A HR-folyamatokat ma már nem a HR irányítja
Hogyan lehetséges, hogy az SAP-nél ma kétszerannyi munkavállalóra feleannyi HR-es jut, mint néhány évvel ezelőtt? Az SAP HR-igazgatója cikkében olyan HR-folyamatokról ír, melyeket már nem a HR, hanem maguk a dolgozók irányítanak. Hogyan egyszerűsített az SAP és mi ebben az IT szerepe?

A legnagyobb mértékben a közös munka, az együttműködés módja változott: nagyobb rugalmasságot, mobilitást igényelnek, az elvárások pedig erősödtek. Ezt mindenki a magánéletéből hozza magával, olyan ügyfélélményt szeretnének kapni a munka világában is, mint megtapasztaltak pl. a facebookon, vagy fejlett ügyfélszolgálatokon.
Ennek az új helyzetnek kíván megfelelni az SAP két éve elindított új HR-stratégiája, amelynek középpontjában már nem a hagyományos folyamatok, hanem az értékek állnak. A három legfontosabb sikertényező a tehetség, az egyszerűsítés és a vezetés. A tehetség és a vezetés jelentőségét nem kell hangsúlyozni, de az egyszerűsítés is létfontosságú az olyan gyorsan növő vállalatok esetében, amilyen az SAP. Hogy mást ne mondjak, a felvásárolt vállalatok (mindenekelőtt a felhőalapú szolgáltatást nyújtó cégek) új kultúrát, új típusú szervezeti felépítést hoztak magukkal, amelyet szintén integrálni kellett – és profitálni lehetett belőle.
A HR folyamatokat már nem a HR irányítja
Ahhoz, hogy a sikertényezők a vállalat szolgálatában érvényesülhessenek, a HR-nek nem csupán szervezeti–működési szinten, de az informatikai megoldások területén is újra kellett gondolnia magát. A magyarországi SAP HR-részlege több mint száz szolgáltatást nyújt a dolgozóknak, és ezt sokkal hatékonyabban teszi, mint egy évtizeddel ezelőtt: a jelenlegi csapat négy-öt fővel szolgál ki közel 700 munkatársat, míg tíz éve a vállalatnál feleannyian dolgoztak, mint most, HR-esből viszont kétszer annyi volt.
A „hatékonyság forradalmának” alapja a szemlélet megváltozása. Korábban a HR-folyamatokat jellemzően adminisztratív, nehézkes feladatokként könyvelték el: „jó-jó, ha a HR szól, majd megcsináljuk”. Ez a felfogás nem segíti sem a dolgozók motiválását, sem az innovációt. Ezért a megközelítés 180 fokos fordulatot vett: a HR-folyamatok túlnyomó többségét immár nem a HR irányítja, hanem maguk a dolgozók és a menedzserek.
Hogyan működik mindez? A mindenütt bevezethető programokat – lényegében a HR-portfóliót – az SAP globális HR-szakemberei tervezik meg. Maguk a szolgáltatások egy globális központon keresztül jutnak el a dolgozókhoz és a vezetéshez. Ennek elindítása nem volt zökkenőmentes, hiszen sokan ragaszkodtak a személyes kontaktushoz azokban az esetekben is, amikor a nap 24 órájában rendelkezésre álló központ segítségével a megoldás sokkal hatékonyabb és gyorsabb volt. A tanulási időszakban ezért gyakran kellett nemet mondani – de erre szükség volt, és megérte. A munkatársak hamar rájöttek, hogy a rendszer használható, a HR-eseknek pedig lett idejük arra, ami igazából az új feladatuk: hogy segítsék a vezetőket a vállalati stratégia végrehajtásában.
Mi a szerepe itt az IT-nak? HR-rendszert természetesen régebben is használt az SAP, de az nem az embert, hanem a folyamatot helyezte középpontba. Amikor néhány évvel ezelőtt a vállalat – egy felvásárlás nyomán – „házon belül” valamennyi HR-megoldását lecserélte, akkor pontosan ezen próbált változtatni. Nem véletlen, hogy a sokféle modul közül a „social collaboration” nevűt vezették be elsőként. Ez amolyan belső facebook, amelyben minden dolgozó ki tudja alakítani a saját profilját, szabályozni a hozzá bejövő információkat, szinte forradalmasítva ezáltal a – HR-szempontból is alapvető fontosságú – cégen belüli kapcsolatépítést és lebontva a mátrixszervezet különböző egységei közötti, korábban szinte áttörhetetlen falakat. Ezután természetesen elindultak a teljesítménnyel kapcsolatos modulok is (célok, fejlesztés, utánpótlás-menedzsment, kompenzáció stb.), de maga a sorrend is tükrözi a változtatás mögött álló ideológiát. A „Success Map” révén egy vezető bárhol és bármikor hozzáfér a csapatával kapcsolatos valamennyi információhoz, akár a repülőtéren várakozva elindíthat – mondjuk – egy teljesítményértékelést. Az előnyöket a beosztottjaik is élvezik, akik immár egyetlen rendszeren belül látják a kapcsolataikat, a feladataikat vagy többek közt a tanulási lehetőségeket. Az első két év visszajelzései pozitívak: a dolgozói elégedettség 80 százalék feletti és folyamatosan emelkedik. Persze nem csak ez járul hozzá az elégedettség növekedéséhez, de szerepet játszik abban, hogy egy kicsivel hatékonyabbá tegyük a munkájukat.
Hogy mit jelent a dolgozói elégedettség egy százalékpontos elmozdulása, analitikai eljárások alkalmazásával derült ki. Nettó profit soron, globálisan 40 millió eurót.
Ez a mérhetőség is aláhúzza: a HR arculatát nálunk a technológia alkalmazása változtatta meg, a technológia révén lett az „adminisztratív teherből” egy ember- és értékközpontú szolgáltatás. E mögött azonban mindig nyitottság volt, hogy mindenki egy picivel jobbá tudja tenni környezetét. Nekünk sikerült.
Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR igazgatója
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Startupoknak épít jövőt az EU 1 hónapja
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 2 hónapja
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 2 hónapja
- Felmérés: A DEI programok csökkentése hatással van a nők munkahelyi viselkedésére és karrierterveire 2 hónapja
- A Z generáció nem igazítja az életét a munkához 3 hónapja
- Rendszerszintű HR megoldások: Így segít a Viapan az üzleti célok elérésében 3 hónapja
- Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia? 3 hónapja
- Pusztai Krisztinát nevezte ki HR igazgatójának a Citibank 3 hónapja
- Generációkra szabott megoldások: egymás után harmadszor lett Top Employer az MBH Bank 4 hónapja
- Új HR vezető a Schneider Electric dunavecsei gyárában 4 hónapja
- Mi a különbség az osztrák és a magyar cégek HR struktúrái között? 5 hónapja