A HR-folyamatokat ma már nem a HR irányítja
Hogyan lehetséges, hogy az SAP-nél ma kétszerannyi munkavállalóra feleannyi HR-es jut, mint néhány évvel ezelőtt? Az SAP HR-igazgatója cikkében olyan HR-folyamatokról ír, melyeket már nem a HR, hanem maguk a dolgozók irányítanak. Hogyan egyszerűsített az SAP és mi ebben az IT szerepe?

A legnagyobb mértékben a közös munka, az együttműködés módja változott: nagyobb rugalmasságot, mobilitást igényelnek, az elvárások pedig erősödtek. Ezt mindenki a magánéletéből hozza magával, olyan ügyfélélményt szeretnének kapni a munka világában is, mint megtapasztaltak pl. a facebookon, vagy fejlett ügyfélszolgálatokon.
Ennek az új helyzetnek kíván megfelelni az SAP két éve elindított új HR-stratégiája, amelynek középpontjában már nem a hagyományos folyamatok, hanem az értékek állnak. A három legfontosabb sikertényező a tehetség, az egyszerűsítés és a vezetés. A tehetség és a vezetés jelentőségét nem kell hangsúlyozni, de az egyszerűsítés is létfontosságú az olyan gyorsan növő vállalatok esetében, amilyen az SAP. Hogy mást ne mondjak, a felvásárolt vállalatok (mindenekelőtt a felhőalapú szolgáltatást nyújtó cégek) új kultúrát, új típusú szervezeti felépítést hoztak magukkal, amelyet szintén integrálni kellett – és profitálni lehetett belőle.
A HR folyamatokat már nem a HR irányítja
Ahhoz, hogy a sikertényezők a vállalat szolgálatában érvényesülhessenek, a HR-nek nem csupán szervezeti–működési szinten, de az informatikai megoldások területén is újra kellett gondolnia magát. A magyarországi SAP HR-részlege több mint száz szolgáltatást nyújt a dolgozóknak, és ezt sokkal hatékonyabban teszi, mint egy évtizeddel ezelőtt: a jelenlegi csapat négy-öt fővel szolgál ki közel 700 munkatársat, míg tíz éve a vállalatnál feleannyian dolgoztak, mint most, HR-esből viszont kétszer annyi volt.
A „hatékonyság forradalmának” alapja a szemlélet megváltozása. Korábban a HR-folyamatokat jellemzően adminisztratív, nehézkes feladatokként könyvelték el: „jó-jó, ha a HR szól, majd megcsináljuk”. Ez a felfogás nem segíti sem a dolgozók motiválását, sem az innovációt. Ezért a megközelítés 180 fokos fordulatot vett: a HR-folyamatok túlnyomó többségét immár nem a HR irányítja, hanem maguk a dolgozók és a menedzserek.
Hogyan működik mindez? A mindenütt bevezethető programokat – lényegében a HR-portfóliót – az SAP globális HR-szakemberei tervezik meg. Maguk a szolgáltatások egy globális központon keresztül jutnak el a dolgozókhoz és a vezetéshez. Ennek elindítása nem volt zökkenőmentes, hiszen sokan ragaszkodtak a személyes kontaktushoz azokban az esetekben is, amikor a nap 24 órájában rendelkezésre álló központ segítségével a megoldás sokkal hatékonyabb és gyorsabb volt. A tanulási időszakban ezért gyakran kellett nemet mondani – de erre szükség volt, és megérte. A munkatársak hamar rájöttek, hogy a rendszer használható, a HR-eseknek pedig lett idejük arra, ami igazából az új feladatuk: hogy segítsék a vezetőket a vállalati stratégia végrehajtásában.
Mi a szerepe itt az IT-nak? HR-rendszert természetesen régebben is használt az SAP, de az nem az embert, hanem a folyamatot helyezte középpontba. Amikor néhány évvel ezelőtt a vállalat – egy felvásárlás nyomán – „házon belül” valamennyi HR-megoldását lecserélte, akkor pontosan ezen próbált változtatni. Nem véletlen, hogy a sokféle modul közül a „social collaboration” nevűt vezették be elsőként. Ez amolyan belső facebook, amelyben minden dolgozó ki tudja alakítani a saját profilját, szabályozni a hozzá bejövő információkat, szinte forradalmasítva ezáltal a – HR-szempontból is alapvető fontosságú – cégen belüli kapcsolatépítést és lebontva a mátrixszervezet különböző egységei közötti, korábban szinte áttörhetetlen falakat. Ezután természetesen elindultak a teljesítménnyel kapcsolatos modulok is (célok, fejlesztés, utánpótlás-menedzsment, kompenzáció stb.), de maga a sorrend is tükrözi a változtatás mögött álló ideológiát. A „Success Map” révén egy vezető bárhol és bármikor hozzáfér a csapatával kapcsolatos valamennyi információhoz, akár a repülőtéren várakozva elindíthat – mondjuk – egy teljesítményértékelést. Az előnyöket a beosztottjaik is élvezik, akik immár egyetlen rendszeren belül látják a kapcsolataikat, a feladataikat vagy többek közt a tanulási lehetőségeket. Az első két év visszajelzései pozitívak: a dolgozói elégedettség 80 százalék feletti és folyamatosan emelkedik. Persze nem csak ez járul hozzá az elégedettség növekedéséhez, de szerepet játszik abban, hogy egy kicsivel hatékonyabbá tegyük a munkájukat.
Hogy mit jelent a dolgozói elégedettség egy százalékpontos elmozdulása, analitikai eljárások alkalmazásával derült ki. Nettó profit soron, globálisan 40 millió eurót.
Ez a mérhetőség is aláhúzza: a HR arculatát nálunk a technológia alkalmazása változtatta meg, a technológia révén lett az „adminisztratív teherből” egy ember- és értékközpontú szolgáltatás. E mögött azonban mindig nyitottság volt, hogy mindenki egy picivel jobbá tudja tenni környezetét. Nekünk sikerült.
Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR igazgatója
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Idén is elkészítette az Uniomedia kommunikációs ügynökség a hazai felsővezetők LinkedIn jelenlétének toplistáját, amelyben Magyarország 50... Teljes cikk
Miként lehet a HR az üzlet stratégiai tanácsadója? Hogyan reagáljunk HR-esként, ha felvásárolják a céget? Egyebek mellett erről is beszélgettünk... Teljes cikk
Az Uniqa People&Brand területét vezeti, és a szervezetben 520-540 munkavállalóért felel Kamarás Zsuzsanna. A biztosítótársaságnál jelenleg... Teljes cikk
- Trump: A sokszínűségi kormánytisztviselőket kötelező szabadságra küldték, szerda estére az irodáikat is be kell zárni 3 hete
- Megszünteti sokszínűséget és méltányosságot elősegítő programjait a Meta 1 hónapja
- Találd meg a hozzád illő feladatot - Erős Zita, a KPMG Hungária HR igazgatója 1 hónapja
- A hiányzó tudást a munkahelyen kell biztosítani - így látta az elmúlt évet Szüle Mária, a BMW debreceni gyárának HR menedzsment vezetője 1 hónapja
- Fókuszban a hatékonyság növelése és a Z generáció - így látta az évet Kiss Zsuzsanna, a Marriott 4 budapesti szállodájáért felelős HR igazgatója 2 hónapja
- Nem a vezérigazgatóra kell bízni az AI-stratégia irányítását 2 hónapja
- Így juthat stratégiai szintre a HR: interjú Kovács Krisztinával, a Chemaxon operatív vezetőjével 2 hónapja
- Mitől lesz valóban befogadó munkahely egy munkahely? - a Tesco megmutatja 3 hónapja
- Törd át a csendet! - gazdasági kárt okozhat a munkahelyi diszkrimináció 3 hónapja
- Új vezérigazgató az ING Bank élén 3 hónapja
- Ageizmus, anyasági fal: diszkrimináció a munkahelyeken 4 hónapja