A HR funkció stratégiai szerepének megalapozása
A HR szakembereknek nem szabad beérniük a HR tevékenységekre és eredményekre kifejtett hatás mérésével, szélesebb üzleti-pénzügyi összefüggés-rendszerbe kell helyezniük a humán erőforrás-menedzsment értékelését. Cikkünkből kiderül, milyen követelményeket kell teljesíteniük ahhoz, hogy képesek legyenek hozzájárulni a vállalati értékalkotáshoz.
Napjainkban egyes vállalatok felső szintű vezetői a jelek szerint hajlandóak a korábbinál jelentősebb szerepet adni a HR menedzsereknek a stratégiai döntésekben. Kérdés azonban, hogy az utóbbiak menyire felkészültek az új feladatok megoldására. A humán erőforrás-menedzsment megváltozott szerepkörét a szakirodalomban és a gyakorlatban sokszor az "üzleti partner" és a "stratégiai gondolkodó" fogalmakkal szokták leírni, de az esetek többségében nem egyértelmű, hogy mit is jelent közelebbről az a törekvés, hogy a funkciónak "stratégiai üzleti partnerré" kell válnia.
Felmerül a kérdés, hogy talán a mérésre vezethető vissza az egész probléma, vagyis arra, hogy a HR vezetők nem a megfelelő tényezőket vagy mutatókat mérik. Általánosan elterjedt módszer olyan balanced scorecardok használata, amelyek a humán erőforrásokra vonatkozó és hagyományos pénzügyi mutatókat egyaránt tartalmaznak. A humánpolitikai balanced scorecardok jelentős része azonban túlzott mértékben az operatív mutatókra koncentrál, amilyen pl. a munkaerő-felvételi folyamat átlagos ideje és költsége, a befejezett értékelések aránya stb. Ezen értékeknek a figyelése kétségtelenül fontos dolog, a HR funkciót azonban nem viszi közelebb a stratégiai partner szerepéhez, inkább csak megerősíti azt az általános felfogást, hogy a humán erőforrás-menedzsment pusztán adminisztratív funkció. Ennek a helyzetnek a meghaladásához azokra a HR mutatókkal és mérőszámokkal kell elsősorban foglalkozni, amelyek a vállalat üzleti sikere szempontjából is központi jelentőségűek.
A HR vezetőknek tehát ugyanarra a két fő területre kellene koncentrálniuk, mint pénzügyi kollégáiknak: a hozamra és a növekedésre. A humán erőforrásokkal kapcsolatos tevékenységek az alábbi három forrásból tudnak gazdasági értéket létrehozni:
A három említett területhez könnyen rendelhetők mutatók, mivel az alábbi három ismert humánpolitikai célhoz kapcsolódnak:
Valamivel bonyolultabb kérdés a növekedéssel kapcsolatos HR mutatók meghatározása, amelyeket ezenkívül mindig az adott vállalat egyéni helyzetére kell szabni. Létre lehet hozni azonban olyan HR mutatókat, amelyek - például a piaci részarányhoz hasonlóan - előre jeleznek trendeket, és becsléssel szolgálnak a jövőben várható bevételekre vonatkozóan. A jelenlegi ismeretek szerint a növekedésre vonatkoztatható legfontosabb HR mutatók az alábbiak:
Brit kutatók közel 3000 vállalat vizsgálata alapján meghatározták, hogy mely HR módszerek és eljárások járulnak leginkább hozzá a teljesítmény és jövedelmezőség javításához. Az eredményeket a 4A modellnek elnevezett kritériumrendszerben foglalták össze, amely az alábbi négy elemből áll (az egyes elemek angol megfelelői A betűvel kezdődnek, innen a 4A modell elnevezés):
A megfogalmazott cél, vagyis a stratégiai szerep kivívása szempontjából fontos, hogy a HR vezetők képesek legyenek ösztönző ötleteket adni, és bírálni az üzleti hasznot nem hozó döntéseket. Ehhez a különböző vezetői fórumokon a többiekkel azonos szintű intellektuális teljesítményt kell nyújtaniuk. A legfontosabb követelmény, hogy a humán funkcióban gyökerező szemléletet meghaladva el kell sajátítaniuk az üzleti szemléletet, egyébként visszasüllyednek a hagyományos, taktikai és adminisztratív (második) szintre, amely a humán erőforrás funkció átka volt évtizedeken át. Ahhoz, hogy a HR menedzserek jól láthatóan képesek legyenek hozzájárulni a vállalati értékalkotáshoz, az alábbi követelményeket kell teljesíteniük:
A funkció úgy tudja megvalósítani a stratégiai partner szerepének fokozatos megvalósítását, ha a nyereségre és veszteségre koncentráló üzleti partnerré válik. Olyan tényezővé, amely visszavezeti a vállalatot ahhoz a szemlélethez, amely külső tényezőkre, a fogyasztókra és piacokra koncentrál, illetve arra, hogy miként tudna ezek számára értéket előállítani. Ennek a meglepő és hatalmas szerepnek a betöltéséhez a HR vezetőknek hozzá kell látniuk ahhoz, hogy a HR eszközök és módszerek vállalati eredményre gyakorolt hatását mérjék, és ne azt, hogy milyen módon befolyásolják magának a HR funkciónak a tevékenységeit. A munkaerő-felvételhez szükséges idő mérése helyett például azt kell mérni, hogy milyen követelményeket támaszt új piacok meghódítása a humán erőforrásokkal szemben, és hogy az utóbbiak milyen hozamokat eredményeznek.
Humánpolitikai Szemle 2008/6.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- Mennyit lehet keresni az üzleti szolgáltatóközpontokban? 4 hónapja
- Hogyan bizonyítsa a HR a saját jelentőségét? 5 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 6 hónapja
- Minősített partnerként biztosít külföldi munkaerőt a Viapan Group a munkaerőhiánnyal küzdő cégeknek 8 hónapja
- Ez lett a legfontosabb készség, avagy "superskill" a munkaerőpiacon 12 hónapja
- Ilyen trendek mentén alakul át az üzleti utazások jellege 12 hónapja
- Üzleti titoknak minősül-e a munkabér? 12 hónapja
- Ezek a cégek kaptak Üzleti Etikai Díjat 13 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 13 hónapja
- Utánfutó vagy Úttörő a HR az Ön cégében? Hallja az idők szavát? 1 éve
- HR Business Partner 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?