A HR funkció stratégiai szerepének megalapozása
A HR szakembereknek nem szabad beérniük a HR tevékenységekre és eredményekre kifejtett hatás mérésével, szélesebb üzleti-pénzügyi összefüggés-rendszerbe kell helyezniük a humán erőforrás-menedzsment értékelését. Cikkünkből kiderül, milyen követelményeket kell teljesíteniük ahhoz, hogy képesek legyenek hozzájárulni a vállalati értékalkotáshoz.
Napjainkban egyes vállalatok felső szintű vezetői a jelek szerint hajlandóak a korábbinál jelentősebb szerepet adni a HR menedzsereknek a stratégiai döntésekben. Kérdés azonban, hogy az utóbbiak menyire felkészültek az új feladatok megoldására. A humán erőforrás-menedzsment megváltozott szerepkörét a szakirodalomban és a gyakorlatban sokszor az "üzleti partner" és a "stratégiai gondolkodó" fogalmakkal szokták leírni, de az esetek többségében nem egyértelmű, hogy mit is jelent közelebbről az a törekvés, hogy a funkciónak "stratégiai üzleti partnerré" kell válnia.
Felmerül a kérdés, hogy talán a mérésre vezethető vissza az egész probléma, vagyis arra, hogy a HR vezetők nem a megfelelő tényezőket vagy mutatókat mérik. Általánosan elterjedt módszer olyan balanced scorecardok használata, amelyek a humán erőforrásokra vonatkozó és hagyományos pénzügyi mutatókat egyaránt tartalmaznak. A humánpolitikai balanced scorecardok jelentős része azonban túlzott mértékben az operatív mutatókra koncentrál, amilyen pl. a munkaerő-felvételi folyamat átlagos ideje és költsége, a befejezett értékelések aránya stb. Ezen értékeknek a figyelése kétségtelenül fontos dolog, a HR funkciót azonban nem viszi közelebb a stratégiai partner szerepéhez, inkább csak megerősíti azt az általános felfogást, hogy a humán erőforrás-menedzsment pusztán adminisztratív funkció. Ennek a helyzetnek a meghaladásához azokra a HR mutatókkal és mérőszámokkal kell elsősorban foglalkozni, amelyek a vállalat üzleti sikere szempontjából is központi jelentőségűek.
A HR vezetőknek tehát ugyanarra a két fő területre kellene koncentrálniuk, mint pénzügyi kollégáiknak: a hozamra és a növekedésre. A humán erőforrásokkal kapcsolatos tevékenységek az alábbi három forrásból tudnak gazdasági értéket létrehozni:
A három említett területhez könnyen rendelhetők mutatók, mivel az alábbi három ismert humánpolitikai célhoz kapcsolódnak:
Valamivel bonyolultabb kérdés a növekedéssel kapcsolatos HR mutatók meghatározása, amelyeket ezenkívül mindig az adott vállalat egyéni helyzetére kell szabni. Létre lehet hozni azonban olyan HR mutatókat, amelyek - például a piaci részarányhoz hasonlóan - előre jeleznek trendeket, és becsléssel szolgálnak a jövőben várható bevételekre vonatkozóan. A jelenlegi ismeretek szerint a növekedésre vonatkoztatható legfontosabb HR mutatók az alábbiak:
Brit kutatók közel 3000 vállalat vizsgálata alapján meghatározták, hogy mely HR módszerek és eljárások járulnak leginkább hozzá a teljesítmény és jövedelmezőség javításához. Az eredményeket a 4A modellnek elnevezett kritériumrendszerben foglalták össze, amely az alábbi négy elemből áll (az egyes elemek angol megfelelői A betűvel kezdődnek, innen a 4A modell elnevezés):
A megfogalmazott cél, vagyis a stratégiai szerep kivívása szempontjából fontos, hogy a HR vezetők képesek legyenek ösztönző ötleteket adni, és bírálni az üzleti hasznot nem hozó döntéseket. Ehhez a különböző vezetői fórumokon a többiekkel azonos szintű intellektuális teljesítményt kell nyújtaniuk. A legfontosabb követelmény, hogy a humán funkcióban gyökerező szemléletet meghaladva el kell sajátítaniuk az üzleti szemléletet, egyébként visszasüllyednek a hagyományos, taktikai és adminisztratív (második) szintre, amely a humán erőforrás funkció átka volt évtizedeken át. Ahhoz, hogy a HR menedzserek jól láthatóan képesek legyenek hozzájárulni a vállalati értékalkotáshoz, az alábbi követelményeket kell teljesíteniük:
A funkció úgy tudja megvalósítani a stratégiai partner szerepének fokozatos megvalósítását, ha a nyereségre és veszteségre koncentráló üzleti partnerré válik. Olyan tényezővé, amely visszavezeti a vállalatot ahhoz a szemlélethez, amely külső tényezőkre, a fogyasztókra és piacokra koncentrál, illetve arra, hogy miként tudna ezek számára értéket előállítani. Ennek a meglepő és hatalmas szerepnek a betöltéséhez a HR vezetőknek hozzá kell látniuk ahhoz, hogy a HR eszközök és módszerek vállalati eredményre gyakorolt hatását mérjék, és ne azt, hogy milyen módon befolyásolják magának a HR funkciónak a tevékenységeit. A munkaerő-felvételhez szükséges idő mérése helyett például azt kell mérni, hogy milyen követelményeket támaszt új piacok meghódítása a humán erőforrásokkal szemben, és hogy az utóbbiak milyen hozamokat eredményeznek.
Humánpolitikai Szemle 2008/6.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
Ahogy a bank toborzási szlogenje is mondja: „a te karriered a mi utunk”, és ezt komolyan is gondolják: elég csak a 400 fős gyakornoki programból 100... Teljes cikk
- Ilyen trendek mentén alakul át az üzleti utazások jellege 7 hónapja
- Üzleti titoknak minősül-e a munkabér? 7 hónapja
- Ezek a cégek kaptak Üzleti Etikai Díjat 7 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 7 hónapja
- Utánfutó vagy Úttörő a HR az Ön cégében? Hallja az idők szavát? 9 hónapja
- HR Business Partner 12 hónapja
- Együttműködik a Debreceni Egyetem és a Hell Energy Magyarország 13 hónapja
- Cseh agrárvállalattal kötött stratégiai megállapodást a Széchenyi István Egyetem 13 hónapja
- Hogyan találhatják meg és tarthatják meg a legjobb dolgozókat a cégek? 1 éve
- Mennyit keresnek az üzleti szolgáltatóközpontok dolgozói? 1 éve
- Milyen szerepe van a sportnak a vezetői készségek kialakulásában? 1 éve