A jó kapcsolatokhoz tudás és türelem kell
Kapcsolataink meghatározóak, és nem csak a magánéletben - a munkahelyi kapcsolataink ugyanazok az elvek mentén alakulnak, mint a családunkkal, barátainkkal ápolt viszonyunk. Sőt, az élettelen tárgyakra és munkaeszközökre, pl. a számítógépünkre, is kivetítjük a kapcsolatra való igényünket, ez az automatizálás és robotizálás hajnalán további kérdéseket vet fel. Az emberi és ember-gép közötti kapcsolatokról tartottak előadást a téma szakértői a MagiCom és a Talentuno által szervezett Variációk 1 témára üzleti reggelin.
A munkahelyi pletyka, mint információs csatorna
Az egyre gyorsuló változások és egyre összetettebb világ természetesen hatással van a kommunikációnkra és a kapcsolatainkra. Egyre több a kommunikáció: ma egy átlagos dolgozó többet kommunikál a munkahelyéről és a munkahelyén, mint 10-15 éve egy kommunikációs vezető tette. Ezek a változások hozzájárultak ahhoz, hogy az informális kommunikáció, egyre nagyobb szerepet kap. A munkahelyi pletyka, a munkatársak között megbújó mini véleményvezérek mind az informális kommunikáció csatornái. Ez pedig nem feltétlenül rossz, de a vezetőknek tisztában kell lenniük a létezésével és lehetőleg irányítaniuk és kedvezően befolyásolniuk kell az informális csatornákat. Azt is hozzá kell tenni, hogy a legrosszabb, ha hiányzik a formális kommunikáció egy vállalatban, hiszen ahol nincs információ, ott keletkezik - tette hozzá Szvetelszky Zsuzsanna. Vagyis, ha hiányos a belső kommunikáció, a kollégák pletykával és egyéb informális eszközökkel fogják kipótolni a hiányzó részeket.
Valóság-e, amit a vezető a cégben lát?
A vezető és a beosztott kapcsolatáról Prof. Dr. Heidrich Balázs, a Budapesti Gazdasági Egyetem rektora beszélt, azon belül is kiemelten a szervezeti kultúra kapcsolatokra gyakorolt hatásairól. A vezetők egyik legnagyobb dilemmája, hogyan maradjanak hitelesek. Bár ezt alapvetően a beosztottak dolga eldönteni, de fontos, hogy aki vezető pozícióban van, foglalkozzon önfejlesztéssel és önreflexióval, hogy tisztában legyen vele, hogy mi a vezetői stílusa és ha kell akkor tudjon változtatni rajta. Bár a vezetés-szervezés elméletét sok kritika éri, a BGE rektora szerint érdemes ismerni az alapvető modelleket és elméleteket. A modellek általában már létező és bevált gyakorlatokat írnak le, de érdemes figyelembe venni, hogy a legtöbb szakirodalom angolszász kultúrából származik, így nem biztos, hogy változtatás nélkül alkalmazható más kultúrákban, akár Magyarországon is.
Tipikus hiba, ha a vezető a vállalatot csak stratégiai szinten látja és csak a jövőbeli terveket figyeli, hiszen a dolgozók valósága ettől teljesen eltér. Ezért is fontos, ha nem csak olyan kollégák veszik körbe a vezetőt, akik kritika nélkül egyetértenek minden döntéssel, hanem vannak, akik képesek kritikusan szemlélni a szervezetet.
Prof. Dr. Heidrich Balázs kiemelte, a Budapesti Gazdasági Egyetem gyakorlata, hogy nem megüresedett pozíciókra keresnek új kollégákat, hanem igyekeznek folyamatosan felvenni a szervezetbe jól illeszkedő, ígéretes embereket.
Ember és gép kapcsolata
Az emberi kapcsolatok mellett egyre nagyobb szerepet kap a gépekkel való kapcsolatunk is. Az automatizálás és robotizálás korában már el kell kezdenünk felkészülni a nem túl távoli jövőre, amikor elképzelhető, hogy az új kollégánk egy robot vagy chatbot lesz. Ujhelyi Adrienn, az ELTE Phd adjunktusa, többek között az ember és a gép kapcsolatát kutatja, ennek kapcsán mutatta be a gépekkel való kapcsolatainkat alakító pszichológiai hatásokat.
Az emberek hajlamosak antropomorfizálni, azaz emberi jelleggel felruházni tárgyakat vagy más élőlényeket. Nem kivétel ez alól sem a munkahelyi számítógép, sem a rajta használt programok. A gépeinket társas lényeknek tekintjük, jó példa erre, hogy a beszélő szoftvereket az alapján ítéljük meg, hogy női vagy férfi hangon beszélnek-e és felruházzuk az adott nemhez társított sztereotípiákkal.
Az egyre fejlettebb chatbotok is felvetnek dilemmákat. Ahogy egyre fejlettebbek a chatbotok, egyre nehezebb eldönteni, hogy géppel vagy emberrel beszélünk. Érdekes, hogy nem csak a gépeket ruházzuk fel emberi tulajdonsággal, de az embereket is hajlamosak vagyunk dehumanizálni, pl. ha tőlünk eltérő világnézettel rendelkeznek.
„Az ember és a gép kapcsolata által végső soron magunkról fogunk többet megtudni, hogy mit gondolunk magunkról, a világról, a gépekről, a mesterséges intelligenciáról.” - tette hozzá Ujhelyi Adrienn.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk
Az interaktív kommunikáció és a nyitottság is elengedhetetlen, ha egy el szeretne érni egy Z generációs fiatalt. Teljes cikk
Immár harmadik éve készíti el munkavállalói visszajelzések alapján a legjobb munkahelyek – Top Employers – listáját a Munkahelyeink.hu. A ma... Teljes cikk
- A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa 1 hete
- Mesterséges intelligencia roadshow - indul az Ipar 4.0 kamion 3 hete
- Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat 4 hete
- Ipar 4.0, avagy a fejlődés fokozódik - "tévhit, hogy a digitalizáció megszünteti a munkahelyeket" 1 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 2 hónapja
- Újjászületett a kkv stratégia: ezek a vállalkozásfejlesztési irányok 2 hónapja
- Legfontosabb HR trendek 2024-ben 3 hónapja
- Csökken azoknak a cégeknek az aránya, amelyek kielemzik a közösségimédia-adatokat 3 hónapja
- A mesterséges intelligencia előbb veszi majd el a fehérgallérosok munkáját, mint gondoltuk volna 4 hónapja
- Itt az okos HR: Mit hoz az AI a HR digitalizációban? 4 hónapja
- Robot raktárost fejlesztett a magyarországi vállalatoknak egy hazai cég 4 hónapja