kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Kommunikációval a fluktuáció ellen

A magas fluktuáció és a kommunikációs problémák a legtöbbször kéz a kézben járnak. Az információhiány egyenes utat jelent a negatív pletykák terjedéséhez. A hiányos kommunikáció okozta lyukakat a munkavállalók feltöltik tartalommal, az így okozott károk pedig beláthatatlanok. Mi a szerepe az információáramlásnak a munkaerő megtartó programokban? Hogyan válhat a kommunikáció juttatássá, és így a szervezetek egyik legerősebb megtartó erejévé?

images

Sok cég a saját kárán ismeri fel, mi mindent okozhat a hiányos vagy a nem megfelelő kommunikáció. A célcsoporthoz és témához illesztett kommunikációs csatornák használata, az objektív, érthető visszacsatolás és a rendszeres, lényegre törő, munkavállalókat érintő tájékoztatás a top prioritások között kell, hogy szerepeljen, amikor munkaerő megtartó programot tervezünk. Máskülönben könnyen kidobott pénz lehet a fluktuációkezelésre szánt büdzsénk. Vezetőként ne legyünk naivak: a hiányzó információs hézagokat pletykákkal tölthetik fel a munkavállalóink. Ez pedig egyenes utat jelenthet a fluktuációhoz.


A kommunikáció, a szükségletek és a fluktuáció háromszöge



Az információátadás szükségletek kielégítését is jelenti egyben. Szervezeti változások, fejlesztések esetén, amilyet például egy fluktuációkezelő program is jelent, minden munkavállaló elgondolkodik a következő kérdéseken:

• Mennyiben érint személyesen a változás? Mi lesz velem?
• Biztonságban van a jövőm a vállalatnál?
• Ez a változás pozitív vagy negatív hatással lesz a munkámra, fizetésemre?
• Miért döntöttek a vezetőim úgy, ahogy döntöttek? Milyen motiváció van mögötte?

Tapasztalataink szerint minden olyan esetben, ahol a vezetőség nem, vagy csak részben kommunikál ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban, fluktuációs hullám alakulhat ki. Az is lehet, hogy egy cég mindent bevet a fluktuáció kezelésére, ám ha a lépéseket nem értik a dolgozók, vagy nem kapnak választ kérdéseikre, magunk alatt vághatjuk a fát. A következő példák jól mutatják, miért fontos a változtatásokkal kapcsolatos rendszeres és minőségi tájékoztatás.

Egy termelő vállalat a megtartó programja keretén belül úgy döntött, hogy a bérstruktúra átalakítása mellett a lojális dolgozóit is megajándékozza hűségükért egy céges logóval ellátott pulóverrel. A bérrendszer átalakításával időlegesen csökkent a fizetésük, ezzel kapcsolatban azonban nem kommunikált időben a cég. A kedves meglepetésnek szánt ajándékozás így inkább katasztrófába torkollott. Elindult a pletyka. A hangemberek minden létező csatornán megosztották véleményüket arról, hogy „azért alakult így a fizetésünk, hogy meg tudják venni az ajándékot, amire nincs is semmi szükségünk”.

Egy másik cég kommunikációs malőrje is tanulságos: a dolgozói kommunikációt kihagyva, a műszakvezetőkkel egyeztettek arról, hogy egy sort át szeretnének helyezni máshova. Az információhiány ennél a cégnél azt érte el, hogy a dolgozók a vállalat bezárásáról kezdtek el pletykákat terjeszteni, komoly félelmeket gerjesztve egymásban, tovább rontva az egyébként is súlyos fluktuációs helyzetet.

De - sajnos - rossz példa lehet az a kölcsönző cég is, amelyik bérszámfejtő céget váltott és a szoftverátállás kis fennakadással valósult meg. Így a bérszámfejtést követően közel 50 munkavállalónak hibásan történt az utalás, ennek következtében 30 fő azonnal kilépett, mert nem tájékoztatták időben a munkavállalókat az átállásról, és ennek várható következményeiről.

Ne rontsunk a helyzeten! Ne várjuk meg, hogy a munkavállalóknak kelljen kitalálni, egyes lépések hátterében mi állhat.

Az egyik legkritikusabb kérdés a fluktuáció szempontjából, hogy a munkavállaló biztonsági szükségletei kellőképpen ki vannak-e elégítve. A bér, illetve a biztos pozíció témaköre pontosan ehhez a biztonsági szükséglethez tartozik. Ha viszont nincs, akitől kérdezhetnek, a munkavállalók saját maguknak válaszolják meg kérdéseiket, ez viszont nem vezet jóra.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Kommunikációval a fluktuáció ellen
2. oldal - A jó kommunikáció feltételei: csatorna és tartalom
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?

A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk

A HR vezetők tizede váltott egy év alatt munkahelyet

Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk

Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet?

Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még... Teljes cikk