A krízishelyzet nem csak szakmailag, lelkileg is kihívás - ezt is kezeli az interim menedzser
Egyre népszerűbb a vezetők körében az a vágy, hogy külső szakemberként dolgozzanak és oldjanak meg helyzeteket cégeknél. Ezek az emberek szeretik a kihívásokat és a vészhelyzeteket, de ez csak az első belépési kód, hogy megfeleljenek az interim lét kihívásainak.

Egy jelentős dolgot felejtenek el sokszor a jelentkezők azt, hogy azok a helyzetek, amik interim managert igényelnek nem csak szakmai kihívások, hanem lélektanilag krízishelyzetek. Ezenkívül még számos egyéb nehézség is adódik: mit csinálok két projekt között, ha munkamánias vagyok. Ha nincs családom, mit csinálok? Ha van családom, de a második és kicsi a gyerek és a nagyokat se láttam, és a második házam építettem fel, és nem szeretnék 50 km-nél messzebb dolgozni? Mit csinálok, ha egyik projekten napi 16 óra a munka a másikon csak napi 3 óra? Mit csinálok amikor rendkívül jó az ajánlat vagy amikor nagyon alacsony az ajánlott díj? Mit csinálok, ha a családi nyaralás vagy az őszi szünet idejére nem tudok menni a családdal, mert projekten vagyok, és még sorolhatnánk.
A krízishelyzet azt jelenti, hogy a benne résztvevők viselkedése labilis és sokszor kiszámíthatatlan. A hosszútávon krízisben lévő emberek érzelmileg elfáradnak a sok kudarc miatt, és érzékennyé válnak.
Fontos, hogy azok a szakemberek, akik a magas szakmai tudásukat beviszik egy élő (emberek által alkotott) rendszerbe, ne csak folyamat szinten tegyék be a megoldásokat, hanem érzelmi szinten is tartsák meg az embereket, akiknek segíteniük kell.
Két szinten zajlik az életünk:
1. Folyamat szint: mit csinálunk, mi történik, mi a teljesítményünk, hova megyünk
2. Érzelmi szint: hogyan érezzük magunkat miközben zajlanak a folyamatok.
Az interim manager folyamat szinten beviszi a tudását, de közben az első pillanattól kezdve érzelmileg is gyógyítania kell a résztvevőket.
Érzelmileg sokféleképpen lehet támogatni az embereket kezdve attól, hogy meghallgatjuk valaki panaszait odáig hogy kiállunk valakiért egy konfliktushelyzetben.

3-6-9 hónap alatt nem csak a folyamatokat, hanem az embereket is helyre kell tenni különben nem lesz önjáró az a változás, amit bevisz az interim.
Elengedhetetlen egy profi interim lélektani felkészültsége.
Az igazán jó szolgáltató már a kiválasztásnál is figyelembe veszi, hogy a csapatának interim menedzserei képesek lesznek megugrani ezeket a kihívásokat is, sőt a projektek alatt és között is támogatja, fejleszti egyéni és csoportos képzésekkel, coaching programokkal is az interimeket.
Ne feledjük Jacques Reijniers holland professzorunk szavait: "A ma Interim menedzser kompetenciái a jövő menedzser kompetenciái."
Tóvári Zsuzsa
sportpszichológus, a Hammel & Hochreiter Chief Relationship Officer munkatársa