Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 2 éve

A kutatók szerint így befolyásolja a karrierünk a gyerekeink mentális egészségét

Minden dolgozó szülő érzett már bűntudatot, amiért lekéste a gyereke meccsét vagy zongoraversenyét. Ahogy az is biztos adott már okot az aggodalomra, amikor egy utolsó pillanatban beeső ügyfél vagy a váratlan túlórázás miatt háttérbe szorultak a gyerekek. De vajon hogyan befolyásolja a munkánk a gyermekeink életét és jóllétét?

Két évtizeddel ezelőtt egy tanulmány - mely megközelítőleg 900, 25 és 63 év közötti, különböző iparágakban tevékenykedő szakembert vizsgált - feltárta a munka és a családi élet közötti kapcsolatot, illetve bebizonyította, hogy az élet ezen két aspektusa szövetséges, de akár ellenség is lehet. Manapság azonban érdemes frissen megvizsgálni néhány megállapítást arra vonatkozóan, hogy a gyerekek érzelmi életét hogyan befolyásolja a szülők karrierje. Az eredmények segítenek megmagyarázni azt a jelenséget, amit az említett tanulmány kutatói az eltelt két évtizedben megfigyeltek: vagyis azt, hogy a gyerekek negatívan érintettek a szüleik digitalizációs szokásai, idegen szóval az úgynevezett „technoference” jelensége miatt. (A „technoference”- nek egyelőre magyar megfelelője nincs, az új szó a technológia zavaró hatását írja le az emberi kapcsolatokban, ami befolyásolja az egyének jóllétét a technológiai eszközök folyamatos zavaró jelenléte miatt.)

A munkával kapcsolatos belső tapasztalataink számítanak



A legtöbb, szülők karrierjének gyerekekre gyakorolt hatásaival foglalkozó kutatás azt vizsgálja, vajon az anyák dolgoznak-e (bizonyos újabb kutatások már az apákat is vizsgálják), vajon a szülők teljes- vagy részmunkaidős munkát látnak-e el, illetve hogy a munkaidő milyen hatással van a gyerekeik életére. A Drexel University legújabb vizsgálata azonban túlmutat az idő kérdésein, és a munkával kapcsolatos belső tapasztalatokat is vizsgálja, így a karrier és a család fontosságáról vallott szülői értékeket, a munka pszichológiai hatását a családi életre (vagyis azt, hogy mennyit gondolunk a munkára, amikor fizikailag otthon vagyunk a családunkkal), az érzelmi részvétel mértékét a karrierünkben, valamint a munkakörülmények kontrollhatóságát és megítélését.

A szülők karrierjének mindezen vonatkozásai összefüggésben állnak azzal, hogy a gyermekek viselkedési problémákkal küzdenek-e. A kutatásban egy úgynevezett Gyerek Viselkedési Ellenőrzőlistán mérték a gyerekek mentális egészségének legfontosabb mutatóit. A kutatók eszerint a következő megállapításokat tették:

• Mind az anyák, mind az apák kapcsán azt találták, hogy a gyerekek érzelmi állapota jobb volt, amikor a szülők azt vallották, hogy a család az első, függetlenül attól, hogy ténylegesen mennyi időt töltöttek a családjukkal. Azt is kimutatták, hogy a gyerekek jobban érezték magukat, amikor a szülők a munkát a kihívás, a kreativitás és az élvezet forrásának tekintették - szintén függetlenül a munkahelyen töltött időtől. Nem meglepő módon a gyerekek akkor is jobban voltak, amikor a szülők fizikailag is elérhetőek voltak.

• A gyerekek nagyobb valószínűséggel mutattak viselkedési problémákat, ha az apjuk pszichológiailag túlságosan bevonódott a karrierjébe, függetlenül attól, hogy sok órát töltött-e munkával vagy sem. Az apa kognitív interferenciája, vagyis az apa pszichológiai hozzáférhetőségének, illetve jelenlétének hiánya a digitális eszközhasználat miatt, szintén érzelmi és viselkedésbeli problémákat okozott a gyerekeknél. Amennyiben az apa jól teljesített és elégedett volt a munkájával, a gyerekek valószínű kevesebb problémával küzdöttek, szintén függetlenül attól, hogy az apa ténylegesen mennyit dolgozott.

• Az anyák esetében azonban a munkával járó hatalom és megfontoltság mentálisan egészségesebb gyerekeket eredményezett. A kutatók azt találták, hogy a gyerekeknek hasznuk származik abból, ha az anyjuknak irányítása van afelett, hogy mi történik velük, mikor ők dolgoznak. Ha az anyák több időt töltöttek öngondoskodással - például relaxációval -, és kevesebbet házimunkával, az szintén befolyásolta a gyerekek érzelmi jóllétét. Vagyis a gyerekek egészségének szempontjából nagyon fontos, mit tesz az anya, amikor otthon van: amennyiben az anyák azért nem voltak a gyerekeikkel, mert magukról gondoskodtak, annak nem volt negatív hatása a gyerekekre, azonban ha szabad idejüket házimunkával töltötték, a gyerekek nagyobb valószínűséggel szenvedtek viselkedési problémáktól.

Az anyák még mindig többet vesznek ki a szülői felelősség pszichológia terhéből

Bár az apák és anyák hagyományos szerepkörei megváltoztak az utóbbi időben, a kutatás azt mutatja, hogy a nők még mindig többet hordoznak a szülői felelősség pszichológiai terhéből. A kutatások azt mutatták, hogy az öngondoskodásra fordított idő erősíti az anyák képességét a gyerekek megfelelő gondozására, illetve az apák is sokkal egészségesebb tapasztalatokat nyújtanak a gyerekek számára, ha pszichológiailag is jelen vannak velük, vagy amikor a munkájuk erősíti bennük a kompetencia érzését és a jóllétüket.

A kutatás pozitív üzenete az, hogy a szülők munkavégzésének ezen jellegzetességei - legalábbis bizonyos mértékig - az irányításunk alatt állnak, és megváltoztathatóak. A kutatók maguk is meglepődtek azon, hogy a szülők munkára és gyerekgondozásra fordított ideje egyáltalán nem befolyásolja a gyermekek egészségét. Amennyiben tehát foglalkoztat minket, vajon a karrierünk miként hat a gyermekeink mentális egészségére, akkor koncentráljunk arra, hogy értéket adjunk a munkánkhoz, valamint hogy fizikailag és pszichológiailag is legyünk elérhetőek a gyerekeink számára, ami nem feltétlenül mérhető a velük töltött órák számában. A kutatók szerint a gyerekekre fordított idő minősége számít igazán.

A Harvard Business Review cikke nyomán

Bánosi Eszter

Fotó: Pixabay.com
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Zöldebb home office-t mindenkinek!

Ha home office-ban dolgozunk, ki tudja meddig, fontos, hogy tudatosan kialakítsunk otthon egy teret magunknak, ami segít abban, hogy ugyanolyan produktívak... Teljes cikk

Miért jó az aktív ülés?

Napjainkban rengetegen végeznek ülőmunkát, és sokan keresik azokat a lehetőségeket, melyekkel valamiképpen csökkenthetik az irodai vagy otthoni... Teljes cikk

A lelket is nagyon megviseli a járvány - így őrködnek a cégek a dolgozók egészségén

Kell a mentáhigiénés tanácsadás, mert a dolgozókat pszichésen rendkívül megterheli a járványhelyzet és jön a tél - derült ki a vállalati... Teljes cikk