Megjelent: 5 éve

A nyelvi coach támogatást ad a nyelvtanulásban és a munkában is

Kinek érdemes a nyelvi coaching módszerével idegen nyelvet tanulni (és kinek nem)? 3 3 alaphelyzet, amelyben hasznos lehet a nyelvi coach segítsége, és ahol nem. Szepessy Deborah nyelvi coach szerint a módszer sikere több tényezőn múlik, és nem mindenkinél működik.

A coaching módszere a nyelvtanításban még kevésbé elterjedt Magyarországon, hatásossága viszont sok helyzetben sokszorosa a hagyományos frontális nyelvtanításnak. Szepessy Deborah nyelvi coach szerint viszont a módszer sikere több tényezőn múlik, és nem mindenkinél működik. 3 pro és 3 kontra érv a nyelvi coaching mellett.

1+
Akinek segítségre van szüksége a konkrét célok kitűzésében és azok megvalósításában


Egy coach mindig abban segít, hogy eszközöket ad a coachee (az általa coacholt személy, az ügyfele) kezébe az előrejutáshoz. A nyelvtanulás esetében ez így valósulhat meg:

- Feltérképezi és megérti a coachee elérni kívánt céljait, igényeit, helyzetét, elkötelezettségét, idejét vagy határidőket

- Segít a coachee-nak a saját kapacitása, képességei és célkitűzései pontos megítélésében

- Egyedi stratégiát és lépéseket dolgoz ki a célok megvalósítására, a felmért alaphelyzet függvényében

- A haladástól és igényektől függően újraértékeli a célokat, új célokat tűz ki, és folyamatosan segít ezek elérésében.

Nagyon fontos, hogy bár egy coach szerepe lényegesen hangsúlyosabb a személyes motivációban, mint egy tanáré, nem veszi le a felelősséget a nyelvtanuló válláról. A sikert nem ő fogja garantálni. Éppenhogy abban játszik szerepet, hogy legyen valaki, aki emlékezteti a tanulót arra, hogy lehetőleg mindent megtegyen a kitűzött céljai eléréséért és a vállalt feladatok elvégzéséért. Mindent megtesz azért, hogy ebben segítse őt, és minden eszközt meg is ad hozzá.

Több, mint 100 munkaügyi iratminta és szabályzat a HR Portaltól. Előfizetőinknek küldjük a munkajogász által rendszeresen frissített módosításokat is.


2+
Aki egy konkrét cél érdekében szeretné megtanulni a nyelvet, aminek hatékonyabb eléréséhez nem csak nyelvi, hanem HR/pszichológiai szakmai segítség is jól jönne


Bár sokan várnák egy nyelvtanártól a tökéletes állásinterjúra vagy prezentációra való felkészítést, ez az elvárás nem reális. Szakmai segítséget és stresszkezelési technikákat a nyelvi felkészítésen felül egy coaching szemléletű nyelvtanár vagy nyelvi coach tud nyújtani. Amikor különösen hasznos lehet az együttműködés:

- Szakmai prezentáció készítése, előadása idegen nyelven
- Idegen nyelvi környezetben élő gyerekek nyelvi felkészítésén felül segítség a beilleszkedésben, traumafeldolgozásban, integrációban
- Állásinterjúra, ösztöndíjra, felvételire történő felkészítés
- Megbeszélésekre, tárgyalásokra való felkészítés, hiteles anyanyelvi fordulatokkal, tárgyalási technikákkal

A fenti helyzetekben közös, hogy a motiváció és felelősségérzet a nyelvtanuló/coachee részéről adott, mint ahogy a határidő is. A nyelvi coach tapasztalata és módszerei pedig abban segítenek, hogy az adott határidőn belül valósítsák meg közösen a terveket.

3+
Aki nyelvtanárként szeretné továbbfejleszteni a tanítási módszertant és technikákat


Attól még, hogy valaki anyanyelvi szinten beszél egy nyelvet, még nem biztos, hogy tanítani is tudja, és sajnos az sem biztos, hogy a tanárképzés megfelelően felkészít a modern tanítási technikákra. Az alábbi készségek elsajátításában még a legképzettebb nyelvtanároknak is jól jöhet egy rövid szakmai továbbképzés, a sikeres nyelvtanításért:
- Magántanítás jellegzetességei a tantermi, csoportos oktatáshoz képest
- Online tanítás sajátosságai, felkészülés, magánszféra, mi tartozik az óra kereteibe és mi nem?
- Szociális, pszichológiai készségek továbbfejlesztése - az egyéni tanulói igények és helyzetek hatékony kezelésére

1-
Aki kizárólag a nyelvi coachtól várja a motivációt a nyelvtanulásra


Ennek több fokozata van, kezdve onnan, hogy valaki egyáltalán nem is akar nyelvet tanulni, odáig, hogy lustaság, időhiány stb. miatt a nyelvi coachtól várja azt, hogy “elrugdossa” valameddig. Az 1. "Pro" érv alapvetése is az, hogy az elköteleződés először a tanuló oldalán kell, hogy meglegyen.

Egy nyelvórán teljesen gyakori és szinte elfogadott jelenség, hogy valaki bejár a nyelvórákra (miután fizetett érte!), és ezzel le is tudja a saját vállalásait, ezen felül nem áldoz időt és energiát a saját nyelvi fejlődésére. Egy coachingfolyamat esetében ez a hozzáállás nem működik.

2-
Ha nincs meg a kölcsönös bizalom és összhang a tanulási folyamat során


Egy személyes, egyenrangú munkakapcsolat esetében teljesen természetes, ha a diák és/vagy a tanár úgy érzi, hogy nem tudnak együtt dolgozni - személyiségbeli különbségek miatt, szubjektív szempontok alapján. A nyelvtanulónak körültekintően kell kiválasztania a tanárt, a saját világosan megfogalmazott preferenciái és szempontjai alapján.

Ugyanígy a coach/tanár is érezheti úgy, hogy nem tud 100%-os teljesítményt nyújtani, mert a munkafolyamat nem kielégítő számára - nem feltétlenül a coachee miatt, egyszerűen csak nem tudnak közösen dolgozni. Ezt minél előbb jelezni kell, és harag nélkül továbblépni.

3-
Aki még csak körülbelül sem tudja megfogalmazni, hol akadt el a nyelvtanulásban, vagy nagy vonalakban mik a céljai


Ez összefügg a az 1-2. "Pro" és 1. "Kontra" érvekkel. Aki viszont már elindult egy úton, annak nagy segítséget jelenthet egy nyelvi coach. A célok, irányok és blokkoló tényezők közös megfogalmazása után, egy közösen kidolgozott és elfogadott stratégia mentén érdemes megkezdeni a fejlesztést.

A tanárnak is fel kell ismernie, ha eljutottak egy olyan pontra a diákkal, ahonnan már nem tudja őt tovább segíteni, vagy más jellegű segítségre lenne szüksége. Ilyenkor, a személyes érdekeket félretéve, új utakat, módszereket kellene ajánlania a nyelvtanulónak a továbblépéshez.

Fotó: szepessydeborah.com
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk