A nyelvi coach támogatást ad a nyelvtanulásban és a munkában is
Kinek érdemes a nyelvi coaching módszerével idegen nyelvet tanulni (és kinek nem)? 3 3 alaphelyzet, amelyben hasznos lehet a nyelvi coach segítsége, és ahol nem. Szepessy Deborah nyelvi coach szerint a módszer sikere több tényezőn múlik, és nem mindenkinél működik.
1+
Akinek segítségre van szüksége a konkrét célok kitűzésében és azok megvalósításában
Egy coach mindig abban segít, hogy eszközöket ad a coachee (az általa coacholt személy, az ügyfele) kezébe az előrejutáshoz. A nyelvtanulás esetében ez így valósulhat meg:
- Feltérképezi és megérti a coachee elérni kívánt céljait, igényeit, helyzetét, elkötelezettségét, idejét vagy határidőket
- Segít a coachee-nak a saját kapacitása, képességei és célkitűzései pontos megítélésében
- Egyedi stratégiát és lépéseket dolgoz ki a célok megvalósítására, a felmért alaphelyzet függvényében
- A haladástól és igényektől függően újraértékeli a célokat, új célokat tűz ki, és folyamatosan segít ezek elérésében.
Nagyon fontos, hogy bár egy coach szerepe lényegesen hangsúlyosabb a személyes motivációban, mint egy tanáré, nem veszi le a felelősséget a nyelvtanuló válláról. A sikert nem ő fogja garantálni. Éppenhogy abban játszik szerepet, hogy legyen valaki, aki emlékezteti a tanulót arra, hogy lehetőleg mindent megtegyen a kitűzött céljai eléréséért és a vállalt feladatok elvégzéséért. Mindent megtesz azért, hogy ebben segítse őt, és minden eszközt meg is ad hozzá.
2+
Aki egy konkrét cél érdekében szeretné megtanulni a nyelvet, aminek hatékonyabb eléréséhez nem csak nyelvi, hanem HR/pszichológiai szakmai segítség is jól jönne
Bár sokan várnák egy nyelvtanártól a tökéletes állásinterjúra vagy prezentációra való felkészítést, ez az elvárás nem reális. Szakmai segítséget és stresszkezelési technikákat a nyelvi felkészítésen felül egy coaching szemléletű nyelvtanár vagy nyelvi coach tud nyújtani. Amikor különösen hasznos lehet az együttműködés:
- Szakmai prezentáció készítése, előadása idegen nyelven
- Idegen nyelvi környezetben élő gyerekek nyelvi felkészítésén felül segítség a beilleszkedésben, traumafeldolgozásban, integrációban
- Állásinterjúra, ösztöndíjra, felvételire történő felkészítés
- Megbeszélésekre, tárgyalásokra való felkészítés, hiteles anyanyelvi fordulatokkal, tárgyalási technikákkal
A fenti helyzetekben közös, hogy a motiváció és felelősségérzet a nyelvtanuló/coachee részéről adott, mint ahogy a határidő is. A nyelvi coach tapasztalata és módszerei pedig abban segítenek, hogy az adott határidőn belül valósítsák meg közösen a terveket.
3+
Aki nyelvtanárként szeretné továbbfejleszteni a tanítási módszertant és technikákat
Attól még, hogy valaki anyanyelvi szinten beszél egy nyelvet, még nem biztos, hogy tanítani is tudja, és sajnos az sem biztos, hogy a tanárképzés megfelelően felkészít a modern tanítási technikákra. Az alábbi készségek elsajátításában még a legképzettebb nyelvtanároknak is jól jöhet egy rövid szakmai továbbképzés, a sikeres nyelvtanításért:
- Magántanítás jellegzetességei a tantermi, csoportos oktatáshoz képest
- Online tanítás sajátosságai, felkészülés, magánszféra, mi tartozik az óra kereteibe és mi nem?
- Szociális, pszichológiai készségek továbbfejlesztése - az egyéni tanulói igények és helyzetek hatékony kezelésére
1-
Aki kizárólag a nyelvi coachtól várja a motivációt a nyelvtanulásra
Ennek több fokozata van, kezdve onnan, hogy valaki egyáltalán nem is akar nyelvet tanulni, odáig, hogy lustaság, időhiány stb. miatt a nyelvi coachtól várja azt, hogy “elrugdossa” valameddig. Az 1. "Pro" érv alapvetése is az, hogy az elköteleződés először a tanuló oldalán kell, hogy meglegyen.
Egy nyelvórán teljesen gyakori és szinte elfogadott jelenség, hogy valaki bejár a nyelvórákra (miután fizetett érte!), és ezzel le is tudja a saját vállalásait, ezen felül nem áldoz időt és energiát a saját nyelvi fejlődésére. Egy coachingfolyamat esetében ez a hozzáállás nem működik.
2-
Ha nincs meg a kölcsönös bizalom és összhang a tanulási folyamat során
Egy személyes, egyenrangú munkakapcsolat esetében teljesen természetes, ha a diák és/vagy a tanár úgy érzi, hogy nem tudnak együtt dolgozni - személyiségbeli különbségek miatt, szubjektív szempontok alapján. A nyelvtanulónak körültekintően kell kiválasztania a tanárt, a saját világosan megfogalmazott preferenciái és szempontjai alapján.
Ugyanígy a coach/tanár is érezheti úgy, hogy nem tud 100%-os teljesítményt nyújtani, mert a munkafolyamat nem kielégítő számára - nem feltétlenül a coachee miatt, egyszerűen csak nem tudnak közösen dolgozni. Ezt minél előbb jelezni kell, és harag nélkül továbblépni.
3-
Aki még csak körülbelül sem tudja megfogalmazni, hol akadt el a nyelvtanulásban, vagy nagy vonalakban mik a céljai
Ez összefügg a az 1-2. "Pro" és 1. "Kontra" érvekkel. Aki viszont már elindult egy úton, annak nagy segítséget jelenthet egy nyelvi coach. A célok, irányok és blokkoló tényezők közös megfogalmazása után, egy közösen kidolgozott és elfogadott stratégia mentén érdemes megkezdeni a fejlesztést.
A tanárnak is fel kell ismernie, ha eljutottak egy olyan pontra a diákkal, ahonnan már nem tudja őt tovább segíteni, vagy más jellegű segítségre lenne szüksége. Ilyenkor, a személyes érdekeket félretéve, új utakat, módszereket kellene ajánlania a nyelvtanulónak a továbblépéshez.
Fotó: szepessydeborah.com
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk
- Coach képzés - a legjelentősebb business coach képzők 1 éve
- Hogyan hat a jó vezető? 2 éve
- Coaching 2 éve
- Karrierváltás: honnan tudhatom, hogy elérkezett az ideje? 3 éve
- Mélypontra zuhant a nyelvvizsgázók száma 2020-ban 3 éve
- Féléves ICF akkreditált jungiánus coach képzés indul február 4-én 3 éve
- Mennyit keresnek a coachok? Mit várnak tőlük az ügyfelek? - az Országos Coaching kutatás friss eredményei 3 éve
- Hogyan válhat az empátia közös nyelvvé a coach-ügyfél kapcsolatban? 3 éve
- Kiemelkedő vezetőket díjaztak 3 éve
- Egyetemi coach képzések: egyre több vezetőnek van szüksége ezekre a kompetenciákra 4 éve
- A sikeres nyelvtanulás 5 pozitív hatása a munkavégzésre 4 éve