Mészáros Etelka
Megjelent: 13 éve

A personal branding egyre fontosabb a vezetőknek

A személyes márka, a "personal branding" egyre fontosabb és meghatározóbb a menedzserek, vezetők számára. "Egy személyiség arculata, identitása pontos, jelentőségteljes percepciókat idéz elő a közönségben azokról az értékekről és arról a minőségről, amelyek a személyt jellemzik" - mondta a HR Portalnak Tóth Tamás, a Leadership and Coaching Center vezető partnere.


Mindenkinek van egy létező személyes márkája



A márkákkal, mint termékek és szolgáltatások megtestesítőivel az élet legkülönbözőbb területein nap, mint nap találkozunk. Az elmúlt évek kutatásai és kiemelkedő személyiségekhez kapcsolódó tapasztalatai az ismert elméleteket "átültette" és alkalmazza emberekre is. Úgy gondoljuk, hogy mindenkinek van egy létező "személyes márkája", amely mint "kagylóban a gyöngy fejlődik". Ez összegződik teljesítményünk, attitűdjeink és tevékenységeink által családi körben, társadalmi kapcsolatainkban vagy munkánk, üzleti tevékenységeink során. A legtöbb embernél ennek kialakulása eseti, véletlenszerű, például a coaching gyakorlat, sorozat éppen arról szólhat, hogy miként befolyásolhatjuk saját márkánk kialakítását, hogyan alakítsuk és formáljuk azt - mondja Tóth Tamás.


A személyes márka garantálja a sikert



A személyes márka, a "personal branding" azért is kiemelkedően fontos, mert széleskörű vizsgálatok azt bizonyítják, hogy napjainkban az emberek sokkal inkább és sokkal előbb döntenek személyiségek és ötletek mellett, mint termékek és szolgáltatások vásárlásáról. Tóth Tamás szerint a trend teljesen egyértelmű. A kiemelkedő személyes márka biztosítja az átütő sikert. A személyes márka az az erős benyomás vagy kialakult kép, amely mások előtt megjelenik, ha éppen ránk gondolnak, vagy rólunk van szó. A personal brand az a mentális kép, amely az egyes emberekhez kötődik bennünk. Az, ami megkülönböztet minket, és amely felismerhető, pozitív kisugárzású egyediséget ad.


Coachinggal építhető a personal brand



A személyes márka határozott kialakítását és fejlesztését coaching segítheti. Azt, ahogyan mások néznek ránk, gondolkodnak rólunk, vagy ami elsőre eszükbe jut, ha meglátnak minket. A coaching során strukturáltan és szisztematikusan építjük a personal brand olyan legfontosabb elemeit, mint: specializáció, leadership, személyiség, megkülönböztethetőség, "láthatóság", kitartás, "good will", egység. A coaching segítségével segítünk végiggondolni, vajon a környezetünkben önmagunk számára legelőnyösebben cselekszünk-e, avagy találhatunk olyan kisebb-nagyobb elemeket "cselekvésünkben, mozgásunkban, gondolkozásunkban", amelyek előrevihetnek. Hívhatjuk ezt egyes jellemzők megváltoztatásának, a körülöttünk zajló események tudatosabb figyelésének, vagy akár személyes márka alakításnak is. Mindegyikünknek van személyes márkája, csak talán nincs tudatosan összerakva.

Életünk során családi, egészségi problémákkal küzdünk, belső harcainkat vívjuk, magánéleti konfliktusainkat próbáljuk rendezni, szakmai fejlődésünkkel és karrierépítésünkkel foglalkozunk, a márkánk építésére nem is gondolunk. A personal brandingre fókuszáló coaching a személyes márka kialakítását, fejlesztését segíti, az olyan értékek rendberakását, ami eddig nem volt cél. Eddig például nem volt követelmény, hogy pozitív kisugárzással jelenjünk meg valahol - fogalmaz a szakember.


"Csináljuk meg saját magunkat"



Tóth Tamás szerint napjainkban kiemelkedően fontos szerepe van a személyes márkaépítésnek Magyarországon. Sajnos a makro- és mikrokörnyezetben híján vagyunk az olyan kiemelkedő személyiségeknek, akiknek személyes márkájuk van. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek nagy menedzserek, de kevés olyan embert tudunk megnevezni, akik valóban kiemelkedő figurák, mintaképek lehetnek - folytatja a szakértő.

Az elmúlt 15 évben rengeteg területen szakmai és vezetési know-how került a vezetők birtokába, a menedzsereknek egy új világot kellett megtanulniuk. Ebben az időben nem maradt idő, energia és figyelem arra, hogy következetes munkával és módszerrel a vezetők "saját magukat megcsinálják". A globalizálódó világban időt kell szakítani a személyes márka építésére - javasolja Tóth Tamás. Mint mondja, meg kell tanulni, hogy a világ nem elsősorban a termékek, hanem a személyiség mellett dönt. A legáltalánosabb karakterek, amelyek alapján márkává válhatunk: személyiség, szakmai tudás, tulajdon, életstílus, képességek, érdeklődés, megjelenés, barátok.

A vezetők már megtanulták, hogyan bánjanak jobban a munkatársakkal, hatékonyabban gazdálkodnak az idejükkel, tudják kezelni a konfliktusokat, és biztosan döntenek. Most elérkezett az idő, hogy ne csak a vállalat vezetéséhez értsenek, hanem szakítsanak arra is időt, hogy "megcsinálják magukat". A személyes márka tudatos és struktúrált építése ebben segíthet, a coach és ügyfele "a personal brand 8 törvénye" mentén alakítják ki a tudatos, személyes márkát.


A personal brand nem egyenlő az önmenedzseléssel



A personal brand kialakítását nem szabad összekeverni az önmenedzseléssel. A menedzselésnek nem mindenhol van igaz íze, az ügyeskedés irányába hajlik. El kell választani a két fogalmat - hívja fel a figyelmet Tóth Tamás.

A personal branding nem az önadminisztráció, a túlnyomulás, a PR túlfeszítése. Az, hogy valaki egy unit, előbb utóbb kiderül. Ideig-óráig adminisztrálhatja magát valaki, de ez a tágabb környezetben nem észrevehető, a hamisság hamar kiderül. Akkor, ha a personal branding egészségesen megjelenik, el kezd élni a kreativitás, kinyílnak a személyiségek. Észre fognak venni, így lényeges önfejlesztési folyamat indulhat el. A személyes márkaépítés a pozitív különbözőségről, kisugárzásról szól. A megfogható és átgondolt világát mindenki igyekezzen megformálni, ez hasznos lesz a környezete szempontjából is. Elindult a társadalmi szerepvállalás, a társadalom csak akkor lesz erős, ha igazi személyek állnak mögötte - húzta alá a szakember.

Mészáros Etelka, HR Portal
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter