Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 2 éve

A technológia csak az első lépés a hatékony távmunkához

images



A technológiai fejlődéssel elterjedő rugalmas munkavégzés egyre inkább nyomást tesz a vállalatokra, hogy sokkal vonzóbb lehetőségeket kínáljanak fel a munkavállalóknak a nyolc órás irodai munkánál. A rugalmasságot biztosító foglalkoztatási formák főként a korszerű, kooperatív kultúrával rendelkező, nyugati típusú vállalatoknál népszerűek. Egyre elterjedtebbé válik például a projekt alapú munkavégzés (főként fejlesztői, programozói, tesztmérnöki munkakörökben), amely határozott ideig, az adott projekt befejezéséig tart, gyakran határokon átnyúló, táv-együttműködési (telecooperation) formában. Itthonról már számos cégnél dolgozhatnak az informatikusok külföldre, például a Deloitte, az Evosoft, Tigra, Betsson Group is kínál határon túli kihívásokat itthoni irodákban. A távmunka jó lehetőség, ám ha a bevezetése nincs kellően megtervezve, akkor adódhatnak nehézségek is: a Yahoonál és a HP-nál például azért szüntették meg, mert a távmunkában dolgozók sok esetben be sem jelentkeztek a céges belső hálózatba, így a teljesítményük megkérdőjelezhetővé vált, de a Bank of America-nál és a Redditnél is korlátozták ezt a lehetőséget, mert gyengültek az távmunkában dolgozók eredményei.

Kápolnás Vera, az Office@Home tanácsadó cég alapító tanácsadója, trénere szerint is kulcsfontosságú minden távmunkát fontolgató cég számára, hogy a home office-ban dolgozó csapatok és menedzsereik felkészültek legyenek erre a speciális helyzetre. „Tapasztalatunk szerint a cégek nagy része az otthoni munka bevezetésének feltételét elsősorban a megfelelő számítástechnikai eszközök rendelkezésre állásában látja” - mondta Kápolnás Vera. „Ez a szempont nyilván elengedhetetlen a távmunka bevezetéséhez, de a hatékony otthoni munkavégzés feltételei az eszközökön messze túlmutatnak. A home office bevezetését olyan csapat számára javasoljuk, amelynek a vezetője hagyományos irodai környezetben már bizonyította rátermettségét, és megfelelően fel lett készítve a home office speciális körülményeire. A távmunka esetében a vezetői készségek hatványozott jelentőséggel bírnak, mert a személyes jelenlét hiánya nehezítheti a kommunikációt, a csapatmunkát, az ellenőrzést, a teljesítményértékelést és a motivációt.”

Kápolnás Vera szerint a vezetői készségek és a csapat tagjainak olyan személyes kvalitásai mellett, mint például a nagyfokú önállóság, a hatékony időbeosztás, a magas szintű kommunikációs képesség és a motiváltság, a cég működési folyamatait is alkalmassá kell tenni a távmunkában történő munkavégzésre. „A hatékonyság fenntartása vagy javítása érdekében elengedhetetlen a rendszeres kommunikáció a csapat tagjai között. A hagyományosnál sűrűbbek a vezető és beosztott közötti egyéni megbeszélések, de a jól kialakított folyamatok segítségével ezek gazdaságosabbak, rövidebbek, egyszóval hatékonyabbak, mint irodai környezetben. A feladatok megosztásához és a készültségi szintjük nyomon követéséhez számos projekt menedzsment eszköz áll rendelkezésre, érdemes szakértők bevonásával ezek közül a cég működéséhez legalkalmasabbat bevezetni - tanácsolta. „A működési folyamatok kialakítása mellett elengedhetetlen a home office vállalati és jogi szabályozása és annak egyértelmű kommunikációja. Ha ezekre is megfelelő figyelmet fordítunk, a home office nem rossz tapasztalatokat adó nyűg, hanem idő- és költséghatékony megoldás lesz, munkaadó és munkavállaló kölcsönös megelégedésére” - mondta a szakember.

Fotó: Pixabay
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A tehetség nem helyhez kötött - így működik a Crossover távmunka platform
2. oldal - A technológia csak az első lépés a hatékony távmunkához
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
10 tipp, hogy elkerüljük a túlmunkát home office alatt

A munkaidő a válság kezdete óta növekedett. Ez azt jelenti, hogy egy ilyen nehéz időszakban otthonról könnyen hosszabban, többet dolgozunk. A helyzet... Teljes cikk

Ezeket a hibákat ne kövesd el online megbeszéléseken

A home office-ba küldött irodai dolgozók átálltak az online kapcsolattartásra, a világon milliók tanulják az internetes megbeszélések és tréningek... Teljes cikk

Dőlnek a digitális felajánlások távmunkához, oktatáshoz - Itt böngészhetsz!

Néhány nap alatt 174 digitális felajánlás érkezett a koronavírus-járvány miatt elindított Digitális összefogás kampányban. A home office-ba... Teljes cikk