Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 6 éve

A technológia csak az első lépés a hatékony távmunkához



A technológiai fejlődéssel elterjedő rugalmas munkavégzés egyre inkább nyomást tesz a vállalatokra, hogy sokkal vonzóbb lehetőségeket kínáljanak fel a munkavállalóknak a nyolc órás irodai munkánál. A rugalmasságot biztosító foglalkoztatási formák főként a korszerű, kooperatív kultúrával rendelkező, nyugati típusú vállalatoknál népszerűek. Egyre elterjedtebbé válik például a projekt alapú munkavégzés (főként fejlesztői, programozói, tesztmérnöki munkakörökben), amely határozott ideig, az adott projekt befejezéséig tart, gyakran határokon átnyúló, táv-együttműködési (telecooperation) formában. Itthonról már számos cégnél dolgozhatnak az informatikusok külföldre, például a Deloitte, az Evosoft, Tigra, Betsson Group is kínál határon túli kihívásokat itthoni irodákban. A távmunka jó lehetőség, ám ha a bevezetése nincs kellően megtervezve, akkor adódhatnak nehézségek is: a Yahoonál és a HP-nál például azért szüntették meg, mert a távmunkában dolgozók sok esetben be sem jelentkeztek a céges belső hálózatba, így a teljesítményük megkérdőjelezhetővé vált, de a Bank of America-nál és a Redditnél is korlátozták ezt a lehetőséget, mert gyengültek az távmunkában dolgozók eredményei.

Kápolnás Vera, az Office@Home tanácsadó cég alapító tanácsadója, trénere szerint is kulcsfontosságú minden távmunkát fontolgató cég számára, hogy a home office-ban dolgozó csapatok és menedzsereik felkészültek legyenek erre a speciális helyzetre. „Tapasztalatunk szerint a cégek nagy része az otthoni munka bevezetésének feltételét elsősorban a megfelelő számítástechnikai eszközök rendelkezésre állásában látja” - mondta Kápolnás Vera. „Ez a szempont nyilván elengedhetetlen a távmunka bevezetéséhez, de a hatékony otthoni munkavégzés feltételei az eszközökön messze túlmutatnak. A home office bevezetését olyan csapat számára javasoljuk, amelynek a vezetője hagyományos irodai környezetben már bizonyította rátermettségét, és megfelelően fel lett készítve a home office speciális körülményeire. A távmunka esetében a vezetői készségek hatványozott jelentőséggel bírnak, mert a személyes jelenlét hiánya nehezítheti a kommunikációt, a csapatmunkát, az ellenőrzést, a teljesítményértékelést és a motivációt.”

Kápolnás Vera szerint a vezetői készségek és a csapat tagjainak olyan személyes kvalitásai mellett, mint például a nagyfokú önállóság, a hatékony időbeosztás, a magas szintű kommunikációs képesség és a motiváltság, a cég működési folyamatait is alkalmassá kell tenni a távmunkában történő munkavégzésre. „A hatékonyság fenntartása vagy javítása érdekében elengedhetetlen a rendszeres kommunikáció a csapat tagjai között. A hagyományosnál sűrűbbek a vezető és beosztott közötti egyéni megbeszélések, de a jól kialakított folyamatok segítségével ezek gazdaságosabbak, rövidebbek, egyszóval hatékonyabbak, mint irodai környezetben. A feladatok megosztásához és a készültségi szintjük nyomon követéséhez számos projekt menedzsment eszköz áll rendelkezésre, érdemes szakértők bevonásával ezek közül a cég működéséhez legalkalmasabbat bevezetni - tanácsolta. „A működési folyamatok kialakítása mellett elengedhetetlen a home office vállalati és jogi szabályozása és annak egyértelmű kommunikációja. Ha ezekre is megfelelő figyelmet fordítunk, a home office nem rossz tapasztalatokat adó nyűg, hanem idő- és költséghatékony megoldás lesz, munkaadó és munkavállaló kölcsönös megelégedésére” - mondta a szakember.

Fotó: Pixabay
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A tehetség nem helyhez kötött - így működik a Crossover távmunka platform
2. oldal - A technológia csak az első lépés a hatékony távmunkához
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk

Home office: működik a hibrid munkavégzés?

Magyarországon az atipikus munkavégzés aránya mindig is alacsony volt, alacsony arányszámok jellemezték a távmunkát és a home office-t. Aztán jött... Teljes cikk

Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege

Az otthoni munkavégzés lehetővé teszi, hogy az emberek egészségesebben étkezzenek, kevésbé érezzék magukat stresszesnek és alacsonyabb legyen a... Teljes cikk