kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

A történetmesélés jelentősége a vezető- és szervezetfejlesztésben

A történetek elválaszthatatlan részei emberi mivoltunknak. Lisa Bloom szerint nem is léteznénk emberként történetek nélkül. A Coaching Határok Nélkül (CHN) 6. évadjának programját Lisa Bloom workshopja zárta. Lisa a story-coaching módszertanának kidolgozója, és a történetmesélés erejével segít vezetőkek, csapatoknak és a vállakozásukat fejleszteni kívánóknak céljaik tisztázásában és megvalósításában. Előadónk most másodszor járt Budapesten a CHN meghívásából, mert ez a téma annyi kiaknázatlan kincset rejt, hogy több alkalom is kevés lenne körbejárni és kísérletezni vele. A workshop résztvevői sem dőlhettek hátra, hanem számos gyakorlaton keresztül tapasztalhaták meg a módszer erejét.

A történetek fontossága

Az első barlangrajzok is arról tanúskodnak, hogy már ősember felmenőink is történetekben gondolkodtak jóval a nyelviség megjelenése előtt. Gyerekkorunkban imádtuk a meséket, és ki ne emlékezne arra a személyre, aki a legnagyobb történetmesélő volt az életében? A történetmesélés terében biztonságban érezzük magunkat, megragadja érdeklődésünket, egy másik világba repít minket el a napi gondoktól és a hallottakra reagálva, tovább szőve őket meg tudunk nyílni mások felé. Ösztönösen vonzódunk a történetekhez, mert segítenek megérteni a múltat, a jelent és a várható jövőt. A sztorik jelentéssel ruházzák fel életünk eseményeit.


A történetek szerepe a vezetői kommunikációban



A kíváló vezetők nagyon gyakran remek történetmesélők is. A történetek által a szándék és a hatás szinkronba hozhatók. Egy jól eltalált, hiteles történet lökéshullámokat indít el a szervezetben, sőt azon túl is. A történetmesélés technikáinak elsajátításával a vezetők hatékonyabban tudnak kommunikálni és képessé válnak nagyobb befolyást gyakorolni a szervezetükre. A történetmondás emellett a vezető személyét is megközelíthetővé és elérhetővé teszi. A működő történetek fontos kritériuma, az egyszerűség, valamint az, hogy inspriráló és lebilincselő legyen a hallgatóság számára. Egy jó történet egy összetett helyzetet és komplex információhalmazt képes tiszta formában és autentikus módon visszatükrözni és érthetővé tenni. Emellett fontos a történet megválasztása is, ehhez pedig le kell tisztázni az a célt, amit a vezető a történettel szeretne elérni. A vezető története és személyes hitelessége szoros összefüggésben vannak.


A történetek erejével a csapat coachingban



Az üzleti világban a csapatokat szinte maga alá temeti az a sok változás, a maga váratlanságában és komplexitásában, amivel nap mint nap szembesülnek. A story alapú coaching abban segít nekik, hogy mindebből kihámozzák a lényeget, és világos egyszerű kommunikációval hatást elérve kezükbe vegyék az irányítást saját változás-történetük megírásával. Amint ez megvan, a megvalósítás is sokkal könnyebb és gyorsabb. A másik gondot a csapaton belüli konfliktusok okozzák. A konfliktusok forrása pedig az, hogy a csapat tagjainak történetei nincsenek összhangban. A közös munka során fel lehet tárni ezeket a történeteket, meg lehet vizsgálni, hogy valóban annyira különbözőek-e. Ha a csapat tagjai megtanulnak igazán odafigyelni egymásra - ami már fél siker - gyakran kiderül, hogy ezekben a történetekben több a hasonlóság, mint a különbözőség.

Lisa BloomLisa Bloom
Mindenkinek vannak történetei

Sokan azt gondolják, hogy nekik nincsenek történeteik. Pedig, amikor csupán elmondjuk valakinek, hogy épp mi történt, az máris egy történet. Az már nem teljesen tényszerű, mert átszűrtük magunkon, sőt maga a hallgatóság reakciója is befolyással van arra, hogy milyen irányba mozdulunk el benne hogyan tálaljuk. Például, ha a hallgatóság a humort látja meg benne, lehet, hogy ha legközelebb elmondjuk akkor egy mosolyogtató történetként tálaljuk hisz a fogadtatás ezt támasztja alá, még, ha eredetileg egy komolynak induló sztori is volt. Történeteink megtalálásához a kapaszkodót azok a pillanatok adják, amikor valami megváltozik bennünk. Ott születnek a történetek, amikor valaki miatt mássá válunk, mint előtte voltunk. Ez az pillanat, ahol a történet megbújik. Lehet ez egy baráti beszélgetés, egy munkahelyi megbicsaklás, egy síró gyerek a buszon, bármi ami valamit elindított bennünk vagy új felismerést hozott számunkra.


A szotirzás további előnyei



Az üzleti szervezetekben túl sok figyelmet kap az információ, a maga száraz tényszerű mivoltában, ami nem túl vérpezsdítő és nem motiváló. A történetekbe csomagolt információ sokkal jobban megmarad a memóriában, mert a szívhez szól és ezáltal jobban tettekre sarkall. Történetek által mélyebben kapcsolódhatunk magunkhoz és másokhoz. A hiteles történetek bizalmat építenek, emelik a tudatosság szintjét és feltöltenek energiával. Ennek eredménye a jobb kommunikáció, a megosztási hajlandóság, az odafigyelés és a valódi, mély tartalmak megjelenése az emberi kapcsolatokban, ami hat a szervezetre is. A történetek előhívásával és elmondásával az is kiderül, hogy mik azok a pozitív történetek, amelyek minket szolgálnak és hol bújnak meg a negatív történetek amik szabotálhatják a szervezet működését és az egyént is. Lehetőség van megváltoztatni a történeteinket újabb verziókat megírni olyanokat, amik minket szolgálnak, ahelyett hogy hátráltatnának. Hiszen a történetek szerepe végső soron az, hogy a magas szintű megértést, kapcsolódást, elkötelezettséget biztosítsák és lendületet adva előmozdítsák a fejlődést a következő lépcsőfok megmászásához.

Szlávik Krisztina - coach
www.teremtobeszelgetesek.hu

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk

Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon

Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk