kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

A történetmesélés jelentősége a vezető- és szervezetfejlesztésben

A történetek elválaszthatatlan részei emberi mivoltunknak. Lisa Bloom szerint nem is léteznénk emberként történetek nélkül. A Coaching Határok Nélkül (CHN) 6. évadjának programját Lisa Bloom workshopja zárta. Lisa a story-coaching módszertanának kidolgozója, és a történetmesélés erejével segít vezetőkek, csapatoknak és a vállakozásukat fejleszteni kívánóknak céljaik tisztázásában és megvalósításában. Előadónk most másodszor járt Budapesten a CHN meghívásából, mert ez a téma annyi kiaknázatlan kincset rejt, hogy több alkalom is kevés lenne körbejárni és kísérletezni vele. A workshop résztvevői sem dőlhettek hátra, hanem számos gyakorlaton keresztül tapasztalhaták meg a módszer erejét.

A történetek fontossága

Az első barlangrajzok is arról tanúskodnak, hogy már ősember felmenőink is történetekben gondolkodtak jóval a nyelviség megjelenése előtt. Gyerekkorunkban imádtuk a meséket, és ki ne emlékezne arra a személyre, aki a legnagyobb történetmesélő volt az életében? A történetmesélés terében biztonságban érezzük magunkat, megragadja érdeklődésünket, egy másik világba repít minket el a napi gondoktól és a hallottakra reagálva, tovább szőve őket meg tudunk nyílni mások felé. Ösztönösen vonzódunk a történetekhez, mert segítenek megérteni a múltat, a jelent és a várható jövőt. A sztorik jelentéssel ruházzák fel életünk eseményeit.


A történetek szerepe a vezetői kommunikációban



A kíváló vezetők nagyon gyakran remek történetmesélők is. A történetek által a szándék és a hatás szinkronba hozhatók. Egy jól eltalált, hiteles történet lökéshullámokat indít el a szervezetben, sőt azon túl is. A történetmesélés technikáinak elsajátításával a vezetők hatékonyabban tudnak kommunikálni és képessé válnak nagyobb befolyást gyakorolni a szervezetükre. A történetmondás emellett a vezető személyét is megközelíthetővé és elérhetővé teszi. A működő történetek fontos kritériuma, az egyszerűség, valamint az, hogy inspriráló és lebilincselő legyen a hallgatóság számára. Egy jó történet egy összetett helyzetet és komplex információhalmazt képes tiszta formában és autentikus módon visszatükrözni és érthetővé tenni. Emellett fontos a történet megválasztása is, ehhez pedig le kell tisztázni az a célt, amit a vezető a történettel szeretne elérni. A vezető története és személyes hitelessége szoros összefüggésben vannak.


A történetek erejével a csapat coachingban



Az üzleti világban a csapatokat szinte maga alá temeti az a sok változás, a maga váratlanságában és komplexitásában, amivel nap mint nap szembesülnek. A story alapú coaching abban segít nekik, hogy mindebből kihámozzák a lényeget, és világos egyszerű kommunikációval hatást elérve kezükbe vegyék az irányítást saját változás-történetük megírásával. Amint ez megvan, a megvalósítás is sokkal könnyebb és gyorsabb. A másik gondot a csapaton belüli konfliktusok okozzák. A konfliktusok forrása pedig az, hogy a csapat tagjainak történetei nincsenek összhangban. A közös munka során fel lehet tárni ezeket a történeteket, meg lehet vizsgálni, hogy valóban annyira különbözőek-e. Ha a csapat tagjai megtanulnak igazán odafigyelni egymásra - ami már fél siker - gyakran kiderül, hogy ezekben a történetekben több a hasonlóság, mint a különbözőség.

Lisa BloomLisa Bloom
Mindenkinek vannak történetei

Sokan azt gondolják, hogy nekik nincsenek történeteik. Pedig, amikor csupán elmondjuk valakinek, hogy épp mi történt, az máris egy történet. Az már nem teljesen tényszerű, mert átszűrtük magunkon, sőt maga a hallgatóság reakciója is befolyással van arra, hogy milyen irányba mozdulunk el benne hogyan tálaljuk. Például, ha a hallgatóság a humort látja meg benne, lehet, hogy ha legközelebb elmondjuk akkor egy mosolyogtató történetként tálaljuk hisz a fogadtatás ezt támasztja alá, még, ha eredetileg egy komolynak induló sztori is volt. Történeteink megtalálásához a kapaszkodót azok a pillanatok adják, amikor valami megváltozik bennünk. Ott születnek a történetek, amikor valaki miatt mássá válunk, mint előtte voltunk. Ez az pillanat, ahol a történet megbújik. Lehet ez egy baráti beszélgetés, egy munkahelyi megbicsaklás, egy síró gyerek a buszon, bármi ami valamit elindított bennünk vagy új felismerést hozott számunkra.


A szotirzás további előnyei



Az üzleti szervezetekben túl sok figyelmet kap az információ, a maga száraz tényszerű mivoltában, ami nem túl vérpezsdítő és nem motiváló. A történetekbe csomagolt információ sokkal jobban megmarad a memóriában, mert a szívhez szól és ezáltal jobban tettekre sarkall. Történetek által mélyebben kapcsolódhatunk magunkhoz és másokhoz. A hiteles történetek bizalmat építenek, emelik a tudatosság szintjét és feltöltenek energiával. Ennek eredménye a jobb kommunikáció, a megosztási hajlandóság, az odafigyelés és a valódi, mély tartalmak megjelenése az emberi kapcsolatokban, ami hat a szervezetre is. A történetek előhívásával és elmondásával az is kiderül, hogy mik azok a pozitív történetek, amelyek minket szolgálnak és hol bújnak meg a negatív történetek amik szabotálhatják a szervezet működését és az egyént is. Lehetőség van megváltoztatni a történeteinket újabb verziókat megírni olyanokat, amik minket szolgálnak, ahelyett hogy hátráltatnának. Hiszen a történetek szerepe végső soron az, hogy a magas szintű megértést, kapcsolódást, elkötelezettséget biztosítsák és lendületet adva előmozdítsák a fejlődést a következő lépcsőfok megmászásához.

Szlávik Krisztina - coach
www.teremtobeszelgetesek.hu

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk