Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 éve

A történetmesélés jelentősége a vezető- és szervezetfejlesztésben

A történetek elválaszthatatlan részei emberi mivoltunknak. Lisa Bloom szerint nem is léteznénk emberként történetek nélkül. A Coaching Határok Nélkül (CHN) 6. évadjának programját Lisa Bloom workshopja zárta. Lisa a story-coaching módszertanának kidolgozója, és a történetmesélés erejével segít vezetőkek, csapatoknak és a vállakozásukat fejleszteni kívánóknak céljaik tisztázásában és megvalósításában. Előadónk most másodszor járt Budapesten a CHN meghívásából, mert ez a téma annyi kiaknázatlan kincset rejt, hogy több alkalom is kevés lenne körbejárni és kísérletezni vele. A workshop résztvevői sem dőlhettek hátra, hanem számos gyakorlaton keresztül tapasztalhaták meg a módszer erejét.

A történetek fontossága

Az első barlangrajzok is arról tanúskodnak, hogy már ősember felmenőink is történetekben gondolkodtak jóval a nyelviség megjelenése előtt. Gyerekkorunkban imádtuk a meséket, és ki ne emlékezne arra a személyre, aki a legnagyobb történetmesélő volt az életében? A történetmesélés terében biztonságban érezzük magunkat, megragadja érdeklődésünket, egy másik világba repít minket el a napi gondoktól és a hallottakra reagálva, tovább szőve őket meg tudunk nyílni mások felé. Ösztönösen vonzódunk a történetekhez, mert segítenek megérteni a múltat, a jelent és a várható jövőt. A sztorik jelentéssel ruházzák fel életünk eseményeit.

A történetek szerepe a vezetői kommunikációban

A kíváló vezetők nagyon gyakran remek történetmesélők is. A történetek által a szándék és a hatás szinkronba hozhatók. Egy jól eltalált, hiteles történet lökéshullámokat indít el a szervezetben, sőt azon túl is. A történetmesélés technikáinak elsajátításával a vezetők hatékonyabban tudnak kommunikálni és képessé válnak nagyobb befolyást gyakorolni a szervezetükre. A történetmondás emellett a vezető személyét is megközelíthetővé és elérhetővé teszi. A működő történetek fontos kritériuma, az egyszerűség, valamint az, hogy inspriráló és lebilincselő legyen a hallgatóság számára. Egy jó történet egy összetett helyzetet és komplex információhalmazt képes tiszta formában és autentikus módon visszatükrözni és érthetővé tenni. Emellett fontos a történet megválasztása is, ehhez pedig le kell tisztázni az a célt, amit a vezető a történettel szeretne elérni. A vezető története és személyes hitelessége szoros összefüggésben vannak.

A történetek erejével a csapat coachingban

Az üzleti világban a csapatokat szinte maga alá temeti az a sok változás, a maga váratlanságában és komplexitásában, amivel nap mint nap szembesülnek. A story alapú coaching abban segít nekik, hogy mindebből kihámozzák a lényeget, és világos egyszerű kommunikációval hatást elérve kezükbe vegyék az irányítást saját változás-történetük megírásával. Amint ez megvan, a megvalósítás is sokkal könnyebb és gyorsabb. A másik gondot a csapaton belüli konfliktusok okozzák. A konfliktusok forrása pedig az, hogy a csapat tagjainak történetei nincsenek összhangban. A közös munka során fel lehet tárni ezeket a történeteket, meg lehet vizsgálni, hogy valóban annyira különbözőek-e. Ha a csapat tagjai megtanulnak igazán odafigyelni egymásra - ami már fél siker - gyakran kiderül, hogy ezekben a történetekben több a hasonlóság, mint a különbözőség.

Lisa BloomLisa Bloom
Mindenkinek vannak történetei

Sokan azt gondolják, hogy nekik nincsenek történeteik. Pedig, amikor csupán elmondjuk valakinek, hogy épp mi történt, az máris egy történet. Az már nem teljesen tényszerű, mert átszűrtük magunkon, sőt maga a hallgatóság reakciója is befolyással van arra, hogy milyen irányba mozdulunk el benne hogyan tálaljuk. Például, ha a hallgatóság a humort látja meg benne, lehet, hogy ha legközelebb elmondjuk akkor egy mosolyogtató történetként tálaljuk hisz a fogadtatás ezt támasztja alá, még, ha eredetileg egy komolynak induló sztori is volt. Történeteink megtalálásához a kapaszkodót azok a pillanatok adják, amikor valami megváltozik bennünk. Ott születnek a történetek, amikor valaki miatt mássá válunk, mint előtte voltunk. Ez az pillanat, ahol a történet megbújik. Lehet ez egy baráti beszélgetés, egy munkahelyi megbicsaklás, egy síró gyerek a buszon, bármi ami valamit elindított bennünk vagy új felismerést hozott számunkra.

A szotirzás további előnyei

Az üzleti szervezetekben túl sok figyelmet kap az információ, a maga száraz tényszerű mivoltában, ami nem túl vérpezsdítő és nem motiváló. A történetekbe csomagolt információ sokkal jobban megmarad a memóriában, mert a szívhez szól és ezáltal jobban tettekre sarkall. Történetek által mélyebben kapcsolódhatunk magunkhoz és másokhoz. A hiteles történetek bizalmat építenek, emelik a tudatosság szintjét és feltöltenek energiával. Ennek eredménye a jobb kommunikáció, a megosztási hajlandóság, az odafigyelés és a valódi, mély tartalmak megjelenése az emberi kapcsolatokban, ami hat a szervezetre is. A történetek előhívásával és elmondásával az is kiderül, hogy mik azok a pozitív történetek, amelyek minket szolgálnak és hol bújnak meg a negatív történetek amik szabotálhatják a szervezet működését és az egyént is. Lehetőség van megváltoztatni a történeteinket újabb verziókat megírni olyanokat, amik minket szolgálnak, ahelyett hogy hátráltatnának. Hiszen a történetek szerepe végső soron az, hogy a magas szintű megértést, kapcsolódást, elkötelezettséget biztosítsák és lendületet adva előmozdítsák a fejlődést a következő lépcsőfok megmászásához.

Szlávik Krisztina - coach
www.teremtobeszelgetesek.hu

Follow hrportal_hu on Twitter

A szolgáló vezetés komoly kihívás

Manapság a vezetőknek egészen új skillekre, a személyiségük egészen más jegyeire van szükségük, mint korábban, ahhoz, hogy megfeleljenek a kor igényeinek, elvárásainak. Már nem az erőskezű, tekintélyelvű vezető a jó vezető, aki előtt meghunyászkodnak a munkatársai, és kérdés nélkül engedelmeskednek neki, hanem az, akinek magas az érzelmi intelligenciája, meghallgatja a munkatársait, elérhető és együttműködésre törekvő. Korábban talán egy mondatban sem lehetett volna említeni a vezetőt és a szolgálatot, mint vezetői attribútumot. Mára azonban úgy tűnik, kifejezetten jót tehet a szervezeti kultúrának a vezetői alázat. tovább..

További cikkek
Emelkednek az öregségi nyugdíjak Csehországban

Januártól átlagosan 4,7 százalékkal, mintegy 900 koronával (11 160 forint) emelkednek az öregségi nyugdíjak Csehországban - írja az MTI. Teljes cikk

Kizsákmányolják az Amazonnak dolgozó futárokat

Fizetésmegvonással fenyegetik a sofőröket, akik sokszor 16 órát dolgoznak, de WC-re sem tudnak kimenni. Erről nem feltétlenül az Amazon, hanem az... Teljes cikk

Több adót fizet az EU-s munkavállaló, mint a született angol

Sokkal több adóval járulnak hozzá a bevándorlók a brit állam működéséhez, mint a született helyiek -írja a Daily Telegraph. Teljes cikk

Nők vezetői székben: jó vezetői attitűd, a férfi-női arányok és a gazdasági kilátások

A felsővezetői optimizmus alapvető, de nőként nem könnyű - derült ki az Egyenlítő Alapítvány és a KPMG Női vezetők kerekasztal-beszélgetésén. Teljes cikk

Nem lesz különbség a munkavállalók között a Brexit után

A brit EU-tagság megszűnése után már nem lenne különösebb ok arra, hogy a brit kormány eltérő letelepedési és foglalkoztatási szabályokat... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár