Adatalapú szervezetfejlesztés munkavállalói vélemények alapján
Nem mondunk újat azzal, hogy az elégedett munkavállalók a sikeres cég egyik legfőbb alappillérei. De mi tesz egy munkavállalót elégedetté és motiválttá? Honnan tudjuk, mik működnek már most is jól egy cégben a munkatársak szerint, mik a legvonzóbb tulajdonságai egy munkahelynek? És legalább ilyen fontos tisztán látni: mik a csapaton belül húzódó konfliktusok forrásai, vagy a leginkább kritizált folyamatok a cég működésében? Ezekre a kérdésekre a válaszok egy megfelelően összeállított munkavállalói elégedettségi kérdőívvel könnyen kideríthetők, a válaszok pedig akár percek alatt összegezhetők néhány kulcsfontosságú pontban a 21. század eszközeivel, mint amilyenek az automatizált szövegelemző rendszerek. Erre mutatunk most egy példát.
A munkavállalói kérdőív fókuszpontjai és módszertana
A Neticle saját kérdőívelemzőjét tesztelte saját csapatán, hogy megtudja a munkatársak pontos véleményét a legfontosabbak tényezőkről:
- az irodai hangulatról,
- szervezeti struktúráról,
- a cég fejlődéséről,
- belső kommunikációról,
- döntési jogokról,
- a munkaidőről,
- a fizetésről,
- a feladatokról
- és a vezetőségről.
Hogy ezt biztosítsák, a listában kifejtős kérdések is helyet kaptak a feleletválasztósok mellett, így a munkavállalók pontosan megoszhatták gondolataikat a feltett kérdések kapcsán.
A válaszok kiértékeléshez és összegzéséhez a Zurvey nevű automatizált szövegelemzőt használták, ami bármilyen szöveges véleményről megmondja, hogy mennyire pozitív vagy negatív a benne szereplő kifejezések alapján, illetve automatikusan felismeri a szövegben megjelenő témákat, továbbá márkákat, helyeket, személyeket is. Így nem volt szükség a szabad szöveges válaszok hosszadalmas és szubjektív kiértékelésére, hanem percek alatt kiderült, milyen folyamatok értek best practice-szé az évek alatt, és mik a szervezeti működés gyenge pontjai a kollégák visszajelzései alapján.
Eredmények
A cég az munkavállallói elégedettségi kérdőívében arra volt kíváncsi, mit változtatnának meg a kollégák a cégben, valamint hogy miért szeretnek ott dolgozni. Ezeket a Zurvey által felismert leggyakoribb pozitív és negatív témák alapján lehetett megállapítani. Íme a részletek.
A szervezeti működés gyenge pontjai - a negatív témák
A rendszer három fő témát ismert fel a kritikus válaszokban. A munkatársak legtöbbször az iroda szót említették negatív kontextusban, ami arra utalt, hogy sokakat frusztrál, hogy a dolgozók nem tisztelik a közös tereket - nem takarítanak el maguk után az ebédlőben, sokszor hangoskodnak emberek, és hogy maga az iroda is túl kicsi már az egyre nagyobb létszám miatt.
A másik fájó pont a szervezet, azaz a szervezeti struktúra volt. Sokan panaszkodtak arra, hogy az egyre növekvő létszám lassan megkövetelné, hogy felülvizsgálják a működési szabályokat. A kollégák közül többen javaslatokat is írtak ennek megoldására, mint pl. strukturáltabb heti meetingek tartása csak releváns csapattagokkal, hogy ne vegyenek el túl sok időt a megbeszélések.
A másik kérés az volt, hogy legyen középvezetői réteg. A Neticle startupban a lapos hierarchia egy alapelv, így eddig nem is alakult ki egy plusz réteg az alapító-ügyvezetők és az alkalmazottak között, de most már úgy tűnik, a növekvő létszám miatt szükségessé váltak a csapatvezetők, akik összefogják a különböző területeket.
Mindemellett pedig jobb briefeket szeretnének az alkalmazottak. Mivel sok projekt részfeladatain több csapat is dolgozik közösen, gyakran elaprózódnak a feladatok, és nehezen követhetővé válik, pontosan ki miért felel.
A szervezeti működés előnyös oldalai - a pozitív témák
Arra a kérdésre, hogy a munkatársak összességében mennyire szeretnek a cégnél dolgozni, az átlag pontszám 10-ből 9.25 lett. A dolgozók kiemelték az összeszokott, de mégis nyitott csapat elsődleges szerepét, ahol nagy arányban kötődtek irodán kívüli barátságok, és rendszeresek a közös, kötetlen szabadidős programok is - ezek pedig mind segítenek abban, hogy egy munkahelyre hétfőn is jókedvűen lehessen elindulni.
A második helyen a hatás végzett, ami azt jelenti, hogy az alkalmazottak szeretik, hogy minden döntésbe beleszólhatnak a lapos, demokratikus felépítés miatt. Ez pedig nem csak arra korlátozódik, hogy a nagy ügyekről megkérdezik és tájékoztatják őket, hanem hogy szabadon oszthatják be munkarendjüket, bármennyit dolgozhatnak otthonról, és hogy mindenkihez bizalommal lehet fordulni probléma esetén. Ezzel összefüggésben sokan kiemelték, hogy mennyire jó érzés egy sikeres cégnél dolgozni, ahol látják, hogy a befektetett munka kifizetődik, és hogy a folyamatos növekedés és előremenetel miatt büszkék arra, hogy itt dolgozhatnak.
Az eredmények felhasználása
Az őszinte és újdonságként ható válaszok megvilágították a jól működő és még fejlesztendő területeket. Ezek az információk a további szervezeti átalakításokhoz és fejlesztésekhez értékes adatokkal szolgálhatnak, így a munkatársak érezhetik, hogy számít és a cégműködésre visszahat a véleményük, javaslataik pedig eljutnak a döntéshozókig. Ezen kívül az eredmények bemutatása a csapatnak, szintén része a transzparens belső kommunikációnak és a tájékoztatásnak, így ezt a lépést sem érdemes kihagyni.
Az adatok további felhasználási módja a pozitívumok kihangsúlyozása a cég employer branding kommunikációjában. A munkahely legvonzóbb tulajdonságait ki lehet emelni például álláshirdetésekben, illetve egy-egy őszinte vélemény beszúrása erősíti a hitelességet és egyediséget.
A fájó pontok tisztán látásával tudatosan lehet keresni megoldásokat, figyelembe vége a munkavállalók javaslatait. A problémás területek azonosítása, és fókuszált fejlesztésük időt és energiát spórolnak a szervezetfejlesztő munkatársaknak, és a cég ilyen célra szánt, de megtakarított költségeit is fel lehet használni máshogyan. A számszerűsített (munkavállalói) vélemények által pedig közelíthetünk az objektivitás, azaz az adatalapú pontosság felé, ami kiszámíthatóbbá teszi a jövő szervezetfejlesztési folyamatait.
Kovács Blanka junior copywriter és Lipusz Kinga marketing-PR felelős
Neticle
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk
Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
- Kétszáz innovatív lázadó Barcelonában: beleremeghet a munka világa? 3 hete
- The show must go on! 1 hónapja
- Mennyiség helyett minőség - Ezek a jó állás titkai az amerikai munkavállalók szerint 1 hónapja
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 2 hónapja
- Felmérés: a boldog vezetők boldogabb csapatokat eredményeznek 3 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 3 hónapja
- Tömegesen mennek el a dolgozók – a magyar cégek még mindig nem értik, miért 3 hónapja
- Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak 3 hónapja
- A munkavállalói élmény ma már nem luxus, hanem alapelvárás: interjú Vincze Mónikával, a CPI Hungary HR vezetőjével 3 hónapja
- 100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett 4 hónapja
- A dolgozók kezébe került a cég – történelmi pillanat, ami trenddé válhat? 5 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja