Megjelent: 11 hónapja

Adatalapú szervezetfejlesztés munkavállalói vélemények alapján

Nem mondunk újat azzal, hogy az elégedett munkavállalók a sikeres cég egyik legfőbb alappillérei. De mi tesz egy munkavállalót elégedetté és motiválttá? Honnan tudjuk, mik működnek már most is jól egy cégben a munkatársak szerint, mik a legvonzóbb tulajdonságai egy munkahelynek? És legalább ilyen fontos tisztán látni: mik a csapaton belül húzódó konfliktusok forrásai, vagy a leginkább kritizált folyamatok a cég működésében? Ezekre a kérdésekre a válaszok egy megfelelően összeállított munkavállalói elégedettségi kérdőívvel könnyen kideríthetők, a válaszok pedig akár percek alatt összegezhetők néhány kulcsfontosságú pontban a 21. század eszközeivel, mint amilyenek az automatizált szövegelemző rendszerek. Erre mutatunk most egy példát.

A munkavállalói kérdőívek válaszai, a visszajelzések gyors átlátása akár több százas nagyságrendben a legtöbb vállalatnak kihívást jelenthet a megfelelő eszköz híján. Ma azonban már nincs szükség arra, hogy a kérdőíveket HR-es munkatársak egyenként és manuálisan értékeljék ki, hosszú órákat töltve el ezzel, hanem igénybe vehetők olyan automatizált vívmányok, amik jelentősen csökkentik a kérdőívek kiértékelésére szánt időt és energiát, úgy, hogy közben a pontosság miatt sem kell aggódni. A Neticle esetén keresztül bemutatjuk, hogyan dolgozhatók fel a munkavállalói visszajelzések gyorsan és egyszerűen, illetve hogyan építhetők vissza a vállalati folyamatokba a munkatársak véleményei.

A munkavállalói kérdőív fókuszpontjai és módszertana

A Neticle saját kérdőívelemzőjét tesztelte saját csapatán, hogy megtudja a munkatársak pontos véleményét a legfontosabbak tényezőkről:

  • az irodai hangulatról,
  • szervezeti struktúráról,
  • a cég fejlődéséről,
  • belső kommunikációról,
  • döntési jogokról,
  • a munkaidőről,
  • a fizetésről,
  • a feladatokról
  • és a vezetőségről.

Hogy ezt biztosítsák, a listában kifejtős kérdések is helyet kaptak a feleletválasztósok mellett, így a munkavállalók pontosan megoszhatták gondolataikat a feltett kérdések kapcsán.

A válaszok kiértékeléshez és összegzéséhez a Zurvey nevű automatizált szövegelemzőt használták, ami bármilyen szöveges véleményről megmondja, hogy mennyire pozitív vagy negatív a benne szereplő kifejezések alapján, illetve automatikusan felismeri a szövegben megjelenő témákat, továbbá márkákat, helyeket, személyeket is. Így nem volt szükség a szabad szöveges válaszok hosszadalmas és szubjektív kiértékelésére, hanem percek alatt kiderült, milyen folyamatok értek best practice-szé az évek alatt, és mik a szervezeti működés gyenge pontjai a kollégák visszajelzései alapján.

Eredmények

A cég az munkavállallói elégedettségi kérdőívében arra volt kíváncsi, mit változtatnának meg a kollégák a cégben, valamint hogy miért szeretnek ott dolgozni. Ezeket a Zurvey által felismert leggyakoribb pozitív és negatív témák alapján lehetett megállapítani. Íme a részletek.

A szervezeti működés gyenge pontjai - a negatív témák

A rendszer három fő témát ismert fel a kritikus válaszokban. A munkatársak legtöbbször az iroda szót említették negatív kontextusban, ami arra utalt, hogy sokakat frusztrál, hogy a dolgozók nem tisztelik a közös tereket - nem takarítanak el maguk után az ebédlőben, sokszor hangoskodnak emberek, és hogy maga az iroda is túl kicsi már az egyre nagyobb létszám miatt.

A másik fájó pont a szervezet, azaz a szervezeti struktúra volt. Sokan panaszkodtak arra, hogy az egyre növekvő létszám lassan megkövetelné, hogy felülvizsgálják a működési szabályokat. A kollégák közül többen javaslatokat is írtak ennek megoldására, mint pl. strukturáltabb heti meetingek tartása csak releváns csapattagokkal, hogy ne vegyenek el túl sok időt a megbeszélések.

A másik kérés az volt, hogy legyen középvezetői réteg. A Neticle startupban a lapos hierarchia egy alapelv, így eddig nem is alakult ki egy plusz réteg az alapító-ügyvezetők és az alkalmazottak között, de most már úgy tűnik, a növekvő létszám miatt szükségessé váltak a csapatvezetők, akik összefogják a különböző területeket.

Mindemellett pedig jobb briefeket szeretnének az alkalmazottak. Mivel sok projekt részfeladatain több csapat is dolgozik közösen, gyakran elaprózódnak a feladatok, és nehezen követhetővé válik, pontosan ki miért felel.

A szervezeti működés előnyös oldalai - a pozitív témák

Arra a kérdésre, hogy a munkatársak összességében mennyire szeretnek a cégnél dolgozni, az átlag pontszám 10-ből 9.25 lett. A dolgozók kiemelték az összeszokott, de mégis nyitott csapat elsődleges szerepét, ahol nagy arányban kötődtek irodán kívüli barátságok, és rendszeresek a közös, kötetlen szabadidős programok is - ezek pedig mind segítenek abban, hogy egy munkahelyre hétfőn is jókedvűen lehessen elindulni.

A második helyen a hatás végzett, ami azt jelenti, hogy az alkalmazottak szeretik, hogy minden döntésbe beleszólhatnak a lapos, demokratikus felépítés miatt. Ez pedig nem csak arra korlátozódik, hogy a nagy ügyekről megkérdezik és tájékoztatják őket, hanem hogy szabadon oszthatják be munkarendjüket, bármennyit dolgozhatnak otthonról, és hogy mindenkihez bizalommal lehet fordulni probléma esetén. Ezzel összefüggésben sokan kiemelték, hogy mennyire jó érzés egy sikeres cégnél dolgozni, ahol látják, hogy a befektetett munka kifizetődik, és hogy a folyamatos növekedés és előremenetel miatt büszkék arra, hogy itt dolgozhatnak.

Az eredmények felhasználása

Az őszinte és újdonságként ható válaszok megvilágították a jól működő és még fejlesztendő területeket. Ezek az információk a további szervezeti átalakításokhoz és fejlesztésekhez értékes adatokkal szolgálhatnak, így a munkatársak érezhetik, hogy számít és a cégműködésre visszahat a véleményük, javaslataik pedig eljutnak a döntéshozókig. Ezen kívül az eredmények bemutatása a csapatnak, szintén része a transzparens belső kommunikációnak és a tájékoztatásnak, így ezt a lépést sem érdemes kihagyni.

Az adatok további felhasználási módja a pozitívumok kihangsúlyozása a cég employer branding kommunikációjában. A munkahely legvonzóbb tulajdonságait ki lehet emelni például álláshirdetésekben, illetve egy-egy őszinte vélemény beszúrása erősíti a hitelességet és egyediséget.

A fájó pontok tisztán látásával tudatosan lehet keresni megoldásokat, figyelembe vége a munkavállalók javaslatait. A problémás területek azonosítása, és fókuszált fejlesztésük időt és energiát spórolnak a szervezetfejlesztő munkatársaknak, és a cég ilyen célra szánt, de megtakarított költségeit is fel lehet használni máshogyan. A számszerűsített (munkavállalói) vélemények által pedig közelíthetünk az objektivitás, azaz az adatalapú pontosság felé, ami kiszámíthatóbbá teszi a jövő szervezetfejlesztési folyamatait.

Kovács Blanka junior copywriter és Lipusz Kinga marketing-PR felelős
Neticle

  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter