Megjelent: 11 éve

Aki kérdez: Molnár Emese

HR Szubjektív rovatunkban Molnár Emese a Sanofi HR igazgatója kérdez, miután Dr. Juhos Andrea a Lee Hecht Harrison Hungary Career Consultants Kft. ügyvezető partnere, coach kérdésére válaszolt.

"Mik az Ulrich modell bevezetésének eddig legfontosabb tapasztalatai a Sanofinál?"

Frissül a HR szervezet a Sanofinál – FreshHR Projekt, az Ulrich modell bevezetése és regionális integrálódás

Hozzávalók

Végy egy globális céget, adj hozzá egy nagy múltú helyi vállalatot Magyarországon, és annak emberi erőforrással foglalkozó szervezetét.
Áraszd el őket föntről a divatos Ulrich modellel, támogasd meg Lean szemlélettel, és add hozzá Romániát és Bulgáriát. Vedd figyelembe, hogy a három országot közös régióvá formálja a Duna, a három HR szervezetet pedig egy közösségé hivatott olvasztani egy szervezetfejlesztési projekt.
Úgy rakd össze az új szervezetet, hogy nem állhat egyetlen pontban össze, mert a mátrix tulajdonsága, hogy nem piramis. De csináld meg úgy, hogy a stratégiai pontokon mégis összeálljon, mert az elefánt tulajdonsága, hogy mégsem bolha (Ch. Handy).

Elkészítés

Tavaly a Sanofi magyarországi telephelyein elkezdtük a FreshHR projektet, mert úgy éreztük, hogy a folyamataink és a munkamódszerünk sok esetben csak tűzoltásra adnak lehetőséget. Ezt igazán jól csináltuk, és elismert problémamegoldók lettünk ugyan, de felimertük, hogy közben fontos dolgokra nem jut elég figyelmünk. Tudtuk azt is, hogy a vállalatcsoport elvárása, hogy az Ulrich modell alapján gondoljuk át működésünk minden aspektusát.

Így nekiálltunk 2014 februárjában a LEAN egy magunkra „puhított” módszertanával átnézni a folyamatainkat, azonosítani a mudákat (veszteségek), és optimális megoldásokat keresni. Közben folyamatosan ízlelgettük a HR Business Partner, Center of Expertise, és Shared Service Center fogalmakat. Beszélgettünk róluk, elképzeltük a különböző szerepekben magunkat és egymást. Végiggondoltuk, hogy miben hasonlítanak és miben térnek el a mostaniaktól, és milyen hatással lesznek ezek az eltérések másokra. És elkezdtünk mesélni a szervezetben arról, hogy mit is csinálunk éppen.

Hamarosan a projektünk kinőtte a lokális környezetet, és nekifogtunk, hogy egy regionális szinten integrált HR szervezetet hozzunk létre. Ennek a sűrűjében vagyunk most, magyar, román és bolgár HR-es kollégák együtt.

Ahol odakozmálhat:

1. A HR Generalista szerepből a „vezető támogató” HR Business Partner szerepre való átállással együtt járó főbb változások: elengedés képessége (korábbi feladatok, ügyfelek), új kompetencia és tudásfejlesztés (coaching, változásmenedzsment, szervezetfejlesztés, üzleti érzék, challanger), vezetők támogatása a people management feladatokban.

2. Ki akar SSC-ben (Shared Service Center) dolgozni? A lelketlen, tömeges rutinfeladatok rémképe jelenhet meg a mindenes tyúkanyók és a változatos feladatokhoz szokott specialisták előtt is. Miközben az SSC két kritikus területért felel majd: az ügyfélszolgálat és az operatív HR folyamatok működtetéséért. Itt arra kell figyelnünk, hogy a ’jól csinálni’ mellett, azonos mértékben maradjon meg a ’jót csinálni’ elve (Baracskai Z.), és a szerepek ennek megfelelően nem csak hatékonyra, hanem változatosra is formálódjanak.

3. Munkavállalói és vezetői önkiszolgáló rendszerek hivatottak nagymértékben csökkenteni a HR-es kollégák leterheltségét, és növelni a munkavállalók önállóságát. A sikerkritériumok: felhasználóbarát-e a rendszer, mekkora támogatást kap a felsővezetőktől, és mikorra szoknak rá a felhasználók.

4. Integrált működés a három országban. Mit integráljunk regionális szinten és mi maradjon lokális? Ha van multi-country HR, akkor van-e értelme a country HR-nek? A HR Business Partnerek lokális vagy transzverzális megbízást kapjanak-e?

… és még folytatódik a sor.

A szakácsnő tippje

Főzni jó, mert kreatív élmény és elismerés forrása. Főzni nem jó, amikor robot és elvárják. Így vagyok én is a változási folyamatunkkal. Élvezem, mert izgalmasan nagy falat, sokrétű, és komoly tétje van. És felkészítem magam, hogy nem minden pillanatát fogom szeretni, és lesznek elakadások, és talán veszteséget is át fogok élni. És ez így rendben van. A szervezet lehet sokféle, de élhetővé és élvezhetővé végső soron azok az emberek teszik, akik alkotják. Rajtunk múlik.

Kérdésem Orosz Györgyi közösségépítő, kommunikációs tanácsadóhoz, a Hero Fest Közhasznú Nonprofit Kft. CEO-jához:

„A Hősök Tere kezdeményezés gondolatiságát hogyan alkalmazná nagyvállalati környezetben, mit ajánlana a felsővezetők, és mit a munkavállalók figyelmébe?”
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY

A vezetés nem valami jól megérdemelt jutalom, hanem szakma. Minek a megnyilvánulása a mikromenedzsment, amikor egy vezető mindent egy kézben akar... Teljes cikk

Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné?

A munkavállalók rettegték, az érdekképviseletek támadták, a munkáltatók visszaéltek vele –sommásan talán így lehetne leginkább jellemezni a... Teljes cikk

Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége?

Milyen törekvések, intézkedések vannak a cégüknél a munkavállalók mentálhigiénéjének támogatására és pszichés jóllétének... Teljes cikk