kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Aki kérdez: Németh Zoltán

HR Szubjektív rovatunkban Németh Zoltán a Telenor Magyarország Zrt. Humánerőforrás Vezérigazgató-helyettese kérdez, miután válaszolt Várnagy Priszcilla a be-novative cégvezetője kérdésére.

Milyen lépéseket érdemes elsők között megtennie egy vállalatnak, hogy olyan szervezeti kultúrát alakítson ki, amely támogatja az innovációt?

Örülök a nagyon jó kérdésnek. Nem csodálkozom, hogy éppen Priszcillától kapom. Sokan, sok helyen elmondták már, mitől innovatív egy kultúra, nem hiszem, hogy sok bölcsességet tudnék hozzátenni. Mind tudjuk, hogy szükséges a kíváncsiság, a hibázás lehetősége, a rizikó vállalás, a sokszínű kompetencia, az ötletek generálása és szűrése, majd megölése, a folyamat és az eszközök, és sorolhatnánk még. Viszont jó kérdés, hogy hogyan kezdjük? Mik az első lépések? Ezek tulajdonképpen megelőzik, előkészítik a talajt. Én a saját, Telenoros tapasztalatomat tudom megosztani.

1. Értsük meg, pontosan miért is kell nekünk! Azt látjuk, hogy a szervezetnek valóban látni kell, hogy az innováció nem olyan valami, amit hobbiból művelünk, illetve azért mert a menedzsment tankönyvekben, web oldalakon azt olvassuk, hogy az fontos. Át kell tudni adni a kollégáknak, hogy a mi iparágunkban, a mi vállalatunknak egészen pontosan miért is fontos és mit értünk ez alatt, pontosan mit várunk tőle, vagy mi történne velünk 3 év múlva, ha nem újítanánk. Azt láttam, hogy a konkrétumok, a sürgető érzés nélkül szlogen marad az innovációs kultúra. Sokszor látom, hogy ez csak a szavak szintjén jelenik meg, csak akkor jön létre a valódi sürgetés, amikor az üzleti számok romlanak, viszont akkor a kölcségcsökkentő intézkedések már sokkal nehezebb pályát jelölnek ki az újító kezdeményezéseknek. Szerintem ez a folyamatos sürgető érzés az innovatív kultúra része. Lehet, igaz a “csak a paranoiások élnek túl” teória? Én ezzel kezdeném mindenesetre.

2. Kerüljük a bezzeg gyerekeket! Gyakran tapasztalom, hogy más innovatív vállalatokat hozunk fel példának a munkatársainknak, teljes jóindulattal. A híres, sikeres vállalatok azonban úgy hatnak, mint gyerekkorunkban, amikor a tanár vagy a szüleink a szomszéd bezzeg gyerekkel példálóztak. Megutáljuk őket és elveszítjük az önbizalmunkat. Nekem jobb tapasztalatom van azzal a megközelítéssel, ha hiszünk magunkban, hiszünk a munkatársainkban. Ha a szülő hisz a gyerekében, megjön az önbizalma, ha a menedzsment hisz a munkatársaiban, ők is hisznek magukban, nem félnek hibáktól és mernek újítani. Számtalan konkrét esetben bizonyítottuk már, soroljuk fel őket, legyünk rá büszkék. Így már azt is megnézhetjük, hogy a bezzegektől vett inspirációt hogy lehet a mi szervezetünkbe beépíteni.

3. A felfedezés szabadsága legyen vidám! Tehát mi is innovatívak vagyunk, ott feszít belülről, csak szabadjára kell engedni. Rendkívül felszabadító például a nagyfokú szabadság, a felhatalmazás, amit előre odaadunk. Másfelől pedig az öröm. A felfedezés pedig alapvetően örömet okoz az embernek.

Röviden összefoglalva tehát, én azt tapasztaltam, hogy első lépésekként a menedzsmentnek a saját fejében kell a fenti dolgokat rendben tenni. Utána kezdhetjük az építkezést, a folyamatok kialakítását, a szervezetfejlesztést és a többit.

Kérdésem Kövesdy Tamásnak, a Metro Cash and Carry HR igazgatójának szól:

Hogyan kezdjük az innovációt a HR funkció megújításával?
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem mindenki vezető, aki annak látszik...(és bizony fejétől bűzlik a hal)

Csak úgy nyüzsögnek körülöttünk – de döntő többségükben inkább messze felettünk – a főnökök: cégvezetők, elnök-vezérigazgatók,... Teljes cikk

Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás?

HR Szubjektív rovatunkban Trencséni Zita, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetője kérdez, miután válaszolt Pospischek Berta, a Deloitte Senior... Teljes cikk

Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek?

HR Szubjektív rovatunkban Pospischek Berta, a Deloitte Senior HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy &... Teljes cikk