Megjelent: 4 éve

Aki kérdez: Németh Zoltán

Milyen lépéseket érdemes elsők között megtennie egy vállalatnak, hogy olyan szervezeti kultúrát alakítson ki, amely támogatja az innovációt?

Örülök a nagyon jó kérdésnek. Nem csodálkozom, hogy éppen Priszcillától kapom. Sokan, sok helyen elmondták már, mitől innovatív egy kultúra, nem hiszem, hogy sok bölcsességet tudnék hozzátenni. Mind tudjuk, hogy szükséges a kíváncsiság, a hibázás lehetősége, a rizikó vállalás, a sokszínű kompetencia, az ötletek generálása és szűrése, majd megölése, a folyamat és az eszközök, és sorolhatnánk még. Viszont jó kérdés, hogy hogyan kezdjük? Mik az első lépések? Ezek tulajdonképpen megelőzik, előkészítik a talajt. Én a saját, Telenoros tapasztalatomat tudom megosztani.

1. Értsük meg, pontosan miért is kell nekünk! Azt látjuk, hogy a szervezetnek valóban látni kell, hogy az innováció nem olyan valami, amit hobbiból művelünk, illetve azért mert a menedzsment tankönyvekben, web oldalakon azt olvassuk, hogy az fontos. Át kell tudni adni a kollégáknak, hogy a mi iparágunkban, a mi vállalatunknak egészen pontosan miért is fontos és mit értünk ez alatt, pontosan mit várunk tőle, vagy mi történne velünk 3 év múlva, ha nem újítanánk. Azt láttam, hogy a konkrétumok, a sürgető érzés nélkül szlogen marad az innovációs kultúra. Sokszor látom, hogy ez csak a szavak szintjén jelenik meg, csak akkor jön létre a valódi sürgetés, amikor az üzleti számok romlanak, viszont akkor a kölcségcsökkentő intézkedések már sokkal nehezebb pályát jelölnek ki az újító kezdeményezéseknek. Szerintem ez a folyamatos sürgető érzés az innovatív kultúra része. Lehet, igaz a “csak a paranoiások élnek túl” teória? Én ezzel kezdeném mindenesetre.

2. Kerüljük a bezzeg gyerekeket! Gyakran tapasztalom, hogy más innovatív vállalatokat hozunk fel példának a munkatársainknak, teljes jóindulattal. A híres, sikeres vállalatok azonban úgy hatnak, mint gyerekkorunkban, amikor a tanár vagy a szüleink a szomszéd bezzeg gyerekkel példálóztak. Megutáljuk őket és elveszítjük az önbizalmunkat. Nekem jobb tapasztalatom van azzal a megközelítéssel, ha hiszünk magunkban, hiszünk a munkatársainkban. Ha a szülő hisz a gyerekében, megjön az önbizalma, ha a menedzsment hisz a munkatársaiban, ők is hisznek magukban, nem félnek hibáktól és mernek újítani. Számtalan konkrét esetben bizonyítottuk már, soroljuk fel őket, legyünk rá büszkék. Így már azt is megnézhetjük, hogy a bezzegektől vett inspirációt hogy lehet a mi szervezetünkbe beépíteni.

3. A felfedezés szabadsága legyen vidám! Tehát mi is innovatívak vagyunk, ott feszít belülről, csak szabadjára kell engedni. Rendkívül felszabadító például a nagyfokú szabadság, a felhatalmazás, amit előre odaadunk. Másfelől pedig az öröm. A felfedezés pedig alapvetően örömet okoz az embernek.

Röviden összefoglalva tehát, én azt tapasztaltam, hogy első lépésekként a menedzsmentnek a saját fejében kell a fenti dolgokat rendben tenni. Utána kezdhetjük az építkezést, a folyamatok kialakítását, a szervezetfejlesztést és a többit.

Kérdésem Kövesdy Tamásnak, a Metro Cash and Carry HR igazgatójának szól:

Hogyan kezdjük az innovációt a HR funkció megújításával?
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Aki kérdez: Hegedűs László

HR Szubjektív rovatunkban Hegedűs László, a BlackRock HR vezetője kérdez, miután válaszolt Deák Zsolt, jungiánus coach kérdésére: "A magyar... Teljes cikk

Aki kérdez: Deák Zsolt

HR Szubjektív rovatunkban Deák Zsolt, jungiánus coach kérdez, miután válaszolt Szőcs László, a Diageo budapesti szolgáltató központjának HR... Teljes cikk

Aki kérdez: Szőcs László

HR Szubjektív rovatunkban Szőcs László, a Diageo budapesti szolgáltató központjának HR igazgatója kérdez, miután válaszolt Kőszegi Boglárka, a BP... Teljes cikk