Aki kérdez: Vattay Dániel
HR Szubjektív rovatunkban Vattay Dániel, a Design Terminal key mentora kérdez, miután válaszolt Kállay Natália MCC, executive és business coach kérdésére, hogy mik a legjobb gyakorlatok a fejlesztési célok megvalósítására.
Mikor elkezdek tervezni egy új programot - legyen az egy nagyopbb szervezetfejlesztési projekt, vagy egy fél napos tréning, amit tucatszor csináltam már - mindig azzal kezdődik, hogy a megrendelők elmondják mit akarnak. Ilyenkor több fajta briefet szoktam kapni: Az egyik: Szeretnénk egy feedback tréninget, product management tréninget etc. Egy másik: Szeretnénk, ha XKP osztályon az emberek gyakrabban és többet adnának egymásnak visszajelzést. Egy harmadik: DBR osztályon azzal szembesültünk, hogy Robi és Géza csapatai nehezen értenek szót egymással és ezért arra gondoltunk, hogy egy feedback tréning egy jó megoldás lehet. (A nevek és rövidítések persze véletlenszerűek.)
Eljutni egy jó feladat megfogalmazásig
Ilyenkor 3 dolgot szeretnék kideríteni:
● Mi váltotta ki az igényt? Itt belefutottam töbször abba a csabdába, hogy meghallgattam mit gondol a megrendelő az adott helyzetről, és elfogadtam anélkül, hogy magát a sztorit hallottam volna. Most már figyelek rá, hogy meghallgassam magát a történetet, minél tárgyilagosabb előadásban. Érdekel mit gondol a megrendelő, és az is, hogy mi az amiről gondolja. Ez azért is szokott érdekes lenni, mert magát a sztorit könnyebb összehasonlítani a másik megértésével.
● Mi a kívánt végeredmény? Itt is igyekszem leírást kapni. Méghozzá pozitívan megfogalmazott eredményekről. “Kevesebb lesz a veszekedés.” helyett “Együttműködő légkör lesz.” - és ezt is jó még pontosítani, hogy mit is jelent az együttműködő légkör: “Robi és Géza csapattagjai egy tárgyalóban ülve ötleteket osztanak meg. Úgy reagálnak egymás ötleteire, hogy kiemelik belőle a hasznos részeket és hozzátesznek saját gondolatokat.” Ezt már tudom ellenőrizni, hogy sikerül-e közelebb kerülni hozzá.
● Mi az a nagyobb cél, amihez közelebb segít, ha elérjük a kívánt végeredményt? Ez a kérdés segít megérteni és tudatosítani a motivációt a program mögött. Hogyan kapcsolódik ez a teljes cég céljaihoz?
○ Ezt érdemes egyéni szinten is kibontani a résztvevőkkel. Az egyénileg legmotiválóbb célok felderítése és az ezekre adott válaszok a program alatt segíthetnek abban, hogy a résztvevők beépítsék a tanultakat.
Ezen a ponton van egy kis térképünk:
Honnan indulunk → Mit csinálunk? → Mit érünk el? → Mi az, amihez ez közelebb segít minket?
Itt érdemes feltenni a kérdést:
● Biztos, hogy az eredetileg megfogalmazott megoldás - pl. Feedback tréning - az ami segít elérni a kívánt eredményt? (Ha pl. Robi és Géza csapatai azért versengenek, mert a vezetőik fújnak egymásra, lehet egyszerűbb és hatékonyabb leülni Robival és Gézával pár órára.)
Testre szabni a megoldást
Amikor már tudjuk, hogy milyen kontextusban jelent meg az igény, milyen esemény váltotta ki, mit szeretnénk elérni és az hogyan kapcsolódik a szervezet céljaihoz, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogyan tudjuk testre szabni a programot. Testre szabni mindig lehetséges, legyen akár szó egy másfél órás expressz tréningről, vagy akár egy előadásról. Szerintem itt érdemes egyéni és csoportos szinteken is gondolkodni. Az egyéni szintet már említettem feljebb is. Ennek egyik legfontosabb eszköze, hogy a szakember valamilyen formában kapcsolatba léphessen a résztvevőkkel már a program kezdete előtt. Lehet ez akár csak pár kérdés egy emailben, kérdőív, vagy akár rövidebb interjú is. Én szeretek interjút csinálni a résztvevőkkel, mivel így sokkal többet megtudok róluk és a csapatról is. Ráadásul nem csak a személyes szintről, de a csoportosról is.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Aki kérdez: Vattay Dániel
2. oldal - A csoport működése