Megjelent: 6 hónapja

A munkavállalók új luxusa: a radikális rugalmasság a gyártó szektorban? - így látja a fejvadász

Radikális rugalmasság a gyártó szektorban? HR Szubjektív rovatunkban Kiss Bernadett, a H1re-One ügyvezető igazgatója kérdez, miután válaszolt Magyar Melinda, a Veolia Water Technogies&Solutions Szervezetfejlesztési szakértőjének kérdésére, hogy fejvadászként hogy látja a radikális rugalmasságot.

Kiss Bernadett, H1re-One, szubjektív-

A COVID-nak hosszú távú következményei lettek és ez hatással van a vállalatok és munkavállalók életére is:

- lecsökkent a vezetői külföldi utak száma (kapcsolatépítés?),

- megnövekedett az online interjúk, megbeszélések előfordulása és

- a szellemi munkavállalók nagy része már radikális rugalmasságot szeretne a munkahelyén.

A klasszikus home office korszak után új szintre lépett a rugalmasság: work from anywhere, 4 napos munkahét, aszimmetrikus időbeosztás, projektalapú munkavégzés – ezek már nemcsak a tech szektor privilégiumai. 

Mit érzékel ebből a fejvadász a frontvonalon?

1. Toborzási realitás vs. ügyféligény:

A cégek még sokszor az irodai modellt preferálják, miközben a jelöltek már radikálisabb rugalmasságot keresnek. Az igazi kihívás a fiatalabb generáció, akik már az online tanulást is megszokták, mert hónapokon keresztül így „jártak” iskolába is. 

2. Megváltozott jelölt prioritások:

A klasszikus bérkérdések mellett egyre gyakrabban jönnek az alábbiak:

„Van remote lehetőség?” „Hány nap a home-office?” „Jellemző a túlóra?”, stb.

Ez jól mutatja, hogy a fókusz egyre inkább a mentális jóllét és a szabad döntés felé tolódik.

3. Vonzó ajánlat vagy vörös zászló?

Ami korábban piacképes munkaadói ajánlatnak számított, ma már lehet, hogy nem elég. A fejvadász az első, aki visszajelzést kap a piactól: „Köszönöm, de ez a cég túl kötött, nem szeretnék továbbmenni a kiválasztásban.”

Tény, hogy a home office hatékonysága nemcsak a munkavállalón múlik: a munkáltatónak is aktív szerepe van abban, hogy az otthon töltött munkanapok valóban eredményesek legyenek. Néhány tipp, ami akár nálunk vagy más vállalatoknál bevált gyakorlat:

KPI rendszer kialakítása és célok egyértelmű meghatározása

Világos KPI-ok és mérhető elvárások – COVID előtti és utáni adatok alapján

Heti prioritáslista kialakítása és használata

Kommunikációs keretrendszer kialakítása 

Napi/heti rövid meeting, beszélgetés – de nem túlzó mikromenedzsment

Online chat szerű kommunikáció ösztönzése

Világos szabályok, mikor „elérhető” valaki, mikor van fókuszidő

Csapatkohézió fenntartása

Informális telefonhívások vagy pl. „virtuális” kávészünet

Havi 1-2 alkalom közös bentlét (mindenki együtt!)

Belső hírlevelek, szülinapok ünneplése

Mentális jólét támogatása

Elszigeteltségről legalább évi 1-2 alkalommal beszélgetés – ugyanis olyan is van, hogy egy idő után már „túl sok” a home office

Digitális detox ösztönzése: ebédszünet alatt vagy munkaidő után ne legyen céges megbeszélés

Érdekességek, elgondolkodtató tények:

A home office még egyelőre „nyugati” találmány.  Az ázsiai kultúrájú gyártó vállalatoknál nagyon nem elfogadott.  Érdekesség, hogy a dolgozni „akarásukat” egyes pályázók le is nézik.  „Be kell menni minden nap?!”

A vezetők többsége megégette már magát és volt a csapatában olyan kolléga vagy kollégák, akik visszaéltek a nagy szabadságfokkal.  

A vállalati és fejvadász interjúk nagy része home office napokon történik.  

A home office-ban valóban ugyanannyit és ugyanúgy dolgozik MINDENKI?  

A múltban a kevesebb munka kisebb eredményhez vezetett.

 

Kérdésem Szilvási Ramónához, a Hartmann Hungary HR igazgatójához szól:

Hogyan formálható értékké az irodai jelenlét? 

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY

A vezetés nem valami jól megérdemelt jutalom, hanem szakma. Minek a megnyilvánulása a mikromenedzsment, amikor egy vezető mindent egy kézben akar... Teljes cikk

Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné?

A munkavállalók rettegték, az érdekképviseletek támadták, a munkáltatók visszaéltek vele –sommásan talán így lehetne leginkább jellemezni a... Teljes cikk

Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége?

Milyen törekvések, intézkedések vannak a cégüknél a munkavállalók mentálhigiénéjének támogatására és pszichés jóllétének... Teljes cikk