Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 2 éve

Alkalmazottból lesznek a legsikeresebb vállalkozók

A korábbi munkatapasztalat jelentős előnyt jelent azok számára, akik cégalapításba vágnak - derült ki a Budapest Bank kutatásából.

Az eredményesség mércéje az indulásuk után rövid időn belül berobbanó vállalkozások számára elsősorban az ügyfélkapcsolatok minősége. Közös jellemzője ezeknek a cégeknek, hogy az alapítást tudatos tervezés előzte meg, és tulajdonosaik a jövőről is célorientáltan gondolkodnak. Az alapítást a többség a megtakarításaiból finanszírozta, átlagosan 9 millió forintot költve a vállalkozás létrehozására.

A Budapest Bank felmérésében azt vizsgálta, melyek azok a tényezők, amelyek hozzájárulnak egy frissen alapított vállalkozás sikerességéhez. A kutatás olyan pénzügyileg sikeres, 200 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező mikrovállalkozásokat vett górcső alá, amelyeket 2013 és 2015 között alapítottak, és amelyek az alapításuk óta folyamatosan növekvő árbevételt értek el.

A vizsgált sikeres cégekre jellemző, hogy gyakran már a működésük első évében berobbannak: bár a nyereségességet legkorábban jellemzően csak a második évtől várják el az alapító tulajdonosok, kétharmaduk (67%) már az első évben nyereséges volt, és csak 6%-uk volt veszteséges. Az átlagos éves árbevétel a működés első naptári évében 28 millió forint volt, a harmadik évre ez átlagosan 85 millió forintra növekedett.

Szakértelemre alapoznak

A sikeres cégek alapítóinak többségére (58%) jellemző, hogy maga is szakértője annak a területnek, amelyen a vállalkozás működik, hiszen korábban hasonló területen alkalmazottként dolgozott.

A tapasztalat jelentőségét mutatja az is, hogy a legnagyobb arányban (43%) a 40-49 év közöttiek képviseltetik magukat a sikeres vállalkozók között. További 27% mondta, hogy olyan profilt választott, amelyről tanulmányai során ismereteket szerzett. A válaszadók 36%-a a piaci igényt jelölte meg a választott tevékenység fő okaként, 11% pedig hobbijára építette vállalkozását. Fontos motívum ezen cégekkel kapcsolatban a tudatosság: 62% készített üzleti tervet, piacfelmérést vagy más elemzést a vállalkozásindításkor. A korábbi vállalkozói tapasztalat ugyanakkor kevesebb súllyal esik a latba: a megkérdezettek többségének (57%) a mostani az első vállalkozása.

Célok és kihívások

Az alapítók 87%-a úgy gondolja, a legfontosabb célja a vállalkozásának, hogy eltartsa őt és/vagy családját. Ugyanakkor a folyamatos növekedést is szem előtt tartják: 90%-uk mondta, hogy pontosan tudja, hová szeretne cégével eljutni 3-5 éven belül, 87% pedig fontosnak tartja, hogy a vállalkozás folyamatosan növekedjen.

A sikeres vállalkozások számára a legnagyobb kihívást a mindennapokban a megfelelő munkaerő megtalálása jelenti (38%). A likviditás megteremtése (18%) és a pénzügyi források elérhetősége (15%) is relatíve gyakran szerepel a napi problémák között.

Budapest Bank
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A hazai vállalkozásokra nem jellemző az időszakos leállás

Ha mégis beiktatnak egy kis szünetet, az jellemzően maximum egy hétig tart, és többnyire az egész céget érinti. A leállás időszaka összefügghet a... Teljes cikk

Munkaerő-piaci alternatívák kistelepülésen élőknek

Kistelepülésen élni vagy egy választás következménye, vagy oda születtünk. Nagyvárosból sokan költöznek vidékre teljes életmódváltással, de... Teljes cikk

Évi 358 milliárd eurójába kerül a közép- és kelet-európai vállalkozásoknak a munkaerőhiány

A megkérdezett cégek negyedének a szakképzett munkaerő hiánya évente több mint 5%-os bevételkiesést jelent. Teljes cikk