Megjelent: 16 éve

Amikor a vállalat és az ember egy testté lesz

Egy szervezet zökkenőmentes működése érdekében oly sok mindenre kell figyelni, úgy a külső - pl. informatikai - fenyegetésekre, mint az emberi mulasztásokra vagy a vezetői hibákból eredő fennakadásokra. Létezik azonban egy komplex vállalatirányítási rendszer, a BCP, amely válsághelyzetben segít minimalizálni a szervezeti zavarokat.

A nagyvállalatok, velük együtt pedig növekvő ütemben a kis-és középvállalkozások is egyre gyakrabban vannak kitéve napjaink különböző külső fenyegetéseinek, amelyek a szervezet működésében kisebb-nagyobb kieséseket okozva komoly problémák forrásai lehetnek - figyelmeztetett előadásában Ralph van Uden, a Deloitte Zrt. szenior menedzsere a Figyelő BCP - Krízisterápia elnevezésű konferenciáján.

Külső fenyegetést jelentenek egyfelől az előre nem látható természeti csapások, árvizek, tűzesetek vagy földrengések, de az infrastrukturális problémák is, mint például a közüzemi kapacitáshiányok, vagy egy "egyszerű" csőtörés. A kifejezetten technológiai jellegű gondok (IT-problémák, számítógépes bűnözés, a kommunikációs vonalak sérülése) komoly kimaradásokat okozhatnak, nem beszélve az emberi tényezőből fakadó fenyegetésekről, amelyek a munkatársak tömeges megbetegedésétől egészen a sztrájkkal, vagy tüntetésekkel együtt járó munkabeszüntetésig terjedhetnek - emlékeztetett Ralph van Uden, a Deloitte vállalati kockázatelemző szakértője.

A normális üzletmenet megszakításának oka lehet napjainkban például egyes részlegek, vagy komplett cégek költözése új irodáikba. Az effajta természetes okokon felül jelentős fennakadásokat okozhatnak azonban a számítógépes bűnözés különféle formái, a számítógépes vírusok és ártalmas számítógépes férgek megjelenése a vállalat informatikai rendszerében, illetve a Denial-of-Service (DoS, DDoS) attakok, amelyek célja nem információk megszerzése, vagy azok megsemmisítése, hanem egy adott szolgáltatás működésének teljes megbénítása.


A BCP - korunk vállalatirányítási fegyvere



A felsorolt veszélyek miatt fokozatosan stratégiai fontosságúvá válik az úgynevezett üzletfolytonosság-menedzsment (BC), amely a vészhelyzetek kezelését, az informatikai védettséget, valamint biztonsági, egészségi és humán tényezőket is vizsgáló, és magában foglaló komplex eljárásrendszer. Ralph van Uden elmondta: a tapasztalatok szerint az új vállalati kihívásokra reagáló, összetett üzletfolytonosság-menedzsment program (BCP) fontosságát egymás után mérik fel a szervezetek különböző szintjei, amelyeken egyre tudatosabban jelenik meg a rendszer bevezetésére vonatkozó igény. Az átfogó módszerek elterjedéséhez természetesen hozzájárul az is, hogy a törvényi előírások és szigorú nemzetközi szabványok, sztenderdek (pl. tőkepiaci törvény, Basel II, Sarbanes-Oxley) ma már alapvető és szükséges vállalatirányítási eszközként tekintenek az üzletfolytonosság-menedzsment alkalmazására.

A vállalati kockázatelemző szakértő szerint a BCP program lényege a szervezet folytonosságának és "túlélésének" biztosításán, illetve az esetleges károk minimalizálásán, a vállalat értékeinek és eszközeinek védelmén túl az, hogy a vállalatvezetők lehetőség szerint csökkenteni tudják a szervezetet fenyegető veszélyeket és kockázatokat - különösen az emberi hibából fakadókat -, továbbá megelőző intézkedéseket tudjanak hozni a különleges esetekre, az egyébként váratlan eseményeket pedig igyekezzenek ellenőrzés alatt tartani.

A BCP programok középpontjában természetesen minden esetben az emberi élet védelme áll, a komplex üzletfolytonosság-menedzsment ugyanakkor válsághelyzet esetén minimalizálja a szervezeti zavarokat. Az eljárásrendszer hatékony döntéseket biztosít és csökkenti a speciális munkaerőtől való függőséget, minimalizálja az adat-, bevétel- és ügyfélveszteséget, megkönnyíti az üzleti funkciók időben történő helyreállítását, aminek révén a vállalat elkerülheti a komolyabb fennakadásokat. Egy jól működő BCP program garancia lehet arra, hogy egyetlen, korábban fenyegetésként említett faktor sem veszélyeztetheti érdemben az adott vállalat üzleti jó hírnevét - hívta fel a figyelmet a Deloitte szakértője.

A BCP program számos fontos vállalatirányítási kérdésre választ ad, tisztázza többek között a katasztrófa fogalmát, illetve azt is, hogy egy ilyen váratlan esemény mit jelent a vállalat életében - magyarázta Ralph van Uden. A program információkkal szolgál arról, hogy a különféle - jellemzően dolgozói hibából eredő - fennakadások, vagy megvalósult támadások milyen üzleti hatásokkal, veszteségekkel járhatnak, ezen hatások általában mikor következnek be, de arról is, hogy mekkorák azok a járulékos veszteségek, amelyeket az adott vállalat még el tud viselni. A program felkészíti a vállalatot a krízis áthidalására, vagyis számba veszi a problémák mielőbbi megoldásának lehetőségeit, és felgyorsítja az üzleti funkciók helyreállításának folyamatát. A BCP ugyanakkor igyekszik pontosan felmérni a szervezetet ért támadásból származó károk nagyságát, költségeit, és iránymutatást adhat arra vonatkozóan is, hogy a vállalatnak mennyit érdemes befektetnie a károk helyreállítására.


A vállalatvezetés bizalma a legfontosabb



A vállalatvezetés részéről tanúsított támogatás és a szükséges erőforrások biztosítása a végeredményt tekintve minden sikeres üzletfolytonosság-menedzsment program alapfeltétele - mondta a Deloitte szakértője. Az összetett munka során a követelmények értékelését a megfelelő erőforrások hozzárendelése követi, a közös munka során pedig a szakemberek magukat a BCP-eljárásokat is az egyes vállalatok igényeinek megfelelően tesztelik és véglegesítik.

Az üzletmenet-folytonossági program nem egy különálló projektet, sem pedig egy egyszeri, meghatározott ideig tartó feladatot jelent. A BCP minden nagyobb szervezet alapvető képessége: egy folyamatos és eleven program, amely számos egymástól függő és ismétlődő projektet tartalmaz, ezek hatékony belső egyeztetéséhez pedig egy jó kommunikációs képességekkel rendelkező koordinátorra van szükség - figyelmeztetett van Uden.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk

Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője

A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk