Megjelent: 13 éve

Assessment Center - egy "vegyes" szűrési módszer

Az értékelő központot szokták még a munkaerő-kiválasztási eszközök királynőjének is nevezni, hiszen több szempontból, több oldalról, több módszerrel vizsgálja a személyt. Ennek az a lényege, hogy a vizsgálati módszerek több, jobb és átfogóbb képet, információt adhatnak a jelöltről.

Az értékelő központ az 1930-as években jelent meg először, a német hadseregnél, ahol pszichológusok segítették a kiválasztást, tréningek bevezetését. Főleg a légierőnél és a hadiflottánál szolgáló tisztek kiválogatására kezdték alkalmazni. Az értékelő központ kialakításakor a holisztikus szemléletet és természetes megközelítéseket vettek figyelembe. A számukra legfontosabb személyiség jellemzők vizsgálatára különböző értékelő technikákat fejlesztettek ki. Ezekhez teljesítményteszteket és reakcióvizsgáló módszereket alkalmaztak, majd ezután mélyinterjú következett, vizsgálták a kézírásukat, arckifejezésüket. Ekkor az értékelő központ 2-3 napig is tarthatott.

1956-tól az ATT Amerikai Távközlési Vállalat alkalmazta az értékelő központot. Vezetőkiválasztás és tehetségkutatás volt a céljuk és főleg fiatal diplomásokat vizsgáltak. A négy évig tartó vizsgálatokban több mint 400-an vettek részt. A megkapott adatok és tapasztalatok alapján, számos vizsgálati módszert dolgoztak ki. Ez a fajta AC két órát vett igénybe és ők alkalmazták először az úgynevezett irattárca-gyakorlatokat, ami a vezetői munkakör adminisztrációs vonatkozásait vizsgálta.

Kiegészítésként használtak személyiségteszteket és képességfelmérő teszteket is. Az értékelők a vállalat vezetői és speciális tudással rendelkező pszichológusok voltak, akik minden résztvevőről részletes értékelést készítettek, amit a későbbiekben figyelembe vettek a kiválasztásnál.

Az AC előnyei közé tartozik, hogy objektív értékelést tud nyújtani a jelöltekről, a döntésekhez több információ áll rendelkezésre, mint például egy általános interjú alkalmával. Könnyű a jelöltek összehasonlítása, mert mindenkinek hasonló feladatokat kell teljesíteni. A szakmai ismereteken túl az assessment centerben elsősorban a csoportos együttműködés (team-munka) olyan összetevőit kísérlik meg azonosítani, amivel előre tudják jelezni a későbbi beválást. Ilyen például az empátiás képesség, a konfliktusmegoldó képesség, a stressztűrő képesség illetve a vezetők számára szükséges irányítókészség.

Az assessment center vagy "értékelő központ" keretében olyan feladatokat alkalmaznak, amelyek speciális szaktudás hiányában, stratégiai gondolkodás segítségével jól megoldhatóak különösen akkor, ha a csoporttagokat jól be tudja vonni a jelentkező a feladatmegoldás menetébe. Ennek megfelelően a közös feladatmegoldás, döntés és eredmények prezentációja mind olyan feladatot jelentenek, ahol a humán beállítódás, kommunikácós készség és széles látókör nagyon fontos.

A jelöltek oldaláról nézve is van pozitív tulajdonsága ennek a módszernek, hiszen egy nap alatt túl lehetnek a felvételin, és az esetleges hibáikat is megismerhetik. Hátránya, hogy költségigényes, hiszen a szakmai vezetőknek is részt kell venniük az AC-én, és az is előfordulhat, hogy külső szakértőt hívnak, akinek szintén fizetni kell a munkáját.

Összefoglalva az értékelő központnak sokkal több előnye van, mint hátránya, hiszen ezzel a módszerrel feltárhatók a pályázók rejtett, felszín alatti képességei.

A cikk a TESK magazin 20. számában olvasható.

Mányik Csilla
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mi alapján dönt a HR vezető állásinterjún?

Milyen dilemmákkal szembesül egy HR vezető, amikor új kollégákról hoz döntést? Milyen tényezőkön csúszhat el egy cég a folyamatban? Erről ír... Teljes cikk

Van-e élet egy sajtómunkásnak a médián kívül? - Egy álláskereső naplója 3.

Papp László Tamás májusban vált munkanélkülivé. Álláskeresése történetének harmadik részét írta meg nekünk. Pályázott olyan startup... Teljes cikk

12 lépés a hatékonyabb meetingekért

Sok oka lehet annak, hogy egy meeting nem hatékony. Többek közt, hogy nem tiszta, hogy mi is a megbeszélés pontos témája, fókusza vagy ha nem a... Teljes cikk