Bajban a britek: 4700 kamionsofőrt várnak, de eddig csak 127-en jelentkeztek
Boris Johnson brit miniszterelnök szerint nagyon kevés külföldi kamionsofőr jelentkezett nagy-britanniai munkavégzésre, de ez a közúti fuvarozói szakma véleményével ellentétben nem a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit), hanem az egész világra jellemző kamionsofőr-hiánynak a következménye.
Nagy-Britanniában a kamionsofőrök hiánya miatt súlyos fennakadások támadtak elsősorban az üzemanyagellátásban, de immár érzékelhetők a logisztikai problémák a boltok élelmiszerkínálatában is.
A múlt hónap végén országszerte pánikszerű vásárlási roham kezdődött a brit benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal.
A felvásárlás az egész országban üzemanyaghiányt okozott, amely csak e hét elején kezdett enyhülni.
A brit kormány a kialakult válsághelyzet megoldására engedélyezte, hogy a fuvarozócégek gyorsított munkavállalási engedélyezési feltételekkel toborozzanak külföldi - elsősorban európai uniós - kamionsofőröket.
A program keretében azonnali hatállyal 300, október végéig további 4700 külföldi kamionsofőr vállalhat munkát Nagy-Britanniában, március 31-ig szóló engedéllyel.
Boris Johnson a BBC televízió keddi hírműsorában azonban elmondta, hogy a fuvarozóvállalatok bejelentései szerint eddig mindössze 127 külföldi sofőr jelentkezett nagy-britanniai üzemanyag- és élelmiszerszállítási munkavégzésre. A brit kormányfő kijelentette: ez is azt mutatja, hogy kamionsofőrökből az egész világon hiány van.
Arra a riporteri felvetésre, hogy a szakmai szervezetek szerint a nagy-britanniai sofőrhiány elsődleges oka a Brexit, Johnson kijelentette: nem hiszi, hogy ez lenne a fő ok. Úgy fogalmazott: Kínában és Amerikában is hiány van teherautósofőrökből, "márpedig legjobb tudomásom szerint Kína és Amerika nem tagja az Európai Uniónak".
A brit miniszterelnök ugyanakkor megismételte azt a véleményét, hogy nem lehet visszatérni alacsony bérezésre és alacsony szakképesítésre épülő "régi, bukott modellhez". A brit kormányfő néhány napon belül másodszor fejtette ki ezt a véleményét. A kormányzó brit Konzervatív Párt Manchesterben zajló éves kongresszusának kezdete előtt, a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorában úgy fogalmazott: a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket, ehelyett jórészt a kelet-európai EU-tagországokból érkező, "nagyon keményen dolgozó" munkavállalókra hagyatkoztak, akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát.
Johnson szerint ez az oka annak, hogy a kamionsofőri foglalkozás ezekkel bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.
A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban éppen azért, mert a brit EU-tagság megszűnése óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.
Fotó: unsplash.com
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
- A brit vezetők jobban bíznak az AI-ügynökökben, mint a fiatalabb dolgozókban 2 hónapja
- Matek a minimálbérről: „a 13 százalékos emelésnek kicsi a lehetősége” 2 hónapja
- "Nagyratörő" brit–EU megállapodás készül a fiatalok szabad munkavállalásáról 2 hónapja
- "Ennek is örülni kell" - kiderült, mennyivel emelkedik a minimálbér 3 hónapja
- Nagy Márton jövőt épít, Varga Mihály inflációval küzd – kettős kép a magyar gazdaságról 3 hónapja
- Milliárdos programokkal és adócsökkentéssel védi meg a kormány a magyar munkahelyeket 3 hónapja
- Új vezető a BME InnoLab Zrt. élén 4 hónapja
- Fizikai toborzás okosan: itt vannak a legjobb gyakorlatok 5 hónapja
- Felmérés: a Z generációs dolgozók pénzügyileg instabilak és alulfizetettek 5 hónapja
- Ekkortól pályázhatnak munkavédelmi fejlesztésekre a kkv-k 5 hónapja
- Új HR igazgató a Process Solutions-nél 6 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?