Bérgarancia Alap: védelem fizetésképtelenség idején
A Bérgarancia Alap a magyar munkajogi védelem egyik sarokköve, amely megóvja a dolgozókat akkor is, ha munkáltatójuk váratlanul fizetésképtelenné válik. Legyen szó felszámolásról vagy kényszertörlésről, az alap garantálja, hogy senki ne maradjon bér nélkül – még a legnehezebb helyzetekben sem. Az alábbiakban összegyűjtöttük a Bérgarancia Alapról szóló törvény legfontosabb rendelkezéseit és az igénylés részletes feltételeit, hogy senkit ne érjen váratlanul a támogatás lehetősége.
A magyar bérgarancia rendszer jogi alapját a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény (röviden: Btv.), annak módosításai, valamint a kapcsolódó kormányrendeletek és egyéb vonatkozó jogszabályok – például a csődeljárásról és felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény, illetve a Munka Törvénykönyve – alkotják.
Az elmúlt évtizedekben a jogszabályi környezet többször módosult, hogy reagálni tudjon a gazdasági változásokra, valamint megfeleljen az európai uniós jogharmonizáció követelményeinek. Különösen fontos szerepet játszott ebben a munkavállalók védelméről szóló 2008/94/EK irányelv, amely előírja, hogy a tagállamok biztosítsák a munkabérek kifizetését a munkáltató fizetésképtelensége esetén.
A Bérgarancia Alap szerepe
A bérgarancia rendszer középpontjában a Bérgarancia Alap áll, amely egy elkülönített állami pénzalapként működik a Nemzeti Foglalkoztatási Alap (NFA) keretében. Fő célja, hogy segítséget nyújtson azoknak a munkavállalóknak, akiknek munkabérét vagy más, munkaviszonyból eredő járandóságát fizetésképtelenné vált munkáltatójuk nem tudja rendezni.
A Bérgarancia Alapból történő kifizetés lehetővé teszi a munkabérkövetelések részleges vagy teljes megtérítését abban az esetben, ha a munkáltató vagyona már nem fedezi ezeket az összegeket.
A támogatás igénybevételének feltételei
A támogatás elsősorban azon gazdálkodó szervezetek számára érhető el, amelyek felszámolás vagy kényszertörlési eljárás alatt állnak. Ezt a jogosultságot a Btv. 1. § (2) bekezdés b) pontja szabályozza.
A jogosultak köre rendkívül széles, többek között ide tartoznak:
- gazdasági társaságok (a Polgári Törvénykönyv 3:89. §-a alapján),
- közhasznú társaságok,
- ügyvédi irodák,
- közjegyzői irodák,
- szabadalmi ügyvivői irodák,
- végrehajtói irodák,
- európai részvénytársaságok,
- szövetkezetek, lakásszövetkezetek, európai szövetkezetek,
- vízgazdálkodási társulatok (kivéve vízközmű-társulat),
- erdőbirtokossági társulatok,
- önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak,
- magánnyugdíjpénztárak,
- egyéni cégek,
- egyesülések (beleértve az európai gazdasági egyesülést),
- európai területi együttműködési csoportosulások,
- egyesületek, alapítványok,
- továbbá minden olyan jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, amelynek központja az Európai Unió területén található, illetve EGT-állam joga szerint jött létre.
Fontos kiemelni, hogy a kényszertörlés alatt álló cégek esetében is lehetőség nyílik a támogatás igénybevételére, amennyiben a munkavállalói igénybejelentés alapján a cégbíróság bérgarancia biztost jelöl ki a folyamat lebonyolítására.
2022 július 1-jétől újabb lehetőség nyílt: az adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozók – mint munkáltatók – is igényelhetnek bérgarancia támogatást munkavállalóik bértartozásainak megelőlegezésére.
Ezen kívül bővült a támogatás azokkal az esetekkel is, amikor a munkavállaló munkaerő-kölcsönzés, iskolaszövetkezet, nyugdíjas szövetkezet vagy kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete keretében dolgozik. Ilyen esetekben a kölcsönbeadó vagy szövetkezet részére meg nem fizetett szolgáltatási díj törvény által meghatározott része megelőlegezhető, annak érdekében, hogy az így foglalkoztatott dolgozók munkabére biztosított legyen.
A Bérgarancia Alapból igényelhető kifizetések
A bérgarancia támogatás segítségével az alábbi elmaradt kifizetések előlegezhetők meg:
a) Olyan gazdálkodó szervezet munkabértartozása, amely felszámolás vagy kényszertörlés alatt áll, és nem tudja kiegyenlíteni azt a munkavállaló felé.
b) A felszámolás alatt lévő kölcsönvevő által a kölcsönbeadó felé meg nem fizetett díj, amely a kölcsönzött munkavállaló foglalkoztatásához kapcsolódik.
c) A felszámolás alatt álló szervezet által az iskolaszövetkezet, a kisgyermekkel otthon lévők szövetkezete vagy a nyugdíjas szövetkezet felé meg nem fizetett szolgáltatási díj.
d) Egyéni vállalkozók – akik természetes személyként adósságrendezési eljárás alatt állnak – munkabértartozása a foglalkoztatottak felé.
Ezeket az összegeket a törvény által meghatározott mértékben lehet megelőlegezni a Bérgarancia Alapból.
A Bérgarancia Alap támogatásának mértéke és feltételei
A Bérgarancia Alapból nyújtott támogatás mértéke jogszabályban maximalizált, és általában a munkavállaló bruttó átlagkeresetének egy meghatározott hányadában, illetve bizonyos időtartamra vonatkozóan (pl. három hónapra) állapítható meg. A támogatás összegének meghatározásakor figyelembe veszik az adott évi minimálbérhez képest a bruttó átlagkeresetet.
Az igénylés általános feltételei:
- A munkáltató ellen felszámolási eljárás vagy kényszertörlési eljárás indult.
- A bérkövetelések a munkáltató vagyonából nem fedezhetők.
- A támogatási kérelem benyújtása a jogszabályban előírt határidőn belül történik.
- A felszámoló igazolja a bértartozás fennállását és összegét.
A bérgarancia támogatás összege nem önkényesen kerül megállapításra – azt jogszabály határozza meg, mégpedig a munkáltató által forráshiány miatt ki nem fizetett, esedékes munkabér alapján.
Alapesetben a bérgarancia támogatás mértéke nem haladhatja meg jogosultanként a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett, a tárgyévet megelőző második évre vonatkozó nemzetgazdasági havi bruttó átlagkereset ötszörösét.
Ez az összeg képezi a támogatás felső határát – függetlenül attól, hogy a tartozás mekkora. Ha több részletben történik a támogatás igénylése egy adott felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alatt, és ezek különböző naptári évekre esnek, akkor a későbbi évben érvényes, magasabb átlagkereseti érték az irányadó a jogosultság kiszámításakor.
A ténylegesen megítélhető összeg nem az egész bértartozás, hanem annak az a része, amelyre a munkáltatónak nincs fedezete. Tehát a gazdálkodó szervezet saját forrásait először figyelembe kell venni, és csak a fennmaradó részre lehet támogatást igényelni a Bérgarancia Alapból.
A Bérgarancia Alapról szóló törvény (Btv.) lehetőséget biztosít arra, hogy külön elbírálás alapján akár további két havi bruttó átlagkeresetnek megfelelő támogatás is megállapítható legyen, amennyiben a törvényben előírt feltételek teljesülnek. Ez a lehetőség azonban nem mindenkire vonatkozik.
A Bérgarancia Alapból való igénylés menete
A bérgarancia támogatás iránti kérelmet a felszámoló (vagy a bérgarancia biztos) nyújtja be az állami foglalkoztatási szervhez. A folyamat általában elektronikus úton zajlik, az erre a célra rendszeresített informatikai rendszeren keresztül. Az elbírálás során a hatóság vizsgálja a feltételek fennállását, és dönt a támogatás megállapításáról. Ha a kérelem megfelel a feltételeknek, a támogatást tíz napon belül, határozattal állapítják meg. A döntés után öt naptári napon belül intézkednek az összeg átutalásáról. Fontos: a hiánypótlás ideje nem számít bele ebbe a határidőbe.
A jóváhagyott támogatást a Kormányhivatal közvetlenül a munkavállalónak fizeti ki, és gondoskodik a közterhek, valamint a munkabért terhelő levonások átutalásáról az illetékes hatóságok és jogosultak részére. Ha a rögzített összegek magasabbak a megigényelhetőnél, a támogatást az érintett munkavállaló esetében elutasítják, és a döntésben meghatározzák a támogatható összeget, melyre új kérelem nyújtható be.
A felszámoló/bérgarancia biztos/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó felelőssége, ha a munkavállaló banki adatai vagy postai címe hibásan kerül megadásra, ami az utalás elmaradását, késedelmét vagy hibás teljesítését okozza. Ha a munkavállaló vagy a letiltás kedvezményezettje nem veszi át a kifizetett támogatást, arra új kérelem nem nyújtható be, és a felelősség szintén a felszámolót/bérgarancia biztost/egyéni vállalkozót terheli.
A kifizetés módjának változása (közvetlen kifizetés a munkavállalónak) nem érinti a foglalkoztató (felszámolás/kényszertörlés alatt álló gazdálkodó szervezet/adósságrendezési eljárás alatt álló egyéni vállalkozó) és a felszámoló/bérgarancia biztos/egyéni vállalkozó társadalombiztosítási és adózási kötelezettségeit.
Kölcsönbeadó, iskolaszövetkezet, kisgyermekkel otthonlevők szövetkezete és nyugdíjas szövetkezet esetében a támogatás továbbra is a pénzforgalmi számlájukra kerül átutalásra.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk
A cégautó kulcsfontosságú eszköz a vállalati mobilitás és munkavállalói juttatás rendszerében. A juttatás presztízst és kényelmet biztosít,... Teljes cikk
A kormány döntése szerint 2026 februárjában ismét kifizetik a hathavi fegyverpénzt. Az egyszeri szolgálati juttatás több százezer rendőrnek,... Teljes cikk
- Már több mint ötezer nyertesnek utaltak támogatást a vállalati e-autó programban 2 hete
- Ezek a rendvédelmi dolgozók kapnak lakhatási támogatást 2 hete
- Támogatás, nem sajnálat: így álljunk a mellrákkal küzdő munkatársaink mellé 3 hete
- Évi 1 millió forint ingyenpénz lakásra - itt vannak az Otthontámogatás részletei! 3 hete
- A mellrák pszichológiája – Hogyan lehet feldolgozni a diagnózist? 3 hete
- Meddig jár az árvaellátás? – erről sokan nem tudnak 2 hónapja
- Fix 3 százalékos kamat a magyar kkv-knak erre a hét termékre 2 hónapja
- Ha a mesterséges intelligencia elveszi a munkád, ingyenes képzés járhat helyette 2 hónapja
- Kétmilliárd forintos támogatási program indul kis- és középvállalkozásoknak 2 hónapja
- A munkaadók többsége nem tudja, mik a munkahelyi jólét feltételei 2 hónapja
- 75 millióval segíti a kormány a kórházi dolgozókat 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?