Cégautó: főnököknek kötelező vagy tényleg motivál?
A középvezetők 6-7 milliós, a felsővezetők akár 12 milliós autót is kaphatnak a cégüktől; egy bizonyos státusz felett ugyanis még Magyarországon is mindenkinek jár a vállalati kocsi. A HR Portálnak nyilatkozó szakértők szerint ez ma már nem is terheli meg annyira a munkáltató pénztárcáját, mint korábban.
A hierarchia csúcsán lévők mellett azok számíthatnak autóra, akik vagy valamilyen kulcsképességgel rendelkeznek, vagy napi szinten használnak autót. Ilyenek például az értékesítők, a területi képviselők, az orvoslátogatók, vagy az építésvezetők. "Ugyan ők is használhatják saját használatra a céges kocsit, ám ezek a járművek jellegükből adódóan gyakran nem alkalmasak arra, hogy a családot is furikázni lehessen velük. Gyakori például a dobozos, vagy a kétüléses "munkaautó", ahová be sem férnének a hozzátartozók" - fogalmazott Kerti Piroska.
Jóval kedvezőbb helyzetben vannak viszont a cégvezetők, akik gyakran még az autó típusát is meghatározhatják. A nagyvállalatok jellemzően értékhatárt állapítanak meg, amelyeknél nem lehet drágább az autó, de az is jellemző, hogy bizonyos márkából lehet csak választani. Kerti Piroska elmondta, hogy a Towers Watson évi rendszeres bérfelmérésében résztvevő cégek közel fele finanszírozza a magánhasználatot is, sőt gyakran még a benzint is fizetik bizonyos határokon belül.
Nem is kerül már olyan sokba
A céges autók divatját jól mutatja, hogy a hazai autópiacot több éve a flottaeladások húzzák. A válság idején ugyan sok cég elhalasztotta a járműpark frissítését, de tavaly már 5,8 százalékkal több személyautót adtak el, mint 2012-ben. Ennek nagyjából 70 százaléka vállalati flottába került, ami egyben azt is jelzi, hogy egyre többen ismerik fel a flottamenedzsmentben rejlő lehetőségeket.
A hazai vállalatok ugyanis gyakran már nem készpénzben vagy banki hitelre vásárolnak autót, hanem lízingelik vagy úgynevezett operatív lízing-konstrukcióban "vesznek" autót. A pénzügyi lízingelés során a gépjármű a cég tulajdonába kerül, ennek megfelelően teljes értékét ki kell fizetnie havi bontásban. Az operatív lízingelés során viszont nem lesz a vállalaté a kocsi, a használat után visszakerül a flottakezelő céghez. Ugyanakkor nem is kell kifizetni a teljes értéket, csupán a beszerzési érték és a maradványérték közötti különbözetet.
Utóbbi esetén sokat spórolhat a cég, miután egy gépkocsi tartós bérlete - a flotta nagyságától függően - 100 és 150 ezer forint közötti összegbe kerül. A flottakezelők azonban számos kényelmetlenséggel járó feladatot is átvállalnak, így például a szervízelést, a téli-nyári gumicserét, vagy akár a biztosítások megkötését is. Ezzel azt is elérhetik a cégek, hogy egy új vezető kinevezésekor nem kell a korábbi főnök autójába ülni, hanem ismét nullkilométeres kocsit adhatnak.
A legtöbb vállalat azonban továbbra is ragaszkodik a saját tulajdonhoz. Nekik érdemes szintén tartós bérletbe adni az autót annak az alkalmazottnak, aki majd használja a járművet, miután így mentesülhetnek a cégautóadó alól. Ez a havi szinten - környezetszennyezés mértéke alapján meghatározott - 7 és 44 ezer forint közé eső összeg éves szinten több százezer forintos megtakarítást is jelenthet. Miután a kisebb vállalkozások gyakran használt autót jelentenek be cégautóként, ez az összeg akár a gépjármű értékének felét is jelentheti.
További előnye lehet a tartós bérletnek, hogy az alkalmazott jobban vigyáz majd az autóra, hiszen annak költségeit - benzin, biztosítás, parkolási díjak - ő viseli, ráadásul az esetleges büntetések is az ő nevére érkeznek majd.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A SZÉP-kártyás elfogadóhelyek mögé bújva folytatott illegális pénzváltást az a csoport, amelyet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrei... Teljes cikk
Ha kiderül a foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton, hogy a munkavállalónak szemüveg szükséges a képernyő előtti munkavégzéshez, akkor azt a... Teljes cikk
Közeledik az iskolakezdés, ami a családoknak akár százezer, de gyermekenként biztosan több tízezer forint nagyságú kiadás is lehet. Hogyan segíthet... Teljes cikk
- Pénzeső a nyugdíjasoknak: van, ahol 40 ezret osztanak karácsonyra 1 hete
- 120 ezer forint értékű SZÉP kártyát kapnak a katonák 2 hete
- Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában 3 hete
- Megduplázzák a nevelőszülők juttatásait – így változik a gyermekvédelmi rendszer 3 hete
- HR tehetségek 2025: Varga Vilmos 1 hónapja
- Hideg élelmiszer is vásárolható a SZÉP-kártyával 1 hónapja
- Hogyan teheted vonzóbbá a munkahelyedet a digitális térben? 1 hónapja
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 1 hónapja
- Felmérés: a fiatalok a TikTok és az AI segítségével tájékozódnak a juttatásokról 2 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 2 hónapja
- Röpködnek a milliók: ennyit lehet most keresni vezetőként 2 hónapja
Fata László cafeteria szakértő a Cafeteria TREND alapítója, szerkesztője, aki nem csak az adótörvények oldaláról közelíti meg a béren kívüli juttatásokat.
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja