Megjelent: 5 hónapja

Melyek a legnépszerűbb céges autók? - itt a lista

Vége a Ford Focus uralmának, mára “a” céges autó a Skoda Octavia. Sorozatunkat autómárkákkal folytatjuk. Kiderül, melyek a kedvelt közép- és felsővezetői autók, mit rendelnek a német hátterű cégek flottájukba, miért nem ideális a Toyota egy sokat utazó területi képviselőnek és kiknek lehet jó választás a 100% elektromos autó.

images

“Háromszor törték fel a céges Ford Focusomat az utóbbi években, egyszer a laptopomat is elvitték a csomagtartóból. A piti tolvajok fejében az van, hogy a Focusokban jó eséllyel lapulnak informatikai kütyük, mert úgyis céges autók.” Ezt a néhány mondatot egy multinál dolgozó informatikus mondta és jelzi, hogy még a tolvajokig is leszivárgott, hogy “a” céges autó Magyarországon a Ford Focus.

Értékesítők, területi képviselők: Skoda Octavia

Igaz is volt ez vagy húsz éven keresztül, aztán az utóbbi években trendváltás történt. A Focus helyét átvette a Skoda Octavia. Mostanság már ez a területi képviselők, az értékesítők és az alsóbb vezetői szinteken dolgozók vállalati autója. Mindez kitűnik az autópaci statisztikákat készítő Datahouse Kft. összesítéséből is. 2020-ban a legkelendőbb márka jogi személyek vásárlásánál 4430 darabjával az Octavia. 

Mi lehet a Skoda előretörésének az oka? Keresztes-Nagy Gergely, a Flottaman Zrt. vezérigazgatója szerint vállalati autóbeszerzéseknél szempont, milyen feltételekkel adnak rá garanciát, mennyi az autó kötelező szervizigénye, milyen a meghibásodási arány és az értéktartás. Ezekben a paraméterekben a Skoda jól vizsgázik, például 4 év vagy 200 000 kilométer a garanciája, ami igazodik egy területi képviselő évi 40-50 000 km-es autózásához, szervizeltetni pedig 30 000 kilométerenként kell. 

A Datahouse statisztikája szerint az élbolyban található még a Suzuki és a Fiat is, ám szakértőnk figyelmeztet, itt adminisztrációs döntések állnak a háttérben. Csak az első forgalomba helyezés történik nálunk, az autók nagy része valójában más országokban fut.

Céges flották népszerű darabja a Toyota Corolla, amelyből közel négyezer talált gazdára tavaly. A japán gyártó egyik versenyelőnye, hogy nagyok a készletei, azonnal szállítanak, míg a versenytársaknál a koronavírus-járvány alatt akadozott az ellátás. Toyotát egyébként olyan munkavállalóknak érdemes adni, akik nem mennek túl sokat, ugyanis 15 000 kilométerenként kötelező a szerviz. A garancia 3 év 100 000 km-ig, ami egy területi képviselőnek két év alatt összejöhet. A hibrid Corolla egyébként Magyarországon orvosok, orvoslátogatók, kutatóorvosok körében különösen népszerű márka.

Toyota Corolla hybrid: elegáns autó orvoslátogatóknak (forrás: Toyota)

A Dacia Duster 2736 autóval ugyancsak kedvelt vállalati autónak számít elsősorban nem vezetői szinteken. Az egykori első számú céges kocsimárka, a Ford Focus 1631 autóval kicsit hátrébb csúszott, és ebből magas az export arány. Nagyon feljött rá a dél-koreai KIA a Ceed modelljével (1577) és a VW Golf új modellje is kapós (1426). A trendeket nézve Keresztes-Nagy Gergely szerint a KIA az utóbbi évek egyik nyertese és a Fordtól vehetett el piacot. “A Ceed területi képviselői és középvezetői autó. Aki 20-30 000 km-t autózik egy évben, neki a 7 év és 150 000 kilométer a garancia miatt nagyon megéri. Ráadásul az új modell az előző generációhoz képest nagyobb is lett.” 

Nagyon feljött a KIA Seed (forrás: KIA)

Az utóbbi tíz év egyik vesztese az Opel, amelynek csökkent a presztízse és ár-érték arányban sem annyira nyerő. Pedig a kétezres évek elején az Astra és a Vectra kedvelt és jól futó autók voltak előbbieket értékesítők, utóbbiakat vezetők használták. Aztán 2011-től az Astra és az Insignia modellek nem sikerültek fényesen, mára egyik modell sincs a top 15-ben és a flottakezelők állományában is kevés található.

A legtöbbet újonnan forgalomba helyezett céges autók 2020-ban (Forrás Datahouse) *-gal jelölve: magas exportarány

Autó neve Darabszám
Skoda Octavia 4430
Suzuki Vitara * 4363
Fiat 500 * 4021
Toyota Corolla 3789
Suzuki SX4 * 2750
Dacia Duster 2736
Ford New Puma * 1969
Toyota RAV4 1870
Ford Focus 1631
KIA Seed 1577
Volkswagen Golf 1426
Volkswagen Passat 1248
Renault Clio 1209
Skoda Superb 1081
Skoda Scala 1019
Opel Corsa   907

 

Vezetői szinteken: a magyar tulajdonos szeret fölélőni

Melyek a kedvelt vezetői márkák? Itt már a beszerzési darabszámok kevéssé orientálnak, mivel kevesebb a vezetői pozíció is. Keresztes-Nagy Gergely szerint a beszerzések függnek a cégnagyságtól és a tulajdonosi háttértől. A nagy, nemzetközi cégeknél szigorú előírások vannak, óvatosabban rendelnek, a szabadidős autókat kizárják és kerülik a hivalkodást. Ezzel szemben a jól menő magyar cégek tulajdonosai előszeretettel vesznek látványos és drága autókat. Multis vezetői autó például a VW Passat, a Skoda Superb, Mercedesből az E osztály, a hibrid Toyota Camry az ötös BMW. Itt a Ford Mondeo és az Opel Insignia (korábban Vectra) veszített piacot. Magyar cégek vezetői, tulajdonosai szeretnek villogni Audi Q7 vagy Q8-assal, BMW X5-tel, X7-tel. A jól menő ügyvédek kedvenc márkái a Volvo és a Jaguar. 

Audi Q7: Jól menő magyar cégek ügyvezetői körében népszerű

A 100% elektromos autó még itt is ritkaság. Csak annak éri meg, aki 50-60 kilométer hatósugárnál többet nem autózik egy nap, kertes házban él, ahol saját töltőt ki lehet építeni. Keresztes-Nagy Gergely hozzáteszi, hogy a mostanában megjelenő nagyobb hatótávolságú elektromos autók (KIA E-Niro, Hyundai KONA, VW ID.3) már nem igényelnek akkora kompromisszumot, de az áruk még magasabb, mint egy hasonló méretű és tudású belső égésű modellé. A flottakezelő cég vezetője szerint aki egyszer beleül egy ilyen autóba és nem mozog sokat, ők jellemzően nem akarnak visszaülni se benzinesbe, se dízelesbe.

Forrás: Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara, Bérezési tanulmány 2019

Számít az is, hogy melyik országban van a cég központja. Francia vállalatok patrióták, leányvállalataik többnyire csak francia autókat rendelhetnek. Az amerikaiak praktikusabbak, már japán autót is kérnek. A németek is az ár-érték arányt nézik, ám azért a saját márkáikhoz húz a szívük. A többnyire német hátterű cégeket tömörítő Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara tagjai között végzett 2019-es felmérés szerint nem vezetői szinten a Skoda vezet (VW Csoport) 39%-kal, a Ford és a Volkswagen előtt. Vezető beosztásúaknál a leggyakoribb céges flottában a VW (30%), második a Skoda (26%), harmadik az Opel (8%). Ügyvezetőknél az Audi vezet (24%), a Volvo (20%) és a BMW (19%) előtt. A beszerzési értékhatár ügyvezetői autóknál 18,7 millió, vezetőknél 8,7, nem vezetőknél 4,9 millió forint volt 2019-ben. 

Forgalomba helyezések üzemanyag szerint (%) (Forrás Datahouse)
Év Benzin Dízel Hibrid 100% elektromos
2015   57   42   1   0
2016   62   36   2   0
2017   64   32   3   1
2018   71   24   5   1
2019   73   20   7   1
2020   49   22   27   2

 

A nyitóképen a 2020-ban legtöbbet rendelt vállalati autó, a Skoda Octavia

Sorozatunk korábbi cikkei:

1. Miért inkább tartós bérlet? - így válasszon céges autót
2. Cégautó mint juttatás - mire figyeljünk, hogy igazán motiváló legyen?
3. Céges autó: vásárlás vagy lízing?
4. Céges autó: adózás
 

  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter