kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Derült égből távmunka - 10 tipp a home office-hoz

Takács Gabriella hosszú éveket húzott le szabadúszó újságíróként otthoni munkavégzéssel. Most, hogy munkavállalók tízezreinek lett napi valóság ez a munkaforma, összefoglalta a legfontosabb tanulságokat.

1.Nincs melletted a főnök, de mégis

A home office-ban végzett meló ugyanolyan értékű, mintha népes open office-ban, jövős-menős kollégák gyűrűjében nyomnád a munkát. Ideális esetben nincs minőségbéli különbség. Szóval mese nincs, itt is rendesen oda kell tenned magad. Épp ezért vedd olyan komolyan, mintha bármely percben betoppanhatna a főnököd vagy a kollégák. Egyébként be is fognak. Csak ezúttal e-mailben és telefonon fognak majd érkezni. Minél jobban teljesítesz, annál ritkábban. Szóval érdemes is jól dolgozni.

2. Figyelj a környezetre, és tarts rendet magad körül!

A munkára kinevezett szobádban és az íróasztalodon egyaránt! Bár a mémek, a cimbik, a haverok meg a humoros szlogenek -„az alkotó ember átlátja a káoszt” - és társai a költői rendetlenségről kétségkívül humorosak. Egy a baj velük: élesben tutira nem fogják segíteni a munkádat és lehetetlen értelmes dolgokat összehozni egy kupleráj vagy egy lomtár tetején. Szóval, home office-ban is rend a lelke mindennek.

3. Ne ússz el a folyamatos hírolvasásban!

Rendkívüli körülmények között a hírek, a friss infók, a legújabb helyzetjelentések mindenkit a szokásosnál jobban lefoglalnak. Célszerű az aktuális híráradat átfutását még a munkakezdés előttre időzíteni. A munkát pedig épp olyan precízen és időben elkezdeni, mintha klasszik ”bejárós” munkavállaló lennél. A folyamatos hírlesésre legfeljebb az újságíróknak van mentsége. Feltéve, ha az a saját szakterületéhez kötődik.

Kategorizáljuk is azonnal a frissen a szemünk elé táruló tartalmakat aszerint, hogy azok a munkánk szempontjából nélkülözhetetlenek-e, fontosak-e, relevánsak-e? Esetleg csak közvetett módon tartoznak a munkánkhoz? Vagy határesetek? Vagy sehogy se, csak épp ideológiát akarunk gyártani, hogy úgyis mindjárt ebédszünet? Segítek is konkrét példával: ha pl. könyvelő vagy, a cuki cicás videó vagy a rendkívüli világhelyzetre tekintettel csernobili védőöltözetbe, permetezővel a Húsvétra készülő rendvédelmis mém biztos nem tartozik azok közé, amelyeket be kéne valahogy passzírozni a munkamenetedbe. Akkor se, ha épp valamilyen állatbarát egyesület vagy épp rendvédelmi szervezet pénzügyeit szeded ráncba. A cukiság a breaking news megvár a munkaidő után is.

4. Legyen gyors az otthoni internet!

És itt el is érkeztünk a téma másik sarkalatos pontjához. Home office-os munkakör értelemszerűen nincs internetelérés nélkül. És nem csak az email-ek miatt. Hanem azért is, mert a home office-ban űzhető szakmák amúgy is rengeteg online adatgyűjtést igényelnek. A könyvelő például a NAV oldalait, a social media manager a rábízott vállalkozások felületeit, a reklámszakember a legújabb szakmai trendeket is böngészi naphosszat.

5. Kell egy kis lazulás délidőben, de lakáson belül!

Ha már ebédszünet: hagyományosabb időszakban valószínűleg valami olyasfélét tanácsolnék, hogy milyen szuper a távmunkásnak egy szép tavaszi késő délelőtt elsétálni a lakhelyétől 10 percre lévő étkezdébe és közben élvezni a hűs szellőt meg a napfürdőt. De mivel most ”életben marad, aki nyugton/otthon marad” időszak van, ebédre inkább kajarendelést vagy előző esti főzőcskézést javaslok. Napfürdőnek és D-vitamin kúrának meg erkélyt/teraszt/kiskertet/társasház udvarát és dobozos vitaminokat, kinek-kinek lehetőségei szerint.

Takács GabriellaTakács Gabriella
6. Se pizsama, se öltönying

Nyilván az se mindegy, miben dolgozol, amikor épp otthon dolgozol. Pizsiben, hálóruhában, alvós pólóban vagy kiszuperált takarítós cuccban inkább neki se kezdj, mert nem lesz eredményes. Depresszív, inproduktív tötyörgés se lesz belőle. Ugyanakkor kosztüm, öltöny, estélyi se szükségesek ahhoz, hogy dolgozni tudj. Nem kell feltétlenül a business casual se a négy fal közé. Sőt, még a szalonképesebb, utcai ruhatáradat se kell feltétlenül a home office-ban nyűni - koptatni. Otthoni munkára a legjobb pár régebbi farmer, póló, pulóver. Amelyek azért még a tűrhető kategóriába esnek arra az esetre, ha például váratlanul ki kell ugrani valamiért a sarki kisboltba. Ezek alól persze kivétel, ha videókonferencián, élő bejelentkezésben veszel részt vagy épp videointerjút készítesz valakivel. Ahol látszani kell, ott arra az időre business casual kerül elő. Ha nincs ilyen ”szereplés”, a fentiek is simán megteszik.

7. Időben kezdd el a munkát és ne éjszakázz!

Az sem mindegy, mennyire hatékony az időbeosztásod és eredményes a munkád. Épp ezért tarts feszes menetrendet! Ne húzd az időt mint a rétestésztát - ne feledd, ha időben elkezded a munkát, megfelelő időben fogod tudni befejezni is. Ne szokj rá az éjszakázásra! Néha persze becsúszhat egy-egy ”határidős feladat miatt éjszakáztunk, így most tovább alszunk” projekt és nap. Ne csinálj belőle rendszert, mert hosszú távon ez inkább árt, mint használ.

8. Óvatosan az étkezéssel, ne nyúlj gyakran a hűtőszekrénybe!

Az se mindegy, hogy home office-ban miket fogyasztasz. Vigyázz az egészségedre és tarts önmérsékletet! Bár a távmunka gyakran csábít(hat) nassolásra, ne nyakald a kávét, a kólát literszámra és ne öntsd magadba az energiaitalokat! (Utóbbi kettőről én négy éve sikeresen leszoktam. Eredménye: lényegesen jobb fizikai-egészségügyi állapot és jelentős fogyás.)

9. Mondj nemet napközben a privát beszélgetésekre!

A home office másik nagy kihívása a környezet értetlensége. Sokak szerint ez ”nem munka”, meg ”nem olyan”. Az se véletlen, hogy világjárvány ”kellett” (nyilván nem, nem kellett, de ezt nemigen lehet másként megfogalmazni”) ahhoz, hogy elkezdjék kapiskálni a létjogosultságát. Egyszóval a környezettel is tudatni kell: az otthoni munka is munka, és ha otthon dolgozom, akkor is dolgozom. Így a beszélgetés a cimborákkal/ szeretteinkkel/ kisbevásárlás/ nagybevásárlás és társai nálad is a munkaidő utánra fognak esni.

10. Ha bedőlt a munkahelyed...

Olyan területen próbáld ki a home office-t, amiben van gyakorlatod. Ha ügyfélszolgálatos voltál és még soha nem értékesítettél, akkor ne otthoni munkavégzésben kezdd el a telesalest. Ez a munkastílus ugyanis az adott területen profiknak is nagy önfegyelmet igényel és nem egyszerű az átállás.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk