Döbbenetes kísérlet: nem mindegy, hogy férfi vagy nő posztol a LinkedInen
Egy brit újságírónő férfiként kezdett posztolni a LinkedInen – az elérései pedig azonnal az egekbe szöktek. A kísérlet szerint ugyanaz a bejegyzés férfi profillal többszörös láthatóságot kapott, míg a női profillal jóval kevesebb emberhez jutott el. A jelenség újra felveti a kérdést: tényleg máshogy kezeli a platform a női és a férfi felhasználókat?
A Telegraphban megjelent riport szerint Lucy Tobin brit újságírónő meghökkentő kísérletbe kezdett: egyetlen kattintással megváltoztatta LinkedIn-profilja nemét nőről férfire – és azonnal drámai változásokat tapasztalt a láthatóságában. Több mint egy évtizede aktív felhasználóként addig nagyjából heti 10–20 új kapcsolatfelkérést kapott, ám a váltást követően percek alatt elkezdtek özönleni a követők és a meghívások.
A különbség számokban is megmutatkozott. Tobin egy, korábban női profillal közzétett posztja 25 ezer megtekintést ért el. Néhány nappal később, már „férfiként”, hasonló jellegű tartalommal, az algoritmus több mint 250 ezer néző elé juttatta el az írását. Egy hét alatt az elérései 2 235 százalékkal nőttek, követőtábora pedig 3,3 százalékkal bővült.
Bár Tobin saját bevallása szerint nem változtatott a kommunikációján, mások ennél tovább mentek. Több női szakember próbálta úgynevezett „maszkulin kódolású” nyelvezetre átírni posztjait, és ezek szintén látványosan nagyobb forgalmat kaptak. Az egyik legismertebb közös kísérletben két férfi és két nő teljesen azonos tartalmat posztolt egyszerre. A két női profillal a bejegyzés követőik töredékét érte el, míg a férfiaké a saját bázisuk többszörösét.
A jelenségre sokan felkapták a fejüket. Felicity Menzies, aki több tízezer kapcsolattal rendelkezik a platformon, részletesen elemezte saját eseteit: szerinte a LinkedIn algoritmusa aránytalanul jutalmazza a férfiasnak tekintett vezetői hangnemet, miközben visszafogja a semleges vagy feminin megfogalmazású posztokat – még akkor is, ha az olvasók valójában ezeket kedvelik jobban.
A LinkedIn mindezt tagadja. A cég szerint a rendszer „nem használja a nemet rangsorolási tényezőként”, és rendszeresen vizsgálja az esetleges nemi alapú eltéréseket. A felhasználói tapasztalatok azonban másról árulkodnak, és egyre több érintett csatlakozik a Fair Visibility for All („Méltányos láthatóság mindenkinek”) nevű petícióhoz.
A tét nem kicsi, mert a platformnak valós munkaerőpiaci hatása van: évente több millió álláskeresőt közvetít, és a toborzók háromnegyede rendszeresen innen választ jelölteket. Ha a férfiak posztjai nagyobb láthatóságot kapnak, az közvetve előnyt jelenthet számukra a karrierépítésben és az üzleti kapcsolatok bővítésében is.
Szakértők szerint mindez túlmutat a LinkedInen. Az algoritmusok olyan adatokból tanulnak, amelyek maguk is a társadalmi egyenlőtlenségeket hordozzák. Ha a múltban a férfiak hangja volt jobban látható, a mesterséges intelligencia könnyen újratermelheti ezt az aránytalanságot – akár akaratlanul is.
Tobin a kísérlet végén viccesen megjegyezte: egyelőre megtartja a profilképére rajzolt bajuszt, mert „Luke-ként” láthatóan jobban működik a LinkedIn. De a tapasztalata rávilágít valamire, amit sok nő már régóta érez a platformon:
a láthatóság nem mindig érdem, néha csak algoritmuskérdés.
Mit árul el a vezetőről a LinkedIn profilja?
- olvassa el korábbi cikkünket!
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
- Így ne vessz el pályakezdőként az álláspiacon: az első lépések a karrier felé 7 hónapja
- Mit árul el a vezetőről a LinkedIn profilja? 8 hónapja
- Látni kell! Két és félszer több láthatatlan munkát végeznek a magyar nők a férfiakhoz képest 9 hónapja
- Alkalmazotti LinkedIn aktivitás – fizetni vagy inkább motiválni? 9 hónapja
- Mutatjuk, milyen drasztikusak az egyenlőtlenségek a magyar fizetésekben 9 hónapja
- Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat 10 hónapja
- Így látja a jövőt Bill Gates 11 hónapja
- Így változott a hazai LinkedIn toplista 13 hónapja
- Felsővezetők toplistája: őket követik a legtöbben 13 hónapja
- 5 ajánlás a bérszakadék megszüntetésére 1 éve
- "Mire befejeztem a reggelit, már 12 állásra jelentkeztem" - nem sci-fi, valóság 1 éve


Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja