kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Ethos, avagy ősi görög recept a hitelességről

Hogyan lehet valaki hiteles előadó egyetlen mondat nélkül? Miért istenítenek egyes előadókat az egyetemi katedrákon a diákok? Miért lehet valaki első látásra hiteles és elfogadható a közönségnek? Milyen módszerekkel érhetem el, hogy higgyenek bennem? Kérdések, amelyek sokunkat foglalkoztatnak diákként, üzletemberként, előadóként.

Mi az Ethos?

Arisztotelész szótárában az ethos szó jelentése: "hiteles". A görög filozófus megállapította, hogy jobban meggyőzhetőek vagyunk olyan valaki által, aki hasonló hozzánk, legyen szó az adottságairól (pl. az életkoráról) vagy tanult képességeiről (pl. fiatalos nyelvezet). Arisztotelész munkáiban nem említi az előadói tekintélyt - mely gyakran politikusok esetében fontos -, vagy az ismertséget (mondjuk egy iparág elismert szakértője), de valószínűleg csak azért nem, mert az ő korában korlátozottabb volt a nyilvános beszéd lehetősége. Manapság, amikor ennek megannyi formája létezik, és gyakran sokat tudunk az előadóról, ezeket is az ethosz fogalmába tartozónak vélem, kicsit bővítve az elméletét.

Tehát a fentiek alapján egy előadó ethos-szát négy tulajdonság határozza meg:

1. Szavahihetőség (ahogyan a hallgatóság érzékeli)
2. Hasonlóság (a hallgatósághoz)
3. Tekintély (a hallgatósághoz viszonyítva)
4. Ismertség vagy szaktudás (a témában)

Nézzük meg ezeket egyenként, mit jelentenek, hogyan tudjuk (ki)használni őket.

Ethosz = Szavahihetőség

Tételmondat: Ha bíznak benned, akkor elhiszik, hogy amit mondasz az igaz.

A hallgatóság hajlamosabb elhinni, amit mondunk, ha bízik bennünk és ez teljesen független a témától, amiről az előadás szól. Ha bíznak bennünk, akkor elhiszik, hogy amit mondunk az igaz. Javul a szavahihetőségünk, ha a hallgatóság úgy értékeli, hogy erős morális karakterrel rendelkezünk:

  • őszinteség,
  • etikus vagy morális nagyság,
  • nagylelkűség,
  • jóindulat.

    A hallgatóság jobban bízik bennünk, ha egy olyan csoport tagjai vagyunk, amelyek hallatán gyakran asszociálnak ezekre a tulajdonságokra (pl. lelkész, tűzoltó).

    Ethosz = Hasonlóság a hallgatósághoz

    Tételmondat: Ha hasonlítasz a közönségedre, akkor sokkal fogékonyabbak lesznek a mondanivalódra, ugyanúgy, ahogyan te is nyugodtabban nyitsz ajtót éjszaka, ha egy ismerős hang szól a másik oldalról.

    A közönség meggyőzhetőbb olyan ember által, akit azonosítani tudnak. Csakúgy, mint a szavahihetőség, ez is teljesen független a témától. Ha vannak közös tulajdonságaink a közönséggel, az már önmagában előny. Ha nincsenek, alkalmazkodhatunk nyelvileg, modorban, öltözködésben, kinézetben és az általános stílusodban a közönséghez. Ez a "kaméleon-hatás". Ne feledjük azonban, hogy ennek korlátai vannak. Ha eltúlozzuk, elveszíthetjük a hitelességünket a közönség előtt, ami nem túl szerencsés. Sok tulajdonságban lehet hasonlóság:

  • Életkor, nem, bőrszín, kultúra
    Például egy fiatal közönség fogékonyabb egy fiatal előadóra, ahogyan egy idősebb közönség egy idősebb előadóra.
  • Foglalkozás, kapcsolat
    Azonos a foglalkozásod a hallgatóságoddal? Tagja vagy ugyanannak a szervezetnek, mint ők?
  • Személyiség
    Analitikus? Emocionális? Visszahúzódó? Nyitott? Domináns?
  • Szociális helyzet
    Gazdag? Szegény? Tanult? Középosztálybeli? Városi? Vidéki?

    Ethosz = Tekintély

    Tételmondat: A tekintély az előadó és a hallgatóság közötti kapcsolatból fakad.

    Minél nagyobb egy előadó tekintélye, legyen az formális (pl. egy választott képviselő) vagy morális (pl. a Dalai Láma), annál inkább hajlamos a közönség elhinni, amit mond. A tekintély az előadó és a közönsége közötti kapcsolatból fakad, és többnyire elég könnyű felfedezni a jelenlétét. A tekintély számos típusa tartalmazza:

    - Szervezeti tekintély
    pl. CEO, menedzser, felügyelő
    - Politikai tekintély
    pl. elnök, politikai vezető
    - Vallási tekintély
    pl. pap, lelkész, nővér
    - Oktatási tekintély
    pl. igazgató, tanár, professzor
    - Korból fakadó tekintély
    pl. bárki aki idősebb nálunk

    Ezeken túl minden előadónak van tekintélye, már csak azért is, mert ő az előadó. Mikor beszélünk, mi vagyunk azok, akik a többiek előtt állnak, gyakran valamilyen emelvényen néha mikrofonnal és lámpafényben. Mi uraljuk a történéseket és ebből fakad az ideiglenes tekintélyünk is.

    Ethosz = Ismertség vagy szaktudás

    Tételmondat: Szaktudás az, amit a témáról tudsz. Ismertség az, amikor a közönséged tudja, hogy mennyire ismered a témát.

    Az ethoszt befolyásolja az ismertség. Az ethoszt befolyásoló négy személyiségjegy közül, az ismertség van leginkább kapcsolatban ezzel a témával.

    Az ismertséget számos dolog határozza meg.

    1. A tapasztalataid a témát illetően
    Hány évet dolgoztál vagy tanultál az adott területen?

    2. A témához vagy elmélethez való közelséged
    Te alkottad az elméletet? Vagy részt vettél a megalkotásában? Vagy inkább egyfajta harmadik személy vagy?

    3. Az eredményeid a területen
    Könyvek vagy publikációk? Blog? Termékek fejlesztése?

    4. A bemutatott képességeid
    Ha pénzügyi menedzsmentről beszélsz, sikeres pénzügyi menedzser vagy?

    5. Elért eredmények, vagy másoktól kapott elismerések a területen
    Díjak amiket elnyertél, megszerzett bizonyítványok, elért mérföldkövek

    Hogyan függenek össze ezek a tulajdonságok?

    Az ethoszt nem lehet csak úgy kipipálni ("igen, van ethoszod vagy "nem, nincs"), mint ahogy ez működik, mondjuk a terhességnél. Inkább a szépséghez hasonlítható, aminek van egy csomó változata és sokféleképpen érhető el. Könnyű észrevenni, ha megnézzük, hogy hányféleképpen kombinálódik az ethoszt jellemző négy tulajdonság. Nézzük a következő példákat!

  • Egy CEO beszél az alkalmazottakhoz: pozíciójából fakadóan szervezeti tekintélye van, és általában ehhez hozzájön még az ismertsége a cégben elért sikerei miatt. Habár nem valószínű, hogy sok alkalmazottjához hasonló lenne (a legtöbbjüknél idősebb, gazdagabb, és talán zárkózottabb és analitikusabb is). Mindazonáltal a szavahihetősége erős, mert az alkalmazottakkal való őszinte kommunikációjára alapozza beszédét.
  • Köztársasági elnök: az elnöknek - a munkájából adódóan - több tekintélye van, mint bárki másnak az országában. Az elismertsége és szavahihetősége valószínűleg nagyban függ a politikai beállítottságunktól.
  • Egy tanár beszél a diákjaihoz: valószínűleg papírja van a szavahihetőségéről. Tekintélye van a 16 évesek előtt mind a korából, mind a pozíciójából fakadóan. Tíz éve tanít az iskolában (tapasztalat), többek között sok diák idősebb testvérét is tanította (elismertség). Sajnos nem hasonlít rájuk sem kor, sem anyagi helyzet, sem pedig foglalkozás vagy zenei ízlés terén.

    Mindannyian jelentős ethosszal bírnak, mivel számos területen jól teljesítenek. Különösen az (el)ismertség és a tekintély jár gyakran együtt. Azok a dolgok, amiket az (el)ismertségért teszünk gyakran tekintélyt is szereznek számunkra. Azonban senkinek nincs tökéletes ethosza, ami a négy tényező maximalizálását jelentené. Ezt szinte lehetetlen elérni, mert sok láthatatlan ellentétet takar. Például, a közönség előtti tekintélyt gyengíti a velük való hasonlóságot.

    Miért fontos az Ethosz az előadók számára?

    Ha magas az ethoszunk, a közönség hallgat ránk és figyel az első megszólalásunktól kezdve. Arra számítanak, hogy valami fontos mondanivalónk van, és alig várják, hogy hallhassák. Ha alacsony az ethoszunk, a közönség vélhetően nem fog figyelni ránk (az is lehet, hogy meg sem jelennek; hiszen az alacsony ethosz nem vonz tömegeket). Az elvárások minimálisak egy alacsony ethoszú előadóval szemben, és egy gyenge nyitás biztos, hogy meg is öli az egész előadást.

    Hogyan teremthetünk ethoszt?

    Szemben a pathos-szal vagy logos-szal - melyek szintén arisztotelészi fogalmak -, az ethoszunk előre meg van alapozva még mielőtt az első szavaink elhangoznának. Függetlenül attól, hogy van tapasztalatunk az adott témában vagy sincs, CEO-ként dolgozunk egy vállalatnál vagy sem.

    Arról, hogyan építhetünk ethoszt és hogyan erősíthetjük a beszédünkkel, cikkem folytatásában fogok írni.

    Dr. Németh Zoltán
    www.drprezi.com, www.enetha.com

    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

    Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

    Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

    Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

    Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

    A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk