Ethos, avagy ősi görög recept a hitelességről
Hogyan lehet valaki hiteles előadó egyetlen mondat nélkül? Miért istenítenek egyes előadókat az egyetemi katedrákon a diákok? Miért lehet valaki első látásra hiteles és elfogadható a közönségnek? Milyen módszerekkel érhetem el, hogy higgyenek bennem? Kérdések, amelyek sokunkat foglalkoztatnak diákként, üzletemberként, előadóként.
Arisztotelész szótárában az ethos szó jelentése: "hiteles". A görög filozófus megállapította, hogy jobban meggyőzhetőek vagyunk olyan valaki által, aki hasonló hozzánk, legyen szó az adottságairól (pl. az életkoráról) vagy tanult képességeiről (pl. fiatalos nyelvezet). Arisztotelész munkáiban nem említi az előadói tekintélyt - mely gyakran politikusok esetében fontos -, vagy az ismertséget (mondjuk egy iparág elismert szakértője), de valószínűleg csak azért nem, mert az ő korában korlátozottabb volt a nyilvános beszéd lehetősége. Manapság, amikor ennek megannyi formája létezik, és gyakran sokat tudunk az előadóról, ezeket is az ethosz fogalmába tartozónak vélem, kicsit bővítve az elméletét.
Tehát a fentiek alapján egy előadó ethos-szát négy tulajdonság határozza meg:
1. Szavahihetőség (ahogyan a hallgatóság érzékeli)
2. Hasonlóság (a hallgatósághoz)
3. Tekintély (a hallgatósághoz viszonyítva)
4. Ismertség vagy szaktudás (a témában)
Nézzük meg ezeket egyenként, mit jelentenek, hogyan tudjuk (ki)használni őket.
Ethosz = Szavahihetőség
Tételmondat: Ha bíznak benned, akkor elhiszik, hogy amit mondasz az igaz.
A hallgatóság hajlamosabb elhinni, amit mondunk, ha bízik bennünk és ez teljesen független a témától, amiről az előadás szól. Ha bíznak bennünk, akkor elhiszik, hogy amit mondunk az igaz. Javul a szavahihetőségünk, ha a hallgatóság úgy értékeli, hogy erős morális karakterrel rendelkezünk:
A hallgatóság jobban bízik bennünk, ha egy olyan csoport tagjai vagyunk, amelyek hallatán gyakran asszociálnak ezekre a tulajdonságokra (pl. lelkész, tűzoltó).
Ethosz = Hasonlóság a hallgatósághoz
Tételmondat: Ha hasonlítasz a közönségedre, akkor sokkal fogékonyabbak lesznek a mondanivalódra, ugyanúgy, ahogyan te is nyugodtabban nyitsz ajtót éjszaka, ha egy ismerős hang szól a másik oldalról.
A közönség meggyőzhetőbb olyan ember által, akit azonosítani tudnak. Csakúgy, mint a szavahihetőség, ez is teljesen független a témától. Ha vannak közös tulajdonságaink a közönséggel, az már önmagában előny. Ha nincsenek, alkalmazkodhatunk nyelvileg, modorban, öltözködésben, kinézetben és az általános stílusodban a közönséghez. Ez a "kaméleon-hatás". Ne feledjük azonban, hogy ennek korlátai vannak. Ha eltúlozzuk, elveszíthetjük a hitelességünket a közönség előtt, ami nem túl szerencsés. Sok tulajdonságban lehet hasonlóság:
Például egy fiatal közönség fogékonyabb egy fiatal előadóra, ahogyan egy idősebb közönség egy idősebb előadóra.
Azonos a foglalkozásod a hallgatóságoddal? Tagja vagy ugyanannak a szervezetnek, mint ők?
Analitikus? Emocionális? Visszahúzódó? Nyitott? Domináns?
Gazdag? Szegény? Tanult? Középosztálybeli? Városi? Vidéki?
Ethosz = Tekintély
Tételmondat: A tekintély az előadó és a hallgatóság közötti kapcsolatból fakad.
Minél nagyobb egy előadó tekintélye, legyen az formális (pl. egy választott képviselő) vagy morális (pl. a Dalai Láma), annál inkább hajlamos a közönség elhinni, amit mond. A tekintély az előadó és a közönsége közötti kapcsolatból fakad, és többnyire elég könnyű felfedezni a jelenlétét. A tekintély számos típusa tartalmazza:
- Szervezeti tekintély
pl. CEO, menedzser, felügyelő
- Politikai tekintély
pl. elnök, politikai vezető
- Vallási tekintély
pl. pap, lelkész, nővér
- Oktatási tekintély
pl. igazgató, tanár, professzor
- Korból fakadó tekintély
pl. bárki aki idősebb nálunk
Ezeken túl minden előadónak van tekintélye, már csak azért is, mert ő az előadó. Mikor beszélünk, mi vagyunk azok, akik a többiek előtt állnak, gyakran valamilyen emelvényen néha mikrofonnal és lámpafényben. Mi uraljuk a történéseket és ebből fakad az ideiglenes tekintélyünk is.
Ethosz = Ismertség vagy szaktudás
Tételmondat: Szaktudás az, amit a témáról tudsz. Ismertség az, amikor a közönséged tudja, hogy mennyire ismered a témát.
Az ethoszt befolyásolja az ismertség. Az ethoszt befolyásoló négy személyiségjegy közül, az ismertség van leginkább kapcsolatban ezzel a témával.
Az ismertséget számos dolog határozza meg.
1. A tapasztalataid a témát illetően
Hány évet dolgoztál vagy tanultál az adott területen?
2. A témához vagy elmélethez való közelséged
Te alkottad az elméletet? Vagy részt vettél a megalkotásában? Vagy inkább egyfajta harmadik személy vagy?
3. Az eredményeid a területen
Könyvek vagy publikációk? Blog? Termékek fejlesztése?
4. A bemutatott képességeid
Ha pénzügyi menedzsmentről beszélsz, sikeres pénzügyi menedzser vagy?
5. Elért eredmények, vagy másoktól kapott elismerések a területen
Díjak amiket elnyertél, megszerzett bizonyítványok, elért mérföldkövek
Hogyan függenek össze ezek a tulajdonságok?
Az ethoszt nem lehet csak úgy kipipálni ("igen, van ethoszod vagy "nem, nincs"), mint ahogy ez működik, mondjuk a terhességnél. Inkább a szépséghez hasonlítható, aminek van egy csomó változata és sokféleképpen érhető el. Könnyű észrevenni, ha megnézzük, hogy hányféleképpen kombinálódik az ethoszt jellemző négy tulajdonság. Nézzük a következő példákat!
Mindannyian jelentős ethosszal bírnak, mivel számos területen jól teljesítenek. Különösen az (el)ismertség és a tekintély jár gyakran együtt. Azok a dolgok, amiket az (el)ismertségért teszünk gyakran tekintélyt is szereznek számunkra. Azonban senkinek nincs tökéletes ethosza, ami a négy tényező maximalizálását jelentené. Ezt szinte lehetetlen elérni, mert sok láthatatlan ellentétet takar. Például, a közönség előtti tekintélyt gyengíti a velük való hasonlóságot.
Miért fontos az Ethosz az előadók számára?
Ha magas az ethoszunk, a közönség hallgat ránk és figyel az első megszólalásunktól kezdve. Arra számítanak, hogy valami fontos mondanivalónk van, és alig várják, hogy hallhassák. Ha alacsony az ethoszunk, a közönség vélhetően nem fog figyelni ránk (az is lehet, hogy meg sem jelennek; hiszen az alacsony ethosz nem vonz tömegeket). Az elvárások minimálisak egy alacsony ethoszú előadóval szemben, és egy gyenge nyitás biztos, hogy meg is öli az egész előadást.
Hogyan teremthetünk ethoszt?
Szemben a pathos-szal vagy logos-szal - melyek szintén arisztotelészi fogalmak -, az ethoszunk előre meg van alapozva még mielőtt az első szavaink elhangoznának. Függetlenül attól, hogy van tapasztalatunk az adott témában vagy sincs, CEO-ként dolgozunk egy vállalatnál vagy sem.
Arról, hogyan építhetünk ethoszt és hogyan erősíthetjük a beszédünkkel, cikkem folytatásában fogok írni.
Dr. Németh Zoltán
www.drprezi.com, www.enetha.com
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 10 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 11 hónapja
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 1 éve
- A munkaidőnk mindössze 5 százalékát töltjük kommunikációval 1 éve
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 1 éve
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 1 éve
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 1 éve
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 1 éve
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 1 éve
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 1 éve
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 éve