Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 éve

Fáj a fejem, nyakam, hátam! Tipikus munkahelyi egészség problémák, de mit tehetünk?

Hányszor éreztük már, hogy nem bírunk tovább a székünkön ülni, annyira fáj a fejünk, nyakunk vagy a hátunk! Sajnos ilyenkor hiába szeretnénk a munkánkat maximális koncentrációval, teljes erőbevetéssel végezni, az állandósult fájdalmunk gátat szab a teljesítőképességünknek. Még a rutin jellegű feladatainkat is sokkal lassabban tudjuk ilyenkor kivitelezni, nemhogy friss aggyal gondolkodni!

Akár egyre gyakoribban a nyak-, fej- vagy hátfájás a tünetei, sőt állandósulhatnak, de vajon mi lehet a tényleges kiváltó ok?

Felgyorsult világunk, teljesítmény alapú munkatempó, azonnali, tüneti kezelést igényel, hogy újra legjobb formánkat tudjuk nyújtani. Nincs idő az okok feltárására, de a tüneti kezelés, vagy gyakori fájdalom csillapítás, csak fokozza a problémát. Mivel a kiváltó ok továbbra is megmarad, a fájdalom fokozódik, a gyógyszerek pedig fáradékonyságot, kialvatlanságot, koncentráció csökkenést okoznak. Nem is beszélve a gyomor-, és bélrendszer károsító egyéb hatásairól!

Nem is gondolnánk, milyen, akár egyszerűen megoldható okai lehetnek fájdalmainknak.

1. Alacsony vérnyomás, dehidratált állapot.

Sokszor „elfeleljünk inni”. Vérnyomás leesik, dehidratált állapot lép fel. Szervezet próbál jelezni, így fejfájás alakul ki. Bő folyadék fogyasztás hatására ez azonban elmúlik, és nem állandósul a fájdalom.

2. Tényleges mozgásszervi diszfunkció.

Kiváltó okai:

  • Korábbi sérülések, vagy műtétek nem teljesen rehabilitálva
    Bizony elképzelhető, hogy egy gyerekkori bokaficam, lábszártörés, térdsérülés, a mostani hátfájdalmunk oka! Mivel megszoktuk hogyan terheljük, tartjuk magunkat, így nem vesszük észre a minimális instabilitást, az egyik oldal túlzottabb terhelését. Izomrendszerek rövidülhetnek meg, vagy netán nyúlnak túl. Funkcionális erejüket így elvesztik, és gyengült tartóerőt eredményeznek. A sérüléstő eltelt idő függvényében, 1-2 akár 3 ízülettel feljebb is tolódhat a fájdalom helye, de a kiváltó ok továbbra is megmarad.

  • Asszimetriák a testben
    Sérülések kompenzációja is okozhatja, vagy akár egyoldalú folyamatos terhelés (pl. egy oldalon laptop, vagy táska cipelés). Rossz tartás, netán kicsavart, helytelen ülés, irodai asztal, szék beállítás.

  • Motor kontrol kiesés (gyengült vagy kiesett mozgásminták, reflexek, beidegzések)
    Mozgás szegény életmód következménye, hogy az izmok tónust vesztenek, de a beidegzésük, testtudatos kontroll is gyengülnek. Gerinc legmélyebb tartóizmai nem vagy csökkent mértékben kapcsolódnak be az aktív munkába, túlterhelve egyéb területeket, ezzel fokozva a sérülés veszélyt (pl. gerincsérv).

  • Megnövekedett BMI
    Az elhízás, nem csak a cardio -vaszkuláris betegségek kockázatát növelik. Egyértelműen mozgásszervi kockázatokat is rejt magában. A megnövekedett testsúlyhoz nem arányos mértében fejlődik tartóizomzat is. Mindemellett az ízületekre, szalagokra, porcokra sokkal nagyobb terhelés esik, amit egy idő után a szövetek nem bírnak. Porckopás, szalagmegnyúlás, és ízületi gyulladások alakulhatnak ki.

    3. Bruxizmus: állkapocs ízületi szorítás, fogcsikorgatás alvás közben

    A páciens sokszor nem is tudja, hogy ebben a „betegségben” szenved. Sokszor a mindennapi stressz következménye, hogy alvás közben extrém erővel szorítja valaki az állkapcsát, és/ vagy csikorgatja a fogát. Reggel aztán fáradtan ébred, nyak-, fejfájás, izomfájdalom érzéssel. Később a fogak felülete kopni kezd, érzékennyé válnak, netán komolyabb fogászati problémákat okozhat, a mellett hogy a nyakcsigolyák is károsodnak.
    A probléma azonban kezelhető. Stressz szint csökkentése, stresszoldó módszerek. Kialakult fogkopások azonban orvosi segítséget igényelnek, csiszolások, pótlások, fogvédő sín használata.

    A megoldás

    Elsődlegesen fontos, hogy minden esetben feltárjuk a kiváltó okot. Ehhez egy komplex mozgásszervi állapotfelmérés kiváló kiindulási alap lehet. Emellett érdemes alkalmazni az alábbi „kezelési tervet”, amely segít visszanyerni fittségünket:

  • Bő folyadékfogyasztás, vitamin és ásványi anyagpótlás.
  • Rendszeres, jól megválasztott sportolás.
  • Rendszeres korrektív erősítő jellegű mozgás/ edzés
  • Rendszeres nyújtás, kimozgatás.
  • Rendszeres orvosi/fogorvosi kontroll
  • Stresszoldás: masszázs, szauna, jóga, autogén tréning.
  • Testsúly, és testösszetétel optimalizáció

    Miasnikov Tímea
    E-Négyzet wellness
    Egészségprogramok szakmai vezetője

  • Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Nem egyöntetű az öröm a kötelező szervizdíj kapcsán

    A Vendéglátó és Turisztikai Szakszervezet támogatja, míg a balatoni vendéglátósok ellenzik a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 8-15... Teljes cikk

    Hétfő éjfél az adóbevallás utolsó határideje

    Hétfőn éjfélig kell leadni a 2016. évi személyi jövedelemadó (szja) bevallást - mondta Kis Péter András, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV)... Teljes cikk

    Letették a Mapei új gyárépületének alapkövét Sóskúton

    Az építőipari segédanyagokat gyártó és forgalmazó Mapei Kft. 2,4 milliárd forintból bővíti sóskúti gyárát és raktárát, a beruházás alapkövét szerdán tették le. Teljes cikk

    Az Emmi elismerte, hogy a sofőre volt a hibás

    Mint arról korábban beszámolt a Magyar Nemzet, az Emberi Erőforrások miniszterének május 15-én a Kálvin téren volt jelenése. Balog Zoltán... Teljes cikk

    A Fővárosi Vízművek két kollégája halt meg a balesetben

    Egy 23 és egy 37 éves férfi halt meg hétfő délután, miután két autó karambolozott a Dózsa György út és a Kassák Lajos utca kereszteződésében - írta a hvg.hu. Teljes cikk