Fejvadászok vagy állásközvetítők? Online vagy offline? - II. rész
Az elmúlt években a sikertelenül záródó megbízások növekvő száma nagyban rontotta a fejvadászok renoméját. Különösen azok a szabadúszó tanácsadók (freelancer) okoztak nagy károkat a szakmának, akik az elmúlt években fejvadászként aposztrofált és tönkrement cégekből egy-két fős csapatokba tömörülve adták ki magukat fejvadásznak. Pedig a kutatók és a tanácsadók személyiségjegyei annyira különböznek egymástól, hogy a szerepkörök egyáltalán nem átjárhatók.
1. Az ügyfél és a tanácsadó cég első feladata, hogy a felek tisztán és pontosan megfogalmazzák a célt. A cél meghatározása azért nem triviális, mert egy vagy több új személy, új kompetenciák vagy új egyéniségek integrálása a szervezetbe egyben bizonyos vállalati cél(ok) elérésének az eszköze(i). Mivel a vállalati célok eléréséhez több út is vezethet, a legfontosabb a megfelelő irány és módszertan kiválasztása.
2. Egy sikeres humán átvilágítás projekt kellő mennyiségű és minőségű információt adhat a szervezetről és arról, hogy a vállalati cél elérésének akadálya bizonyos kompetenciák és/vagy személyiségjegyek hiánya, vagy a szervezetben meglevők kihasználatlansága. Választ kapunk arra, hogy a hiányt szervezeten belüli átszervezéssel vagy a szervezeten kívülről érdemes e pótolni. Forrástól függetlenül a kívánt karakter kiválasztásához, majd sikeres integrálásához, illetve egy hosszú távú kapcsolat kezdetéhez elengedhetetlen pontosan feltérképezni legalább a munkacsoport tagjainak jellemzőit, kompetenciáit, képességeit, lehetőségeit valamint a motivációkat.
3. Amennyiben a hiány pótlása kizárólag szervezeten kívüli forrásból történhet, elvárásainkat és lehetőségeinket kizárólag piaci információkra alapozva fogalmazzuk meg. A versenytársak cégfilozófiában és stratégiákban éppúgy különböznek, mint az operatív feladatok ellátásának módjában vagy a kommunikációban. Mindezek mellett a munkatársak értékelésében, megközelítésében és motiválásában is. A feladat, megtalálni a legjobbat.
4. A felkutatott, "becserkészett" és leinformált szakemberekkel folytatott strukturált interjúkon elhangzott személyes információk és a piackutatás objektív adatainak struktúrában történő elemzése segít hozzá bennünket a legalkalmasabb jelölt és a hozzá leginkább illő feladat megtalálásához.
A minőségi fejvadász munka igen összetett, ezért a siker záloga a jól összehangolt csapatmunka: a piactanulmányok elkészítésében kutatók (researcher) vesznek részt. Az internet és egyéb online vagy nyomtatott médiumok jelentik az úgynevezett "desk research" során készülő elemzés fő információforrásait. Ezt az több forrásból is visszaigazolt és struktúrába foglalt adathalmazt egészítik ki a - jó esetben pszichológus végzettségű - tanácsadók (consultant), a jelöltekkel folytatott személyes interjúik során egymással megosztott további objektív és szubjektív információkkal, véleményekkel, hírekkel és pletykákkal. Kizárólag kellően felkészülten és kellő mennyiségű és minőségű információra alapozottan lehet professzionális döntést hozni olyan relatív jelzőkkel kapcsolatban, mint: "jó", "alkalmas", "megfelelő", "hozzánk való". Az információvadászat kizárólag megtervezett stratégia mentén haladva hatékony. Az előkészületek a kifigyelt majd becserkészett "vadak" bekerítésével, majd "asztalon tálalásával" végződnek.
Egy vállalati cél támogatásának fejvadász megközelítése tehát igen összetett feladat, melynek sikeres ellátásához egy csapaton belül a legkülönbözőbb személyiségekre van szükség: egy sikeres kutató és tanácsadó személyiségjegyei nagyban különböznek egymástól. Egy projekt során az egyik oldalon egész nap emberi játszmákat kreáló, a másik oldalon emberi játszmákat elemző karaktereknek kell együtt dolgozniuk. Hatékony munkát tehát kizárólag párhuzamos, egymás munkáját tökéletesen kiegészítő karakterek megfelelő szerepkörökben és csapatmunkában tudnak végezni. A különbség a személyiségjegyekben annyira éles, hogy a szerepkörök egyáltalán nem átjárhatók. Ilyen stratégia alapján kétségbe vonható annak a munkafolyamatnak a hatékonysága, ami mögött "one man show", vagyis mindössze egy tanácsadó munkája van. A nemzetközi cégek képviseleteinek nagy részére az jellemző, hogy ugyanannak az embernek a feladata a kereskedelem, az ügyféllel történő folyamatos kapcsolattartás, a piackutatás, az interjúzás és az adminisztrációs feladatok ellátása is.
Az elmúlt években a sikertelenül záródó megbízások növekvő száma nagyban rontotta a fejvadászok renoméját. Különösen veszélyesek a szakmára azok a szabadúszó tanácsadók (freelancer), akik az elmúlt években fejvadászként aposztrofált és tönkrement cégekből egy-két fős csapatokba tömörülve vállalnak el humán erőforrás kiválasztással kapcsolatos feladatokat és fejvadásznak adják ki magukat.
Jó tanácsok, avagy milyen szempontokat vegyünk figyelembe a beszállító kiválasztásakor?
Számos félreértés alapul azon, hogy sokan még ma is összemossák a fejvadász (executive search) és a munkaerő toborzás (recruitment) definíciókat. Az asszociációs képek közül az egyik számomra legkedvesebb talán az autóipar példája, ahol a "sedan" és a "coupe" definíció is megtalálható egy-egy azonos márka választékában. A vásárló a gépkocsi kiválasztása során már nem arról dönt, hogy eljusson-e A-ból B-be (célmeghatározás) hanem arról, hogyan szeretné ezt megtenni. Ehhez keresi a számára optimális eszközt. Egy azonos autócsalád sedan és coupe tagjai azonban csak messziről hordoznak hasonló jegyeket. Aki egy kicsit is megnézi a választékot közelebbről, az hamar felismeri, hogy a két fogalom mennyire más jellemzőkkel látja el az azonos márkajelzésű termékeket mind az alapfunkciójukat, mind teljesítményüket, fogyasztásukat és felépítésüket illetően. A sportautók vásárlóinak igényeihez igazodva a gyártók legjobbjai specializálódtak. Valahogy így történt ez a munkaerő tanácsadás kínálati piacán a fejvadász cégekkel is.
Vojnits Bálint
Human Value International
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Aki állást keres, annak a fizetés a legfontosabb szempont. A munkahelyen azonban a legtöbben a barátságos légkört, a közelséget és a stabilitást... Teljes cikk
Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk
Melyek a legfontosabb szempontok munkahelyválasztás esetén? Az Ifjúságkutató Intézet friss kutatásában megvizsgálta a 15–39 évesek elvárásait.... Teljes cikk
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 7 napja
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 2 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 3 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 3 hete
- Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron? 3 hete
- Felmondott a BKK vezérigazgatója: "Nem lehet hatalmi játszmák eszköze" a vezetői kiválasztás 3 hete
- Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert! 1 hónapja
- Ennyit számít a jelöltélmény a cég leendő dolgozóinak 1 hónapja
- AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani 2 hónapja
- Nehezebben váltanak az álláskeresők, lassabban döntenek a cégek felvételről 2 hónapja
- Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert 2 hónapja