Félelem és értetlenség között - hogyan kezelje a vezető a covidhelyzetet az irodában?
Ahogyan nő a fertőzöttek száma, egyre több munkahelyen okoz feszültséget a koronavírus-helyzet kezelése. Vannak, akik nem értik, miért kell félni, mások rettegnek, legszívesebben otthon maradnának, ám ezt nem mindenhol lehet. Mit tehet egy vezető, hogy egyben tudja tartani a békeidőben jól működő, de a covid mentén szétszakadni látszó csapatát?
Mit tehet a vezető ebben a helyzetben?
Megoldás lehet erre a 100 százalék home office, amikor a munkatársak egyáltalán nem találkoznak egymással. A cégek egy része azonban vagy nem tud így működni, vagy ragaszkodik a bizonyos idejű személyes jelenléthez, akár a csapatösszetartás, akár a hatékonyabb munka miatt.
Szabó Zsófia ismer olyan vezetőt, aki még az első megbetegedések előtt összehívta a csapatát. Megbeszélték, hogyan kezeljék a helyzetet, ha valaki vagy annak családtagja koronavírusos lesz. Megegyeztek abban, hogy senki sem kapja meg a stigmát, nem fogják okolni, hogy “behozta a vírust”, hanem elfogadják, hogy ez van, nem tehet róla. Aztán egy héttel később ennek a vezetőnek a gyereke lett koronavírusos. A beszélgetés neki is biztonságot adott.
Mielőtt általános szabályokat hozunk, érdemes mindenkit meghallgatni igényeiről, félelmeiről. Fontos tudnunk, hogy kivel, milyen módon kapcsolódhatunk. Van, ahol a legóvatosabb hozzáállás lesz a csoport közös normája, de van, ahol több szintű kapcsolódási formát legitimálnak. Minél toleránsabbak vagyunk, annál kisebb veszteségekkel visszük végig a következő hónapokat. Fontos, hogy olyan rendszert alakítsunk ki, amelyben mindenki biztonságban érzi magát .
“Felháborítónak tartom, ha egy vezető csak a saját vagy kulcsemberei igényei alapján hoz meg ilyen szabályozást. Minden munkatárs egészsége emberi jog, amit egy vállalat nem írhat felül” - fogalmaz a tanácsadó.
Háromféle karszalag jelzi a vírushoz való viszonyt
Létezik olyan munkahely, ahol a vezetés elfogadta, hogy mindenki máshogy viszonyul a vírushoz. Itt háromféle karszalagot vesznek fel a kollégák: “nagyon óvatos vagyok”, “mérsékelten óvatos vagyok” és “nem tartok tőle”. A vállalati közösségi életben pedig mindenki figyelembe veszi ezeket. Ha a vírustól félő munkatársnak meetingre kellene beülnie, akkor a csoporttagok megoldják, hogy ő külön teremben csatlakozzon be Zoomon vagy mindenki felveszi a maszkot a tárgyalás alatt. “Fogadjuk el, hogy különbözőképpen viszonyulunk, mindenkinek megvan az oka, miért cselekszik így és ne elemezgessük, és főként ne próbáljuk meg a véleményét megváltoztatni. Mert ez magánügy. Akad, aki azért fél, mert krónikus betegségben szenved, mások idős családtagjaikat féltik” - mondja Szabó Zsófia.
Az Ascon tanácsadói láttak példákat arra is, hogy egy nagyvállalat a zárt közösségi terekben való tartózkodásra szigorú szabályokat hozott - maszkviselés, másfél méteres távolság tartása, tárgyalók maximális létszáma, kézhigiénia, nyitott ablak. Ám autonómiát hagytak a munkahelyi csapatoknak, az egy teremben dolgozóknak, a meetingeken résztvevőknek, hogy maguk között milyen szabályokat foganatosítanak.
A vezető kis odafigyeléssel növelheti a mozgásterét. Például egy budapesti nagyvállalatnál nyártól újra mindenkinek az irodából kell dolgoznia. Az egyik középvezető felmérte csapata igényeit és eszerint osztotta be őket az irodai térben. A vírustól jobban óvakodó kolléga külön szobát kapott, a többiek közös térben ülnek.
Azért is fontos a félelmek kezelése, mert ha nem sikerül, akkor az erős felmondási ok lehet egy munkavállalónál. Senki sem bírja hosszú távon, hogy rettegve kell bejárnia, hogy veszélyben érzi az egészségét. Ha B terv híján nem is mer felmondani, az egzisztenciális félelem miatt biztosan bezuhan az elköteleződése.
Nem ér semmit a szabály, ha a vezető nem tartatja be
“Fontos vezetői erény ebben a helyzetben a következetesség, máskülönben a szabályoknak nincs értelmük. Aki megszegi az előírásokat, azt a vezetőnek figyelmeztetnie kell” - mondja Szabó Zsófia. A szakértő elmondta, mindenki számára új helyzet a covid, és egy tanulási folyamat annak emberi kezelése. A szakértő erre egy saját tréningről hoz fel példát. A két napos foglalkozás elején egyetlen résztvevő jelezte, hogy ő maszkban szeretné végigcsinálni a foglalkozást. Két nap után azonban felismerte, hogy ezzel az 'egyedüliséggel' nagyon elszigetelten élte meg a tréninget. A csoport azt találta ki, hogy a következő alkalommal többen vállalják a maszk felvételét, hogy a vírushoz való hozzáállása miatt senki se kerülhessen perifériára.
A nyitóképen Szabó Zsófia, szervezetfejlesztési tanácsadó, az Ascon Consulting ügyvezetője.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- HR Tehetségek 2025: Bacsó György 1 hete
- Erre használják a magyar vállalatok az AI-t 2 hete
- Ki kell tenni a büdös halat - nem csak a csillámpónit - az asztalra 2 hete
- Transport Coordinator 2 hete
- Így lehetsz jobb vezető nőként 2 hete
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 1 hónapja
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 1 hónapja
- Organizational Development Manager 1 hónapja
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 1 hónapja
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 1 hónapja
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 1 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja