Megjelent: 9 éve

Generációk változása a munka világában, avagy hogyan tudjuk motiválni az X és Y munkavállalóinkat

A mai világban a KKV szektor vezetőinek és HR-eseinek is be kell vezetniük a multiknál már alkalmazott motivációs rendszereket annak érdekében, hogy a különböző generációkat hosszabb távon ők is meg tudják tartani.

Első körben fel kell térképezni a dolgozók igényeit, mitől lennének boldogabbak és ez által eredményesebbek, valamint mindenképpen vállalati stratégiára és célkitűzésekre lenne szükség, melyekkel a dolgozók azonosulni tudnak. Fontos, hogy egy brand kifelé mit mutat a munkavállalóknak, legyen CSR, dolgozói nap, környezettudatosság, stb.

Önmagában a pénz kizárólagosan nem lehet a motiváció eszköze, mivel ez egy higiéniás tényező – abból mindig több kell. Ha csak a pénz motivál, akkor egy kicsivel több pénzért el fog menni a munkavállaló máshova dolgozni. Azonban ha törekedünk arra, hogy olyan motivációs rendszert alakítsunk ki, mely az egyéneknek is kedvez, akkor sokat tehetünk a dolgozói elégedettség növelése érdekében.

Egy jól működő motivációs rendszer az egyéni szükségletek figyelembe vételével születhet meg:
  • Y generáció számára motiváló eszközök: digitális készülékek, fesztiváljegy, sportutalvány, fitness bérlet. Azonban nem csak tárgyi eszközökkel tudjuk őket motiválni, hanem közösségi partik szervezésével, rugalmas munkaidővel, képességeiknek megfelelő pörgős feladatokkal, szakmai kihívásokkal, karrierprogrammal, barátságos munkahelyi környezettel.
  • X generáció számára motiváló eszközök: kulturális programjegy, színházjegy, egészségpénztár, nyugdíjprogram, életbiztosítás, valamint különböző cafeteria utalványok, év végi bónusz adása, mint pl. wellness lehetőség vagy jutalomutazás. Ezeken kívül még mindig nagyon fontos tényező számukra az, ha családbarát munkahelyen dolgozhatnak.

    Azoknak a cégeknek, melyek nem rendelkeznek motivációs programmal, cafeteria tanácsadó segítségét érdemes kikérniük a személyre szabott motivációs rendszer kialakítását illetően.


    Munkahelyi környezet, mint motivációs tényező



    Az eltérő generációk igényei a munkahelyi környezetet illetően is eltérőek:
  • Y igényei: nagy, tágas terek színes falakkal vagy képekkel, csoportmunka, közösségi szoba, folyamatos zenékkel, közös ebédek nagyobb társaságban a munkahely tágas éttermében.
  • X igényei: napfényes, csendes kisebb iroda sok növénnyel, pasztell árnyalatokkal, relax helyiség, és munkahelyen kívüli ebédelési lehetőség.

    Nyilván nem könnyű olyan munkakörnyezetet kialakítani, mely minden korosztály igényeinek megfelel, de amennyiben találunk valami olyan környezeti elemet, mely a számunkra kedves, akkor boldogabban fogunk bemenni másnap is az irodába.


    Hosszabb távú motiváció



    Az Y-nok kb. 1,5-2 évre terveznek egy adott munkahelyet illetően, majd egy következő kihívásnak mennek elébe. Erre a diákmunkák, szakmai gyakorlatok is felkészítik őket, hiszen ezek során már megismerhetnek több cégkultúrát, különböző pozíciókat, kapcsolati hálót tudnak növelni, de ugyanakkor azt is megszokják, hogy nem kell hosszú időre elköteleződni egy cégnél, bármikor vehetik a sátorfájukat. Ez a cégvezetők számára okozhat gondot, hiszen újabb ember felvételére lesz szükség.

    A generációk azonosságait és különbözőségei tekintve a fiatalabb generáció számára ugyan nagyon fontos a bér, de nem elég ahhoz, hogy megtartsa őket. Egyre fontosabb számukra a munkáltatói brand, és az, hogy mennyire büszkék az adott cégre, szakmailag mennyire tudnak tanulni az ott dolgozó idősebb generációtól. Fontos a barátságos munkakörnyezet, a szakmai fejlődés, a karrier lehetősége. Ha ezeket mindösszesen megkapják, akkor a cégek nagyobb eséllyel tudják megtartani a fiatalokat hosszabb távon is.


    Együtt a munkahelyen



    Minden generációnak megvannak az értékei, azok a tulajdonságai, melyek hozzájárulnak egy szervezet hatékony és eredményes működéséhez. Az a szervezet képes ezt elérni, ahol minden generáció jelen van, ahol a szakmai és élettapasztalat társul a friss tudással, a régi, lassúbb alaposság az új, gyors multitasking képességekkel. A siker záloga az elfogadás. Amelyik szervezet képes a munkavállalóit együttműködésre és az együtt gondolkodásra sarkallni, az tud majd csak versenyképes maradni.

    Király Csilla
    Koordinációs vezető
    EU-Jobs Kft.
    • 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
    • 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1. Részletek Jegyek
    • 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása Részletek Jegyek
    • 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés. Részletek Jegyek
    További cikkek
    Cafetéria 2023: Mit ajánlanak a szakértők?

    2023-ban is érdemes megvizsgálni, van-e lehetőség új juttatási elemek bevezetésére vagy a meglévő juttatások átalakítására. Teljes cikk

    Kihirdették az év legsikeresebb vállalkozónőjét és női vezetőjét

    Idén harmadszor írták ki a legsikeresebb női vállalkozót, női vezetőt, és a leginkább inspiráló női vállalkozói sikertörténetet kereső... Teljes cikk

    Így ösztönözhetik a vezetők a dolgozókat az év végén

    Az infláció emelkedésével a fizetések reálértéke egyre csökken – ennek ellensúlyozására pedig kevés eszköze van a cégeknek akkor, amikor... Teljes cikk