kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Háromszor annyi megkeresés, elszállt bérigények? - Ilyen a toborzás a covid után

Megváltozott toborzási stratégiák, újabb hiányszakmák, és egyre nehezebben lezárható, elhúzódó kiválasztási folyamatok… Mennyiben változtatta meg a toborzási piacot a covid és mire számíthatunk a jövőben? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

toborzás-
images

Az elmúlt másfél év az összes HR-es számára számtalan kihívást tartogatott. Sok helyen egy év leforgása alatt kellet megküzdeni leépítésekkel, majd újabban a munkaerőhiánnyal. A Beck & Partners Kft. egyik üzletágvezető kollégája, aki több mint 20 éve dolgozik a szakmában elmondta, hogy soha nem volt még ilyen nehéz betölteni egy-egy pozíciót, mint ma.

A legnagyobb nehézséget a váltásra nehezen rábírható jelöltek, és elszállt bérigények jelentik. A covid egyik leglátványosabb hatása, hogy a jelöltek sokkal jobban igénylik a biztonságot. Azok a szakemberek, akiknek a megmaradt a munkájuk, sokkal nehezebb bírhatóak váltásra.

Nem költői túlzással élek, amikor azt mondom, háromszor annyi szakembert kell most megkeresnünk a sikeres zárásokhoz, mint korábban. Az olyan pozíciókhoz is fejvadász szolgáltatást kell igénybe venni, amihez korábban elég volt egy hirdetés, és megoldható volt bejelentkezőkből. Tizenkét fővel kellett bővítsük a toborzó csapatainkat, ami jól tükrözi a piaci igényeket.” - mondta Tamaskovics Diána 

Kérdésünkre Diána elmondta, hogy bár a platformok és az eszközök nem változtak, a hangsúlyok eltolódtak. Míg sok esetben korábban elég volt néhány célzott hírlevél, és a pozíció hirdetése, ma klasszikus fejvadász eszközöket kell latba vetni, rengeteg direktmegkereséssel és ajánlással. Olyan területeken is számolni kell a munkaerőhiánnyal, ahol korábban ez nem volt jellemző.

A Beck & Partners Kft. kollégái szerint azok a cégek tudnak versenyképesek maradni a piacon, akik képesek versenyképes bért kínálni, hiszen a bérigények nagyot nőttek az egy évvel ezelőttihez képest. Ez kiváltképp igaz az IT szektorra, ahol óriási a bérverseny a jelöltekért, ami egyre feljebb tolja a piaci béreket, és ami a vidéki, vagy kisebb cégek helyzetét nagyban megnehezíti. Ráadásul az informatikai szektorban a covid időszak felerősített egy már korábban kialakulni látszó tendenciát: az otthoni munkavégzést, mint alapkövetelményt egy új munkahellyel szemben. Sok jelölt meg sem hallgatja olyan cég ajánlatát, ahol nincs biztosítva minimum heti 3-4 home office. 

Kulcskérdés lehet a sikeres toborzásokhoz egy aktuális bérpiaci felmérés, hogy ne kínáljanak se túl alacsony, se irreálisan magas bért a vállalatok, engedve a jelöltek nyomásának. Naprakész adatokat nehéz begyűjteni, hiszen a legtöbb bérfelmérés lényegesen korábbi információkból dolgozik, ebben is nagy segítség tud lenni egy fejvadász cég.

Mit hoz a jövő? 

Nehéz megmondani, meddig bírja el a piac ezeket a bérigényeket. Az biztos, hogy a vállalatok egyik legfontosabb feladata lesz a meglévő munkaerő béreinek rendezése is, hiszen a nagy kontraszt hamar bérfeszültséget szülhet a cégen belül. Vélhetően sok cég lesz, akik nem bírják majd el a megnövekedett bérköltséget, és akár fél-1 év múlva komoly nehézségekkel kell szembenézzenek.

Nagyon fontos lesz a vállalatoknak a következő időszakban, hogy tűzoltás helyett hosszú távú stratégiákban gondolkozzanak. Érdemes saját adatbázisokat építeniük, és komoly erőforrásokat fektetni a saját munkáltatói márkájuk építésébe, hiszen a jelöltekért folytatott harc egyik kulcskérdése a bér után, az adott vállalat piaci megítélése.

A szakértők hangsúlyozták, hogy a cégek általánosságban arra készülhetnek, hogy a toborzási folyamatok elnyúlnak, ezért érdemes szakemberekre bízni keresést, hiszen a piac olyan dinamikusan változik, hogy széleskörű és naprakész munkaerő-piaci ismeretek nélkül, szinte lehetetlen eredményeket felmutatni. Az idő pedig mint mindig, szorít, talán jobban, mint eddig bármikor.

Nyitókép: Tumisu képe a Pixabay -en.

  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mennyit keresnek a Wolt-futárok?

Kinek való? Bicikli, motor vagy autó? Mennyi pénzt lehet ezzel hazavinni? Kemény munka, vannak buktatók, de aki ráérez az ízére, nehezen engedi el ezt... Teljes cikk

Nem a bankároknak áll a világ Londonban

Jelentősen csökkent tavaly a meghirdetett új pénzügyi munkahelyek száma a londoni Cityben, mivel a pénzügyi szolgáltató cégek a nehéz gazdasági... Teljes cikk

Így válasszuk ki a jövő kulcsembereit

Miként lehet két hónap alatt a legjobb frissdiplomásokat megtalálni egy tehetségprogramra? Pálfi-Poczik Emese, az Arthur Hunt LTT üzletágának vezető... Teljes cikk