Hogy kerül a papucs az irodába? - Az üzleti és szervezeti protokoll szabályai
Az embernek kell egy belső fegyelmének lennie ahhoz, hogy sikeressé tudjon válni – fogalmaz Görög Ibolya, hazánk legnépszerűbb protokollszakértője annak kapcsán, hogy home office-ban sem lehet az ágyból kiugorva, pizsamában nekilátni a munkának. De hogy fér össze a munkavállalók részéről egyre inkább elvárt lazaság és rugalmasság az üzleti protokoll szigorú szabályaival? Dr. Béres Eszter a Mercedes-Benz Hungária Kft. HR vezetője szerint a német kultúrában jelentőségteljesebbek, tisztábbak a szabályok, ami az üzleti életben elengedhetetlen tartást ad. Az Ember és szervezet című podcast-sorozat újabb epizódjában Soós Andrea az AGORA Intézet tanácsadója az üzleti, szervezeti protokoll szabályairól beszélget vendégeivel.

Szó lesz többek között arról, mi mindenre kell figyelni egy üzleti tárgyaláson? Mik a köszönés, a kézfogás, a bemutatkozás az öltözködés vagy az üzleti étkezés alapvető szabályai? Lehet-e tegeződni egy állás betöltésére jelentkező jelölttel? Viselhetünk-e papucsot az irodában? Hogyan változtatta meg a viselkedéskultúrát az online világ? Melyek a legfontosabb szabályok nyilvános szerepléskor? Ezekre, és még számtalan, a vezetőket gyakran érintő kérdésekre is választ kapunk.
A beszélgetést a cikk végén hallgathatja meg.
A protokoll az írott és íratlan érintkezési szabályok összessége, amely megszabja a hivatalos érintkezések módját, formáját az üzleti életben, de számos más területen is. Egyfajta keretrendszer, melyet, ha jól ismerünk és betartunk segítőnk lehet, megvéd attól, hogy hibázzunk. Lehet szeretni és nem szeretni ezeket a kereteket, az azonban biztos, hogy a mai, az üzleti protokoll szempontjából is egyre lazább világban sem érdemes megfeledkezni róluk, hiszen egy-egy protokollbakinak pénzben mérhető következményei lehetnek. A protokoll ráadásul az arculatteremtésnek is fontos része.
Kultúrák találkozása
A protokoll szabályai kötöttek, a viselkedéskultúra már izgalmasabb - véli Görög Ibolya. A fogadó fél kultúráját mindig ismernünk kell és elengedhetetlen követnünk a viselkedésnormáit - teszi hozzá a protokollszakértő. Ha pedig ebben vét egy tárgyaló kolléga, az az egész cégre és annak termékére is rossz fényt vet.
Görög Ibolya
Üzleti étkezés
A protokollszakértő szerint az asztalnál kiderül, hogy valóban elegáns valaki vagy csak szerepet játszik. Görög Ibolya az interjúban tanácsokat is ad: üzleti ebédre, fogadásra ne jóllakni menjünk, hiszen ott a kommunikáció a lényeg, amit étkezéssel lazítanak. Szendvicsből legfeljebb kettőt tegyünk a tányérra, állófogadás esetén pedig a büféasztalnál egyetlen villával fogyasszunk el mindent. Ebédnél a házigazda fogja meg elsőként az evőeszközt, ám a vendég kezd bele az étkezésbe. Azt is elárulja, könyököt asztalra tenni főbenjáró vétek.
Női dilemmák
A beszélgetés során Dr. Béres Eszter nem csupán a véleményét osztja meg a témában, de több ízben maga is fontos kérdéseket tesz fel a protokollszakértőnek. Például azt, hogy az üzleti tárgyaláson milyen, az etikett szabályaival összeférő eszközei és elvárásai lehetnek a határai meghúzására egy nőnek a férfiakkal szemben. Természetesen Görög Ibolyának erre is van válasza, miközben hangsúlyozza, egy nőnek az üzleti életben is nőnek kell maradnia, ügyelve arra, hogy véletlenül se legyen kihívó.
Dr. Béres Eszter
Luxusmárka, pandémia és online tér
Az adásban szó lesz arról is, pontosan milyen összefüggés van a protokoll és a személyes emberi kapcsolatok között, illetve, hogyan rombolta ezeket szét a pandémia és az online tér. Arra is kitérnek a vendégek, hogy egy luxusmárkát és csúcskategóriás terméket képviselve mi mindenre kell odafigyelnie egy szervezetnek és az abban dolgozó kollégáknak. Lévén pedig, hogy Dr. Béres Eszter a jogi pályáról érkezett jelenlegi hivatásába, azt is érintik a szakértők, mennyiben különbözik a jogászok világa az üzleti-, vagy a HR-világtól protokoll szempontból. Végezetül fény derül arra is, hogy melyek azok a protokollbakik, amiktől a szakértő óva int mindenkit.
Podcastunkat: Hogy kerül a papucs az irodába? - Az üzleti és szervezeti protokoll szabályai - Dr. Béres Eszterrel és Görög Ibolyával ide kattintva hallgathatják meg:
Nyitóképen (b-j): Dr. Béres Eszter, Soós Andrea, Görög Ibolya
Korábbi adásaink:
A munkahelyi stressz: út a kiégéshez vagy segítő tünet? - Vendégek: Belső Nóra, pszichiáter és Szeleczky Noémi, Libri-Bookline HR igazgató
Lehet-e haver a főnök? - generációs konfliktusok a munakhelyen - Vendégek: Steigervald Krisztián, generációkutató és Dr. Mihók Krisztina, Erste Bank HR vezető
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Képzési koncepcióban gondolkodni, a képzési stratégiát évről évre megalkotni a mai napig sem természetes és magától értetődő a hazai... Teljes cikk
Se szeri, se száma a csapatépítők kínálatának. Ember, pontosabban HR-es legyen a talpán, aki objektíven fel tudja mérni, melyik lehetőség a... Teljes cikk
"Sokáig játszottam a businesswomant. Nadrágkosztümben mentem, idomultam az ügyfelekhez, sok energiát felemésztett az alkalmazkodás. Hogy mindez nekem... Teljes cikk
- Munkahelyi hatékonyság növelése szinte ingyen 4 hónapja
- Január 18-án tartják a középfokú írásbeli felvételi vizsgákat 6 hónapja
- Jelentős béremelés jön a Magyar Postánál 6 hónapja
- Podcast stúdió bérlés, mint munkáltatói márkaépítő eszköz 6 hónapja
- Díjazták a leginnovatívabb pedagógiai eszközöket és módszereket 9 hónapja
- Ötmillió forintos adomány egészségügyi dolgozóknak 9 hónapja
- Új vezető a Klímapolitikai Intézet élén 9 hónapja
- A kiégés presztízs? A munkamánia egyenlő az elkötelezettséggel? 10 hónapja
- Idén is pályaorientációs vizsgálat segíti a pályaválasztást 10 hónapja
- Láthatatlan erők a munkahelyen: így hatnak a társadalmi normák 10 hónapja
- Nyerő karrierstratégiák: mit tegyek, ha nem vettek fel egyetemre? 11 hónapja