Hova vezet a diplomások számának csökkentése?
A diplomások számának csökkentése a munkaerőpiac jelenlegi helyzetét tekintve jó döntés - vélekedett portálunknak Fehér Tamás, a Grafton ügyvezetője, annak kapcsán, hogy bizonyos szakcsoportokban megszüntetnék az állami finanszírozást. A munkaerő-közvetítő cég tapasztalatai szerint a diplomás túlkínálat miatt a cégek magasabb kritériumokat állítottak fel, így az alacsonyabb végzettségűek évek óta kiszorulnak az álláspiacról.
A legfontosabb kérdésekre egyelőre nincsenek válaszok. Például, hogy melyik célcsoport igényeit elégítené ki a felsőoktatás. Ha a diákok a megrendelők, akkor túl tág a célzás rendszere, mert gyakorlatilag kettes eredményű, középszintű érettségivel is be lehet kerülni, úgynevezett "fizetős" szakokra, és ott végig lehet 6-7 év alatt bukdácsolni a képzési időt. Ugyanakkor a diplomák értékét ma senki nem nézi, pontosan ugyanannyit ér egy kettes átlag, mint egy kitűnő. Maga az oktatást nyújtó intézmény neve,- a tömegesedési folyamata miatt-, egyre kevésbé fontos szempont. Egyéni kompetenciákon, tulajdonságokon és a kapcsolat-rendszeren múlik, ki talál állást és ki marad munka nélkül.
Ha felsőoktatás a munkaerőpiacnak szeretne megfelelni, akkor kezelnie kell a magyar álláspiac egyenlőtlen és erősen szegmentált szerkezetét. Nem lehet ezentúl csak autóipari mérnököket képezni, mert felborul az egyensúly. A hetvenes-nyolcvanas években Ózd és Diósgyőr, a későbbi Miskolci Egyetem az akkor korszerűnek mondott nehézipari mérnökképzésre koncentrált, ami a rendszerváltással össze is roppant. Nagyon fontos a munkáltatókkal a jó kapcsolat kialakítása, de az oktatáspolitikának ellensúlyként kell működnie, vigyázva arra, nehogy aránytalanságok alakulhassanak ki ezen a piacon. Végül, az oktatás megrendelőjeként definiálhatjuk az államot is, amely a nagy összegű működési támogatásért cserébe a pályájukat és hazájukat elhagyni nem akaró, lelkes, ambiciózus értelmiséget szeretne kineveltetni. Ehelyett kivándorló orvosokat, elhelyezkedésre képtelen kommunikáció-szakosokat és alapvető, a munka világában fontos kompetenciákkal nem bíró természettudományos végzettségűeket kap.
Diplomás túlképzés?
A magyar társadalom-szerkezetben az Európai Unióban mértekhez képest alacsony a diplomások száma. Az Európa 2020 elnevezésű uniós stratégia is ennek emelését tűzte ki célul. E szerint a jövőben a fiatalok 40 százalékának kellene felsőfokú végzettséggel rendelkeznie. A 25-34 éves korosztály esetében ez az arány jelenleg átlagosan 34 százalék az unióban. A tagállamok sorában Írország áll az élen 45 százalékkal. Idehaza jelenleg a 30-34 évesek körében a felsőfokú végzettségűek aránya 23,9 százalékos. A felsőoktatási "kibocsátást" majdhogynem a duplájára kellene emelni a következő 10 esztendőben.
Dupla esélyekkel indul pályakezdőként egy diplomás, mint egy szakmunkás végzettségű (lásd keretes írásunkat - a szerk.). A 2010-es, oktatáspolitikai OECD-jelentés (ec.europa.eu) is alátámasztja, hogy a globális pénzügyi válság az alacsonyabb iskolázottságú munkavállalókat sújtotta a legnagyobb mértékben. Az egyetemi diplomás munkavállalókkal összehasonlítva ugyanis a középiskolai végzettséggel nem rendelkezők közül sokkal többen veszítették el állásukat a recesszió idején. Egyre nagyobb igény mutatkozik olyan kurzusok iránt, melyek egyetemi szintű képzést nyújtanak. Az egyetemi oktatásba beruházott közpénzek megtérülnek, mivel a magasan képzett munkavállalók foglalkoztatásából több adóbevétel folyik be.
Ezenkívül az egyén haszna az is, hogy lényegesen magasabb jövedelmet lehet diplomásként elérni, mint középfokú végzettséggel. Magyarország pedig ki is emelkedett a bérelőny tekintetében a többi ország közül: a 30-44 év közötti, egyetemi szintű diplomával rendelkezők jövedelmi előnye a középfokú végzettséggel rendelkezőkkel szemben 125 százalék, ez pedig a legmagasabb érték az OECD-országok körében.
Az intézmények működésmódját is rendszeresen monitorozza az OECD oktatási bizottsága. A 6 éve, 24 országban vizsgált adatok szerint a magyar felsőoktatás képezi az egyik legolcsóbban a diplomásokat. A magyar diplomaszerzés közpénz-közhaszon aránya így a legjobb három között van.
A Felsőoktatási Műhely 2010-ben Diplomás Pályakövetés IV.-Frissdiplomások (www.felvi.hu) címmel adott közre egy komplex kutatást, amelyben rámutattak, hogy az oktatási államtitkárság által ezentúl nem támogatott agrár-, közgazdász-, jogász- és kommunikációs szakokat végzők helyett a természettudományos végzettségűek azok, akik hosszú ideig állás nélkül maradnak a diploma kézhezvétele után.
Ahol magas az elvárás és jó a minőség: Corvinus Egyetem
A minőséggel kapcsolatos kételyek, megállapítások, nagy általánosságban igazak a magyar felsőoktatási intézményekre, mégis van néhány kivétel, amely a nemzetközi sztenderdeknek megfelelően működik. Az egyik a budapesti Corvinus Egyetem. Kitűnő a humán erőforrás-háttérre, adott a legjobb hallgatói összetétel, és azok az eredmények, amelyeket a felvételiken és a tudományos diákköri konferenciákon elértek; a Financial Times felsőoktatási rangsorában évek óta egész jó helyen szerepel az egyetem, és tagjaivá váltak az elit menedzsment iskolák hálózatának is - mondta minap az egyetem sajtótájékoztatóján Mészáros Tamás, a Corvinus rektora.
- Legfeljebb 8 általános iskolát végzettek aránya - 37,4 százalék
- Szakmunkásképzőt vagy szakiskolát végzettek - 17,4 százalék
- Szakközépiskolát vagy technikumot végezettek - 22,3 százalék
- Gimnáziumot végzettek - 14,8 százalék
- Egyetemi, főiskolai diplomások - 8 százalék
Forrás: felvi.hu
Azért érdemes ezeket a neves eredményeket átolvasni, mert ezt az intézményt, az egyetem vezetője kezébe került munkaanyag alapján, karainak több részre tagolásával alakítanák át.
Erre reakcióként Mészáros Tamás korábban azt mondta a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában, hogy a Corvinus Egyetemet nem ebben a kontextusban szokták megemlíteni, és fontosnak tartja, hogy az összes, minőség és finanszírozást javító változtatást együtt gondolják át, tervezzék meg. Az egyetem, a rektor szavai szerint, nagyon sok mindenre készen áll; vita tárgya lehet az, legyen-e államilag finanszírozott hallgatójuk és milyen arányban bővítsék a költségtérítéses képzéseket, növeljék a felnőttképzések arányát. Felmerült, hogy esetleg próbáljon meg az egyetem külföldről hozni a meglévő létszám mellé további hallgatókat. Sok mozgástér van, amivel esetleg a költségvetés helyzetét könnyíthetik - mondta Mészáros Tamás.
Hoffmann Rózsa május 10-re összehívta ugyan az úgynevezett "nem-kutató" egyetemek rektorait, ahol a Corvinus vezetője a 3 műszaki főiskola integrációjából létrejött Óbudai Egyetem, a Kaposvári Egyetem, a Moholy- Nagy, a Képzőművészeti és a Győri Egyetem rektoraival együtt értesült arról, hogy a jelenleg 201 helyen, 300 szakon folyó oktatást integrációval, illetve összevonásokkal, magánegyetemekké válással, a költségtérítés kiterjesztésével, illetve az állami finanszírozás megszüntetésével ésszerűsíteni kell.
Ahogy Mészáros Tamás az Indexnek nyilatkozta, ezen a beszélgetésen nem volt szó a Corvinus megszüntetéséről. A rektor is belátta, hogy versenyképesebbé kell tenni a magyar felsőoktatást, és az államtitkár asszonynak is ez az elsődleges célja. Ígértet kapott ugyanakkor arra, hogy az adatgyűjtés után, még a döntéshozatal előtt konzultál az egyetemmel a minisztérium. Ha azonban a Fővám téri campus 3 kara ( társadalomtudományi, közgazdasági, gazdasági) közül bármelyiket is "leemelnék" az intézményről, akkor ehhez már Mészáros Tamás nem adná a nevét.
A munkáltató az elavult tudás helyett a szemléletmódra tart igényt
Bár fölkapta a fejét a patinás intézmény bezárásával kapcsolatban Fehér Tamás, a Grafton Recruitment Kft. ügyvezetője is, nem szeretett volna állást foglalni - a részletek ismerete nélkül - egyetlen intézmény mellett, vagy ellen sem, hiszen egyelőre túl kevés a konkrétum, ami az esetleges intézményi integrációk kapcsán kiderült.
Ami azonban egyértelmű szerinte, hogy a diplomások számának csökkentése a munkaerőpiac jelenlegi helyzete alapján, jó döntés. A Grafton munkatársai azt vették észre az utóbbi 10-15 évben, hogy a diplomát nem igénylő pozíciókra is főiskolai, illetve egyetemi, illetve BA és MA szintű diplomákkal jelentkeznek a munkavállalók. A munkáltatók pedig ezt felismerve emelték a kritérium-szintet, és ezzel a lehető legrosszabb helyzet alakult ki. Magas elvárásokkal, ambiciózusan kikerülnek az egyetemekről a fiatal diplomások, és bekerülnek egy szűk mozgásteret engedélyező munkahelyre. Hamar kiégnek, "lekopnak", lemorzsolódnak. A cég ugyanis nem tud mindenkit tehetség-menedzsment programokba betenni, vezetővé képezni. A diploma ezért mára a meglévő szint jelzője lett, nem pedig a későbbi előmenetel zálogává vált.
Az ügyvezető úgy látja, az intézmények integrációja 10 évvel ezelőtt nem eléggé átgondoltan zajlott le. Akkor csak az adminisztratív kiadások csökkentése volt a fő szempont, és ezért jöttek létre "öszvér"-megoldások. A minőségi oktatást nyújtó intézményeknek a kínálati piac zsugorodása jó hír, mert a presztízsük tovább fog ebben a helyzetben nőni, ugyanakkor el kell fogadni azt is, ha egy felsőfokú intézmény csődbe megy, mert ez a normális piaci reakció a rossz működésmódra.
A jelenlegi, minőségében felhígult felsőoktatás legnagyobb okaként Fehér Tamás a 12-14 évvel ezelőtti expanziót jelölte meg. 2003-2004-től kezdve gyakorlatilag bárki bejuthatott az egyetemekre, főiskolákra. A fejkvóta-alapú finanszírozást az intézmények a tanári kar növelésére fordították, ezért elmaradtak azok a fejlesztések, amelyek a minőségi oktatással együtt járnak. Az eszközpark, a kutatások, projektek finanszírozása csökkent, ugyanakkor a hallgatói létszám hatalmasra duzzadt. Az intézmények arra mentek, amerre kifizetődőbb volt a működés.
Olyan szakokat indítottak, amelyekre bárki, bármilyen középiskolai eredménnyel jelentkezhetett. Ez az úgynevezett "túlélési finanszírozással" működtetett rendszer azonban életképtelen. A Grafton ügyvezetője e helyett inkább azt látná szívesen, ha a felsőoktatási intézmények is bekapcsolódnának a munkaerő-piaci folyamatokba és megkeresnék a munkáltatókat a különböző projekt-terveikkel. Alkalmazott területeken kutatásokat, fejlesztéseket ajánlhatnának. Az USA-ban már működik ez a struktúra. Ott már a vállalatok versenyeznek egy-egy kurzus támogatásának jogáért. Manapság idehaza is van néhány nagy egyetem, (többek közt a Corvinus is ilyen - a szerk.), amelyek rendszerré fejlesztett vállalati kapcsolattal bírnak, de Fehér Tamás szerint ez még nem általános.
A magán főiskolák, egyetemek most még a könnyű bekerülés és az állami oktatás elérhetősége miatt a gyengébb eredményű diákok számára nyújtanak "menekülési útvonalat". Azonban ha beszűkül az állami oktatás bemeneti csatornája, akkor ezek az intézmények versenyelőnyt tudnak például a jobb technológiával, külföldi részképzéssel nyújtani.
Azt a döntést, miszerint a divatszakok számát és arányát az állami finanszírozási keretben csökkenteni kell, Fehér Tamás szintén üdvözli, bár hiányolja azt a fajta egyeztetést, amelyre a munkaerő-közvetítők alkalmasak lennének. Ők ugyanis jól látják, hogy most az ipari területeken a mérnöki, illetve a számítástechnikai szakon végzettek felfuttatása zajlik, de az olyan divatszakmának minősülő, mégis kitűnően konvertálható szakon végzett munkavállalók, mint például a közgazdászok, szintén nehézség nélkül találnak állást.
A felsőoktatásban eltöltött időszak ma már relatívan hosszúnak mondható. Egy IT-területen tanuló diák amit az első évben megtanul, azt az ötödik-hatodik év végére a szakmája fölülírja. Új eszközök, programnyelvek, technológiák kerülnek forgalomba. Még egy gazdasági képzést kapó diák számára sem az aktuális jogi környezet elsajátítása a fontos, hanem az, hogy megtanulja, ezt a munkakörnyezetet hogyan lehet kezelni és folyamatosan frissíteni. Fehér Tamás úgy látja, hogy a pályakezdők az első 2-5 munkaévükben újratanulnak mindent, és még kevés az az érték, amit ebben az időszakban a működéshez hozzátesznek. Ehhez a gyorsan változó piachoz igazodva veszik fel őket a munkaadók. Nem a konkrét szakmai tudásukra van szükségük, hanem inkább az egyetem által előszelektált, változni-tanulni tudó, nyitott szemléletmódjukat keresik.
Komoly és annak látszó megoldási lehetőségek
Azért történt nagyarányú beáramlás a felsőfokú oktatásba, mert a középfokú végzettségűek számára nem sok lehetőséget kínál a szakképzés. Fehér Tamás úgy látja, hogy az OKJ-s szakmák nagy része alacsony színvonalon oktat. Pedig az érettségit követő, egy-két éves, a gyors piaci változásokat lekövető, szakmai képzéseknek fontos szerepe lenne. Ma, ha valaki az egyetem első két éve után mégsem a kiválasztott foglalkozást választaná, nem tud veszteség nélkül váltani. Ugyanakkor ez az olcsóbb, rugalmasabb képzés akkor is biztosít piaci mozgást a hallgatónak, ha a végzés után mégis inkább felsőfokú oktatási intézményben tanulna tovább. Ráadásul, Fehér Tamás arról is meg van győződve, hogy a gyorsan hozzáférhető, szakképzett munkavállalók miatt a munkaadók is szívesen támogatnák az ilyen típusú oktatásokat. Akár tanmenettel, folyamat-átadással, tananyaggal, szponzorációval szívesen segítenek a hozzájuk forduló szak-oktatási intézményeknek a cégek.
A másik, egyelőre még kidolgozatlan javaslatot a Felsőoktatási és Tudományos Tanács (FTT) ez év márciusában és áprilisában a Magyar Felsőoktatás Stratégiai Szabályozásának Megalapozása- címmel a felsőoktatási törvény előkészítésére készült tanulmányában adták közzé.
A komoly törvényelőkészítő munka a felsőoktatási demográfiai hullámvölgyet kísérő csökkenő résztvevő-számot, - sok más ötlet mellett - a 10-15 évente megújító képzéseken való részvétellel oldaná meg. Ezeknek a - tanulmány szerint féléves, vizsgával záródó - továbbképzéseknek költség-vonzata is lenne, amit felerészt a munkáltató, felerészt a munkavállaló fizetne meg. A tanulmány a kötelező továbbképzést elő nem író szakmacsoportoknál hasznosnak tartja a továbbtanulást a munkavállaló szempontjából is, mivel "módszertani/kompetencia szempontú megújulást" kaphatnak az egyetemeken, főiskolákon a 10-15 éve a pályán lévő szakemberek.
Fehér Tamás ezzel szemben úgy látja, az ilyen típusú továbbképzést a piac munkáltatói oldala nem értékeli eléggé. A cégek nagy többsége képzi a munkavállalóit, illetve az igényes szakember ezt a saját pénztárcájából, idejéből is szívesen megteszi. Fontos a naprakész szakmai ismeret-csomag, de ezt a Grafton ügyvezetője szerint nem a mai felsőfokú oktatási intézmények birtokolják. Arról nem is beszélve, mekkora kultúrsokk érné azt a diákot, aki a dinamikus munkahelyről a lelassult felsőoktatási környezetbe kerülne vissza.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Így segítik az egyetemisták karrierépítését 3 hónapja
- AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni? 3 hónapja
- Minden eddiginél többen jelentkeztek a magyar felsőoktatásba 4 hónapja
- Rekordot döntött ennek a képzésnek a népszerűsége – egyre több fiatal látja benne a jövőt 4 hónapja
- Kínában tanulnak, Szegeden diplomáznak – egyedülálló képzés indul 4 hónapja
- Tehetségprogramot indít rászoruló fiataloknak a Corvinus 4 hónapja
- Felvételi 2025 - minden ötödik felvételt nyert hallgató 30 év feletti 4 hónapja
- Kiderültek a 2025-ös felvételi ponthatárok, brutál magas számok az élmezőnyben 4 hónapja
- Ma este hirdetik ki a felsőoktatási ponthatárokat 4 hónapja
- Így változott a felsőoktatás 2010 óta - hányan, hol és mit tanulnak ma? 4 hónapja
- Mennyire elégedettek az Ausztriában dolgozó és élő magyarok? 4 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?