kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Így lesz emberséges az elbocsátás

Az elbocsátás és a leépítés törvényi hátterével minden munkaadó és humán erőforrás szakember tisztában van. Ugyanakkor az, hogy ki, hogyan és mikor közölje az elküldés tényét az már gyakran fejtörést okoz.

Senki sem szeret rossz hírt közölni, mégis valakinek meg kell tennie. De kinek a feladata az elbocsátás tényének a közlése? Mikor és hogyan közölje a tényt a dolgozóval, hogy az emberséges legyen? Hogyan történjen a dolgozó leszerelése a vállalatnál, hogy a távozónak se legyen sértő és megalázó, továbbá a munkáltató érdekeit se sérthesse?


Kinek a feladata és mikor az elbocsátás tényének a közlése?



Az elbocsátás tényéről a közvetlen vezetőnek illik tájékoztatni a dolgozót - szükség esetén egy humán szakember segítségével, - akinek ismertetnie és indokolnia is kell az elbocsátás okát. Az elbocsátást a dogozóval négyszemközt, a többi munkavállalótól külön helyen kell közölni, ahol nem zavarják meg őket folyamatosan. A többi dolgozó előtti közlés sértő és megalázó a dolgozó részére, hiszen mindenki látja és hallja, hogy elküldik és hogy erre miért is került sor. Arra is figyelni kell, hogy ne olyan irodába közöljük, ahová mindenki belát, vagy folyamatos a ki-, és bejárkálás, esetleg folyamatosan szól a telefon. Fontos, hogy ilyenkor a vezető időt szánjon a tény közlésére, és lehetőséget adjon a dolgozónak a hír feldolgozására. Ha a vezető csak behívja a dolgozót és közli, hogy adott naptól el van bocsátva, elmondja a hivatalos leszerelési teendőket és utána egyértelmű jelzést ad arra, hogy a dolgozó távozzon, azzal nem csak a saját megítélését rontja a vállalaton belül, de a vállalat külső hírnevének is árt. Leépítés és elbocsátás során nem mindegy, hogy a vállalatról az a hír járja, hogy leépítésre kényszerült és még az emberség fogalmát sem ismeri, vagy az, hogy bár sajnos leépíteni kényszerült mégis emberbaráti módon tette azt.

Ha a vezető közölte a hírt a dolgozóval, és elmagyarázta neki az elküldésének okát, utána a dolgozó kérdései következnek. A vezetőnek mindvégig türelmesnek kell maradnia. Meg kell értenie, hogy ilyen helyzetekben az emberek nehezebben fogadják el az egyértelmű magyarázatokat is. Időt kell adni a rossz hír feldolgozására. A dolgozók ilyenkor gyakran megkérdezik, hogy most mit csináljon. Ilyenkor hasznos, egy humán szakember jelenléte, aki tájékoztatja a dolgozót a vállalat esetleges outplacement rendszeréről, vagy a további lehetőségekről, mint például a Munkaügyi Központban való jelentkezés.

Fontos, hogy a hírt ne csupán egy humán szakember vagy egy magasabb vezető közölje a dolgozóval, akit csupán a formális szervezeti úton keresztül ismer, mert azt hivatalosnak fogja érezni, és nem mer majd tőle segítséget kérni, vagy kérdezni. A kérdések feltételének lehetősége pedig lényeges. Fontos, hogy a dolgozó az elbocsátással kapcsolatos észrevételeit, sérelmeit kifejthesse, és a vállalatnak legyen esélye rá reagálni, magyarázatot adni. Ezzel elkerülhető lehet akár a munkaügyi bírósági eljárás is, hiszen még az elbocsátás legelején letisztázásra kerülnek a dolgozó sérelmei, esetleges félreértései.

A hírt a döntés megszületése után azonnal közölni kell a dolgozóval/ dolgozókkal. Ennek oka, hogy ebben az esetben elkerülhető, hogy a dolgozó vállalati pletykán vagy más módon tudja meg az elbocsátás hírét, továbbá több embert érintő elbocsátás esetén megakadályozza a vállalaton belül és kívül terjedő rémhíren elterjedését is. A másik ok, amiért a hírt azonnal közölni kell az a munkáltatói érdek. Ha a dolgozó megsejti azt, hogy el akarják bocsátani akkor könnyen lehet, hogy táppénzre megy. Táppénz alatt pedig a dolgozót nem lehet elküldeni (csak a tényt lehet közölni, de az elbocsátás csak a táppénz lejárta után lép életbe). Ezzel pedig a vállalat a legrosszabb helyzetbe hozta magát. A dolgozót nem tudja elküldeni, fizeti utána a táppénzt, és még esetleg felvenni se tud új embert a helyére.


A távozó dolgozó leszerelésének intézése



Ha a dolgozó megértette, hogy elbocsátásra kerül és nincs további kérdése amiben a vállalat segíteni tudna, akkor a leszerelés megszervezése a következő feladat. Ennél a pontnál fontos, - ha még eddig nem is csatlakozott - egy humán szakember jelenléte. A humán erőforrás osztály feladata általában a dogozót tájékoztatni arról, hogy mely osztályokra kell mennie a leszerelés során és mit kell leadnia. Amennyiben a munkavállaló olyan területen dolgozott ahonnan a vállalatra nézve értékes adatokat lehet elhozni, fontos, hogy a leszerelés első pontja az informatika hozzáférések és a beléptető rendszerből való törlés legyen. Ilyen esetekben elkerülhetetlen, hogy egy segítő személy kísérje végig a távozó dolgozót. A kísérő személy megválasztása szintén lényeges, hiszen nem hirdetheti a többi dolgozó felé, hogy nézd őt most leszámolni visszük. Az egyik megoldás, hogy a közvetlen (a hírt közlő) felettes vagy a humán szakember segíti ezeken a helyeken a dolgozó leszerelését, mindegy barátilag nem pedig hivatalos formában.

A leszerelés további lépésiről vagy amennyiben nem az előbb említett speciális leszerelésről van szó, a dolgozó részére részletes tájékoztatás kell adni az leszámolás lépéseiről, hova és kihez kell mennie, mit kell átadnia. Tisztázni kell, hogy a folyamatban lévő ügyeit, feladatait és a munkaköréhez tartozó minden egyéb feladatot kinek a részére kell átadnia. Az átadásról jegyzőkönyvet kell készíteni, melyben felsorolásra kerül, hogy a dolgozó kinek, milyen feladatot, aktákat illetve eszközöket adott át. Ez a vállalatnál maradók munkáját segít, hogy ne legyen probléma a folyamatos munkamenet biztosítása során, tudják, hogy milyen ügyet ezentúl ki intéz. Ha ez megtörtént, és a dolgozó mindent átadott a kollégáinak a következő lépés a vállalat által felvett eszközök leadása. A felvett eszközökről minden vállalat nyilvántartás vezet, melyet az eszközök átvételekor a dolgozó is aláírt. Amennyiben a dolgozó valamilyen felszereléssel nem tud elszámolni az aláírt átvételi ívvel bizonyítható a kiadott eszköz korábbi átvétele. Amennyiben adott tárgy értekkel bír azt a dolgozónak ki kell fizetnie. Fontos, hogy ilyenkor a dolgozó tájékoztatva legyen a kiadott és megfizetni köteles tárgy összegével. Amennyiben olyan eszközről van szó amelyet a vállalat telephelyén kívül is használhatott időt kell biztosítani annak visszahozatalára és nem lehet rögtön a dolgozót a kifizetésére kötelezni.

Amennyiben a dolgozó végzett a leszereléssel, az utolsó lépés a humán erőforrások osztályán a távozási nyomtatványok kiadása. Amennyiben a vállalat nem kifizetőhely a nyomtatványokat előfordulhat, hogy nem áll módjában a dolgozó részére azonnal átnyújtani. Azonban ezzel nem akadályozhatja a dolgozó új munkahelyen való munkába állását, ezért kötelessége egy ideiglenes munkáltatói igazolást kiadni a munkavállaló részére. Továbbá köteles a szükséges nyomtatványokat a lehető leghamarabb kiállítani, az időarányos bért kifizetni. Szándékosan sem a papírok átadását, sem a munkabér kifizetését nem akadályozhatja.

Mikó Eszter
humánpolitikus, emberi erőforrás tanácsadó hallgató
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el?

Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk

Új trend a bosszúfelmondás: amikor revansot vesz a dolgozó

Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk

Így segíti a magyar kormány az elbocsátott dolgozókat

A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk