Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 hónapja

Karrierváltás cégen belül

"Az új pozíció más nézőpontot is hoz magával, amikor előfordulhat, hogy addig örök igazságnak tartott dolgokat kénytelen az ember megkérdőjelezni" - mondja Bek-Balla László. Ő HR igazgatóból az Erste Bank Digitális Csatornák és Contact Center területének vezetője lett. Mai cikkünkben olyan HR vezetőket mutatunk be, akik cégen belül maradtak, de más pozíciót töltenek be, amihez ugyanúgy, ahogy a vállalkozásba kezdőknek, új ismereteket kellett szerezniük, és elhagyni addigi komfortzónájukat.

images

Cikkünk első részében azokról a HR vezetőkről írtunk, akik vállalkozásba kezdtek. Munkájuk során továbbra is emberekkel foglalkoznak, és HR-es múltjuk és tapasztalatuk meghatározó, mégis új vizekre eveztek. Mai cikkünkben olyan HR vezetőkről lesz szó, akik saját cégükön belül váltottak területet, amihez ugyanúgy, ahogy a vállalkozásba kezdőknek, új ismereteket kellett szerezniük, és elhagyni addigi komfortzónájukat.

"Multifunkcionális lettem"

Kiss Emőke húsz éve dolgozik az Auchannál, mindig is HR-rel akart foglalkozni, menedzserként kezdett a kereskedelmi cégnél, majd tizenkét évig volt áruházi HR vezető. A Cora felvásárlása után a teljes humán integrációval bízták meg, ezután operatív HR igazgató lett, 19 áruházért felelt, tartotta a kapcsolatot a helyi HR vezetőkkel, adaptálta a humán stratégiát, segítette a humán eredmények magvalósulását négy évig. Aztán karriertervei úgy alakultak, hogy szeretett volna külföldre menni, amihez áruházigazgatói tapasztalat kellett.

A fóti áruház igazgatója lett, közel 300 embert irányít, ami közvetlen csapatot jelent, és teljesen más jellegű vezetést, mint amit korábban HR igazgatóként gyakorolt. Közben az élete és karrier céljai is változtak, így nem ment külföldre, hanem immár három éve dolgozik az áruház igazgatójaként.

Mint Kiss Emőke elmesélte az új pozíció, annak ellenére, hogy cégen belül maradt, olyan mintha új munkahelyen kezdett volna annak idején. Megváltozott a telephely és a feladat is, de a kereskedelmi fókusz mellett, a HR-es is megmaradt. A HR-es skillek hasznára váltak, a gyors alkalmazkodás, tapasztalatszerzés, bevonó menedzsment, mind kellett ahhoz, hogy hamar beletanuljon azokba a készségekbe is, amelyek az üzleti operáció szempontjából újak voltak számára.

Kezdetben persze így is megdöbbenés fogadta a váltást, hiszen ritkaság, hogy egy HR-es átüljön kereskedelmi pozícióba, kicsit kétkedve is fogadták, hiszen nem tudták mennyi ideig fognak együtt dolgozni, esetleg csak egy gyors dobbantónak szánja-e új munkahelyét. Azonban azóta bebizonyosodott, hogy a csapat jól működik együtt, jönnek az üzleti eredmények is, és a fluktuáció itt a legalacsonyabb a Budapest környéki áruházak közül. HR-esként a megtérülés hosszabb távú volt, és máshogy kellett az eredményeket felmérni, értékelni. Üzletvezetőként gyorsabban adnak visszaigazolást az adatok.

Kiss EmőkeKiss Emőke: Sokat jelent egy saját, elkötelezett csapattal dolgozni.


Először némileg visszalépésként élte meg, hogy 19 után csak egy áruházért felelős, de a saját csapat kárpótolta ezért. Sokat jelent egy saját, elkötelezett csapattal dolgozni, akikkel vezetőként is másként kommunikál, nyitott az ötleteikre, amelyek többségében meg is valósulnak. Az új munkakör kihozta belőle a kreativitást, hiszen a kereskedelmi stratégia megalkotásakor újítani kellett, eldönteni, hogy milyen irányba vigyék az áruházat, hogyan különböztessék meg magukat a többitől. A munka eredménye mára szépen kezd kibontakozni.

„A vállalati „tortának” így egy másik szeletét is megismertem, lehetőséget jelent számomra a folyamatos fejlődésre. Multifunkcionális lettem” - mondja Kiss Emőke. Nem tudja és nem is akarja letagadni, hogy HR-es, de úgy érzi a váltás azt is hozta magával, hogy nem szűkült be, sőt a látásmódja, érdeklődése kinyílt, tapasztalata bővült. Az pedig, hogy sikeresen vette az akadályt, magabiztosságot és önbizalmat adott számára. Most már a többi áruházigazgató is 100%-ban kereskedőként tekint rá.

Három területen is vezető szerepben

Bek-Balla László jelenleg az Erste Bank Digitális Csatornák és Contact Center területének vezetője, azonban nem kis kacskaringókkal jutott el ehhez a pozícióhoz, a bankon belül. Mint meséli, mindig is érdekelte a bank egésze, az üzleti működés alapjai, akkor is, amikor HR vezető volt.
2013-ban beszélgettek el a cég vezérigazgatójával, hogy szélesíteni szeretné a tapasztalatait, ezért a bankon belül szívesen tovább lépne egy másik szakterületre. A kontrollingon éppen ekkor zajlottak szervezeti változások, így a vezérigazgató ennek a területnek a vezetésével bízta meg, a HR igazgatóit pozíció ellátásával párhuzamosan. A két területet három évig együtt vitte, ami nem kis kihívást jelentett. Eközben folyamatosan építette a HR csapatot, hogy a napi működésből hátrébb tudjon lépni, hiszen ideje nagyobb részét az új feladatok foglalták le. 2016-tól újra a HR kapott prioritást: a bank életében is jelentős lépés volt, amikor átvették a Citibank lakossági üzletágát, ami egy nagyon intenzív és egész embert kívánó HR projektet jelentett.

Bek-Balla LászlóBek-Balla László: Ha hiteles szeretnék lenni, akkor látniuk kell a kollégáknak, hogy belerakom az energiát, de nem én akarom mindenáron mindenben megmondani a tutit.
2018-ban újabb váltás következett, amely még közelebb vitte az üzlethez. A digitális csatornák és a contact center a bank jövője szempontjából kulcsfontosságú területek, így örömmel váltott ismét. A betanulás, mint mondja, sosem a váltással kezdődött el, korábban is sokat invesztált abba, hogy a HR munkájához feltétlenül szükségesnél mélyebben megismerje az üzleti működést. De az új területeken ennek ellenére is úgy kellett vezetnie a csapatát, hogy ott valamennyi szakértő a maga területén sokkal alaposabb szakmai tudással rendelkezik. „Ha hiteles szeretnék lenni, akkor látniuk kell a kollégáknak, hogy belerakom az energiát, meg akarom érteni a szakmai részleteket, de nem én akarom mindenáron mindenben megmondani a tutit. Ehhez fontos a szakmai alázat, akkor is, ha nem éppen ma kezdtem el dolgozni”- emeli ki Bek-Balla László.

Mint mondja, amikor a kontrolling vezetését átvette, ez a fajta mozgás még nem volt tipikus a szervezetben. Azóta van már több hasonló példa, hogy szándékosan mozgatják különböző területeken, oldalirányban az embereket. Az alkalmazkodás szempontjából hasznos volt, hogy épp a HR-ből érkezett, hiszen volt egy általános tudása a szervezet egészéről.

„Rengeteg sok motivációt, plusz energiát, sok tanulságot adott ez a váltás” - hangsúlyozta. Hiszen az új pozíció más nézőpontot is hoz magával, amikor előfordulhat, hogy addig örök igazságnak tartott dolgokat kénytelen az ember megkérdőjelezni. Így az új szemüvegben árnyaltabban gondolkodik bizonyos dolgokról. A rendkívül gyorsan változó gazdasági és üzleti környezetben pedig értékes tudást jelent, ha valakinek lehetősége adódik több területet megtapasztalni, vezetni.

Nyitóképen: Kiss Emőke és az áruházi csapat
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter