kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Kevés cég menedzseli jól a humán tőkéjét

A vállalatok többsége lelkesen hirdeti, hogy "a munkatársak a legfontosabb erőforrásaink", de csak nagyon kevés helyen alkalmaznak olyan módszereket, amelyekkel a humán tőke hatékonysága a vállalati célok elérésének szemszögéből is javítható. Ennek megvalósításához humántőke-mutatókat kell levezetni a vállalati üzleti stratégiából, majd ezeket benchmarking keretében össze kell hasonlítani más cégek hasonló jellemzőivel, végül hozzá kell kapcsolni őket az alapvető üzleti mutatókhoz.

A HCM lényege és a jelenlegi gyakorlat

A gazdasági versenyben elsősorban azok a vállalatok számíthatnak sikerre, amelyek jobban hasznosítják humántőkéjüket, mint az átlag. Ehhez azonban mérni és módszeresen kezelni, menedzselni kell a vállalati humántőke minőségét és hatékonyságát. Erre kínál megoldást a humán tőke menedzsmentje nevű, a gyakorlatban is kipróbált és bevált módszer. Az angol kifejezés (human capital management) alapján HCM rövidítéssel ismert eljárással a vállalatok módszeresen leképezhetik, hogy munkatársaik tevékenysége mi módon járul hozzá a vállalati értékalkotáshoz.

Sok vállalat meg van győződve arról, hogy ebben a tekintetben jó úton jár: a legújabb felmérések szerint pl. a vállalatok 58 százaléka alkalmaz humántőke-mutatókat, és 48 százalékuk méri is, hogy ezek milyen hatással vannak a vállalat üzleti eredményeire. A közelebbi vizsgálat azonban fényt vet arra is, hogy a helyzet nem annyira rózsás, mert a vállalatok között alig van olyan, amely pontosan tudná, hogy miből áll a HCM, és hogyan alkalmazható eredményesen a módszer. Az ebben a tekintetben is sikeres vállalatok tapasztalatai alapján az alábbiakban foglalhatók össze azok a lépések, amelyekre a humán tőke hatékony méréséhez és menedzsmentjéhez szükség van.

A mutatószámrendszer kidolgozása, a legfontosabb követelmények

Elsőként a vállalat adott helyzetét kell felmérni. Ez az alábbi lépésekben történhet:

  • Korai fázis. A vállalatnak ki kell dolgoznia néhány stratégiai vonatkozású mutatót.
  • Benchmarking. A mért értékeket össze kell hasonlítani más vállalatok hasonló értékeivel. Ezzel nyilvánvalóvá válik, hogy mennyire jó vagy rossz a vállalat az adott tekintetben.
  • A kapcsolatok megteremtése. Ebben a fázisban bizonyos mutatókat kapcsolatba kell hozni a vállalat más mutatóival. A vállalatvezetés munkájának munkatársak általi értékeléséhez például hozzá lehet kapcsolni az üzleti eredményt.
  • Érlelés. Az egymással összekapcsolt mutatók használata tényekre alapuló döntésekhez.

    Aki tudja, hogy hol tart és hová szeretne eljutni, az jól tudja használni a HCM-megoldásokat álláspontjának alátámasztására. Kimutatható például, hogy a munkatársi elkötelezettség valóban kedvező hatással van az üzleti sikerre.

    A HCM-megoldások csak akkor lehetnek sikeresek, ha a vállalatnál általánosan elfogadottá válnak és integrációjuk kiterjed az egész szervezetre. Főleg a vezetésnek kell támogatnia a humántőke mérésének és menedzselésének ötletét, illetve a HCM megvalósítását. Ez alkotja az ideális alapot a HCM értékének és hasznosságának az egész vállalatra kiterjedő elismeréséhez. Nagyban megkönnyíti a módszer bevezetését, ha a vállalatnál már létezik stratégia a humán tőke kezelésére, mert ezzel
  • adva vannak a megvalósításhoz szükséges erőforrások,
  • a mutatószámokat hozzákapcsolták az üzleti teljesítmény mutatóihoz,
  • a mutatókat integrálták a vezetőfejlesztésbe.

    Fontos, hogy a személyzeti osztályon kívüli vállalati egységek ne csak tájékoztatást kapjanak a projektről, de szorosan be tudjanak kapcsolódni a munkába. Mint minden más szervezeti változással járó projekt, a módszeres HCM bevezetése is csak akkor lehet eredményes, ha sikerül legyőzni a belső, kulturális tényezőkre visszavezethető ellenállást. Ehhez természetesen szükség van arra, hogy a rendszert megvalósítók széles körben tegyék elérhetővé a fontos és hasznos információkat. A vállalatok gyakran említik ezzel összefüggésben, hogy nem rendelkeznek olyan rendszerekkel, amelyekkel valóban mérhetővé tudnák tenni a teljesítményt, illetve, hogy nagyon sokan nem értik a HCM jelentőségét és módszerét, továbbá azt is, hogy a vállalatvezetők sokszor nem látják át a személyzeti vonatkozású mutatók és az üzleti eredmény közötti összefüggéseket.

    A humántőkének azok a mutatói lényegesek az üzletmenet szempontjából, amelyeket az üzleti stratégiából vezettek le. A leggyakrabban használt mutatók nem feltétlenül elégítik ki ezt az alapvető követelményt, és sokszor pusztán a legkönnyebben elérhető adatokból állnak. Ilyenek például az alkalmazottak száma, a személyes termelékenység, a képzési idő órákban megadva, a hiányzások száma és időtartama vagy a munkaerő-felvételi költségek. Ezek a mutatók azonban nem sokat mondanak arról, hogy a munkatársak mennyiben járulnak hosszá például az ügyfél-orientáció javításához. Egyre több vállalat tervezi ezért stratégiai vonatkozású mutatók kifejlesztését és alkalmazását.

    Minden országnak vannak kulturális sajátosságai. Azok a multinacionális vállalatok, amelyek ezt a tényt figyelmen kívül hagyva mindenhol a humán mutatók egy adott készletét alkalmazzák, nem fognak tartalmas, sokat mondó eredményeket kapni a módszertől. Az engedelmes, magukat könnyen alárendelő munkatársakat Ázsiában például nagyra értékelik, Európában viszont már kevésbé. Elsősorban a multinacionális vállalatok számára fontos tehát az országokra jellemző sajátosságok és adottságok figyelembevétele, nem utolsósorban olyankor, amikor benchmarking keretében összehasonlítják a különböző országokban kapott mutatószámokat és adatokat. A pénzügyileg sikeres vállalatok motivált, elkötelezett alkalmazottjai - felmérések szerint - elsősorban az alábbi tényezőket értékelik:
  • a vállalatvezetés és a közvetlen vezetők stílusa és vezetési kultúrája,
  • a vállalati értékek és azok jelentősége a munkatársak saját munkájára,
  • ügyfélorientáció.

    A HCM-rendszerek kialakításakor tehát elsősorban ezekre a tényezőkre érdemes koncentrálni, mert ezekkel javítható a teljesítmény.

    A kidolgozott humán mutatószámok integrálása az üzleti rendszerbe, a módszer alkalmazása

    A megfelelő HCM-mutatók meghatározását követő lépés ezek összekapcsolása az üzleti terület más mutatóival. A humán tőke vállalati ponttáblával (human capital enterprise scoreboard) rendelkező vállalatoknál gyorsan áttekinthető, hogy milyen hatással van a munkatársak motiváltsága az értékesítési adatokra, az ügyfelek elégedettségére, a vezetésre, valamint az egy munkatársra jutó forgalomra és nyereségre is. Célszerű az ilyen ponttáblákat a vezetőknek megmutatni és elmagyarázni, mert úgy könnyebben elfogadják a módszert és annak eredményeit.

    Az igazán nagy művészet a mért értékek felhasználása döntések alapját képező előrejelzésekhez. Hogyan változik egy vállalat üzleti teljesítménye, ha például azt mérték, hogy a munkatársak nem tartják eléggé ügyfélorientáltnak a vállalatot? Ki kell dolgozni az ilyen összefüggések dinamikus "vezérlőrendszerét". A HCM-rendszer nem tartozhat pusztán a személyzetisekhez, mivel annak célja végső soron a vállalat versenyképességének javítása. Az egész folyamatra érvényes tehát, hogy azt visszafelé integrálni kell az üzleti rendszerbe. Ehhez a vonali vezetést messzemenően tájékoztatni kell a rendszerről és a bevezetési folyamatról. A rendszernek ezért egyszerűnek, világosnak és könnyen alkalmazhatónak kell lennie. További követelmény, hogy le kell képezni benne a humán tőkét érintő összes stratégiai súlyú döntést, és nem utolsósorban ki kell mutatni, hogy a HCM-rendszer többet hoz, mint amennyibe kerül.

    A feladat tehát a humántőke mérése, a mutatók összekapcsolása az üzleti stratégiával, annak megértése, hogy miként hat a humántőke az üzletmenetre, és az egész integrálása a vállalat irányítási rendszerébe. Ez szükséges a mérés és a menedzselés sikeres egyesítéséhez.

    Példa a módszer gyakorlati alkalmazására

    A mobiltelefonálás területén működő egyik svájci vállalat olyan költség- és versenynyomás alatt állt, amelynek hatása érezhető volt a személyzetügy területén is. A menedzsment ebben a helyzetben célként határozta meg, hogy a személyzetügy a jövőben járuljon döntő módon hozzá a vállalat döntési folyamatainak, innovációképességének és ügyfél-orientációjának javításához. A cél eléréséhez a HR-funkció területén elsősorban a személyzetfejlesztésre, az alkalmazottak motiváltságának növelésére és a mutatók alkalmazására helyezték a fő hangsúlyt.
    2007 közepétől kezdve felépítettek a HR-funkció számára egy mutatószámrendszert, amelybe ugyanazon év decemberében már adatokat tápláltak. Az adatokat a vállalat 35 szervezeti egységénél gyűjtötték, központilag egyesítették, kiértékelték és elemezték.

    A mutatószámrendszert később a cég alkalmazottjai körében végzett nemzetközi felméréssel egészítették ki, amelyet a jövőben kétévente rendszeresen elvégeznek. A felmérés témái hasonlóak a mutatószámok tartalmához, és olyan témákat érintenek, mint például a képzés, javadalmazás és szociális juttatások, a munkatársak motiváltsága és vállalathoz kötődése, a vállalt versenyorientáltsága. A kettő közötti kapcsolat lehetővé teszi az alkalmazottak véleménye és a "kemény" tények közötti összefüggések meghatározását, illetve a mutatószámok tökéletesítését, mind tartalmilag, mind a vállalaton belüli összehasonlításban.

    Az ily módon nyert mutatószámokat összehasonlították a Towers Perron vállalat nagy nemzetközi benchmarking-adatbankjával, amelybe 2007-ben 160 nagy nemzetközi vállalat közreműködésével kerültek adatok. Az adatokat és elemzéseket a javadalmazás területéről származó összehasonlításokkal egészítették ki. A kulturális összefüggések vizsgálata érdekében a vállalat a távközlésből származó nemzeti szintű ágazati összehasonlításokat tanulmányozott.

    Az eredmények - többek között - azt mutatták, hogy a vállalat személyzeti osztálya a többi vállalatéhoz képest viszonylag kevés alkalmazottal működik, ugyanakkor átlag feletti a vállalat egészében képzésre fordított órák száma és a változó bérelemek aránya. Következő lépésként a vállalat azt tervezi, hogy kiértékeli az alkalmazottak körében végzett felmérés adatait, és azt hozzákapcsolja a HR-mutatószámrendszerhez. Ezzel egyrészt a mutatószámrendszer fejlesztésére vonatkozó prognózisokhoz jut, és megteremti az alapját a mutatók továbbfejlesztésének. Ezzel nemcsak az válik világossá, hogy mit kell fejleszteni vagy megőrizni, hanem az is, hogy mindez hogyan érhető el.

    Humánpolitikai Szemle 2008. 12. szám
    • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    A Z generáció nem igazítja az életét a munkához

    A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk

    Megelőzte a takarítócég a Spart, a One-tól kétszázan távoztak

    Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk

    Ne akarj gyorsan túlesni rajta: így tűzz ki teljesítménycélokat

    Az év eleji nyilatkozatok, járulékigazolások és különféle adminisztratív munkaügyi teendők végeztével azoknál a munkáltatóknál, ahol... Teljes cikk