>
Megjelent: 4 éve

Kisebb vállalatnál is lehet tudatos a cafeteria

Gortváné Nyikes Edina, a Helvet Kft. főkönyvelője nemcsak évek óta sikeresen működteti a vállalkozás cafeteria rendszerét, de folyamatosan részt vesz Az év Cafeteria rendszere pályázaton is. Ráadásul nem is akármilyen sikerekkel. Nála is a siker kulcstényezői után nyomozott Fata László, cafeteria szakértő.

images

Fata László (FL): Milyen hatással volt a csapatra, hogy Az Év Cafeteria rendszere díjon elismerték a munkájukat?

Gortváné Nyikes Edina (GNyE): Elöljáróban egy kis történet, hogyan jutottunk el idáig. A Helvet Kft. 1991 óta sikeresen működő, magyar tulajdonú, szerszám- és kenőanyag kereskedő cég, melynek 2009 óta működik cafeteria rendszere. 2012 őszén olvastam Az év Cafeteria rendszere díjról és arra gondoltam, miért is ne? Próbáljuk ki! A kiírási feltételeknek megfeleltünk. Úgy tűnt egy egyszerű kérdőív kitöltése a feladat. Kitöltöttem a kérdőívet és vártam. Nem kellett sokáig várni. Pár héttel később jött a telefon, hogy benne vagyunk az első 10-ben. Ezt követően egyeztettünk egy időpontot és megtörtént a személyes audit is. Majd a második telefonhívás: benne az első 3-ban! Ez alkalommal meghívták cégünket az év végén tartott Cafeteria konferenciára, ahol átvehettük az Év Cafeteria rendszere 2. helyezett díját a Kis- és Középvállalati kategóriában. Mit éreztem akkoriban? Elmesélem. Az első telefonhívás váratlanul ért. Amikor letettem a telefont, szóltam a kollégáimnak, hogy csípjenek meg, biztos jól hallottam-e. A második telefonhívást, bevallom, már vártam, hatalmas gombóccal a torkomban. A díjátadás után büszkeség töltött el. Büszke voltam arra, hogy egy olyan cégnél dolgozhatok, ami lehetővé tette, hogy egy szakmabeli pályázaton ilyen kimagasló elismerést kapjunk. Ezúton is szeretném megköszönni Schmidt Attilának, a cég ügyvezetőjének, hogy 8 évvel ezelőtt szárnyai alá vette a Helvet Kft-nél működő cafeteria rendszer kialakítását. A nehezebb évek gazdasági körülményei ellenére nemcsak fenntartotta a rendszert, hanem évről évre folyamatosan támogatta annak fejlesztését. Teret adott ötleteinknek. Lehetőséget biztosított, hogy újításokat vezessünk be, elképzeléseinket megvalósítsuk.

FL: Mi lehet a siker titka?

GNyE: Jó kérdés, egyszerűnek tűnik, de mégis nehéz megválaszolni. Számos közhelyszerű, elcsépelt válasz létezik rá, ami persze mind igaz, csak nem hiteles önmagában. Én megpróbáltam ezeket a válaszokat Helvet tartalommal feltölteni, áttekinteni, hogy miért is vált a cégünk cafeteria rendszere sikeressé.

„A siker az elhatározással kezdődik. Az első titok, hogy merj álmodni és higgy benne!”


Az első megmérettetéskor is és utána minden évben úgy indultunk el az év Cafeteria rendszere pályázaton, hogy tudtuk, hogy egy jó rendszerünk van, hittünk benne, hogy megállja a helyét az összehasonlításban és ott lehet az elsők között.

„A siker titka, hogy határozd meg a célod és tett meg a szükséges lépéseket a cél elérése érdekében!”


Mindvégig ott lebegett a cél előttünk, hogy egy profi, jól működő – mind a munkavállalók igényeinek megfelelő, mind a munkáltatónak hatékony cafeteria rendszert működtessünk. Folyamatosan csiszoltuk, alakítottuk, évről évre fejlesztettük ennek érdekében.

„A sikerhez nélkülözhetetlen a kitartás, a tanulás, ismertek bővítése és a kemény munka”


Nagyon fontos sikerelemnek tartom. Ez azt jelentette, például, hogy nem sajnáltuk az időt a szabályzatunk sokadszori átolvasására, annak érdekében, hogy minden mondat a helyére kerüljön. A vonatkozó törvényeket, az új rendeleteket, a szakmai cikkeket alaposan átolvastuk, feldolgoztuk, hogy az előírásoknak maradéktalanul megfeleljünk. A cafeteria szolgáltatókkal egyeztettünk az új lehetőségekről. Minél több információt próbáltunk begyűjteni, annak érdekében, hogy a lehető legjobb döntéseket hozzuk pl. egy új cafeteria elem bevezetésekor.

„A sikerhez tudni kell újrakezdeni, a hibákból tanulni. A siker titka, hogy ne add fel!”


Első alkalommal 2012-ben vettünk részt a cafeteria pályázaton, akkor a kis- és középvállalatok között 2. helyezést értük el. Azt követő évben a kis- és középvállalatok összevont kategóriában szerepeltek a nagyvállalatokkal. Ebben az évben „csak” hetedikként végeztünk. 2014-ben a 6. helyen, 2015-ben az összevont 5., a kis- és középvállalatok között újra a 2. helyen. Őszintén megvallva minden évben felmerült, hogy induljunk-e a pályázaton, de elhessegettük ezeket a gondolatokat. Büszkék vagyunk arra, hogy minden évben számos különböző, kiváló cafeteria rendszerrel rendelkező céggel mérhettük össze a sajátunkat. Úgy gondolom, hogy nem feltétlenül kell állandóan mindenben a legelsőnek lenni, sokkal fontosabb, hogy tartósan az elsők között legyünk. A HELVET Kft. cafeteria sikere nem egy sprinter, hanem inkább egy maratoni futó sikere.

FL: Mi volt Ön szerint újdonság, különleges érték a 2015-ös rendszerben, ami a díjazottak közé juttatta Önöket?

GNyE:
Ahhoz, hogy valaki bekerüljön a legjobb Cafeteria rendszerrel rendelkező cégek közé először is a törvényi előírásoknak, szabályoknak kell mindenképpen megfelelni. Ez egy olyan alapfeltétel, amit én személy szerint nagyon fontosnak tartok és mindig kényesen ügyeltünk ezek betartására. Ez önmagában persze még nem elég arra, hogy egy rendszer a legjobb cafeteria rendszerek közé kerüljön.

Egy cég cafeteria rendszerének létrehozásához elég egy döntés, egy elhatározás, majd kb. néhány hetes munka a szabályzat megírásához, a dokumentációk elkészítéséhez, a szolgáltatókkal való szerződéshez és a rendszer elindításához. Később a rendszer működtetése során merülnek fel a problémák: Nincs leírva a szabályzatban, hogy ki nem jogosult cafeteriára, nem tudni, lehet-e év közben cafeteria nyilatkozatot módosítani, hiányzik a dátum az Erzsébet-utalvány kiosztási jegyzéken, mert nem nyomtat rá a bérprogram stb. Ezeket a kérdéseket, problémákat kezelni kell, megoldani, szabályzatban egyértelműsíteni, folyamatokat menedzselni. A rendszer finom hangolása egy hosszabb folyamat. A cafeteria rendszerünk hosszú évek óta működik. A 2015. évre kialakult rendszer már egy nagyon kifinomult, komplex csomag lett, ami együtt alakult a céggel.

2015. évi rendszerünkben úgy gondolom sikerült megvalósítani az összhangot a cég munkavállalói igényei és a munkáltatói érdekek között. Ez egy törékeny egyensúly, a munkavállalói elégedettség és a költséghatékony, optimális adminisztrációjú munkáltatói elvárás között. Ráadásul ennek megítélése, hogy melyik oldalra billen a hangsúly, elég szubjektív. Volt, hogy úgy éreztem, teljesen ugyanarra a kérdésre egyik évben, az a „jó megítélés” ha a munkavállalói igényeket, míg másik évben, az volt a „pozitív bírálat”, ha a munkáltatói adminisztrációcsökkentést részesítem előnyben. Tanultam belőle és ma már úgy gondolom, hogy nem kell az abszolút egyensúlyra törekedni minden esetben. A cég sajátosságait kell szem előtt tartani, és bátran bevállalni az egyensúlyi ponttól elrugaszkodást, akármelyik irányba adott esetben.

Cégünk munkavállalói már a korábbi években is igen széles palettáról választhattak a juttatási elemek közül. 2015-ben tovább tudtuk bővíteni a választékot: 2015. évtől a munkavállalók gyermekeinek bölcsődei támogatását illetve a számítógép használatot is felvettük a cafeteria elemek közé.

A díj elnyerésében úgy gondolom szerepet játszott a nyitottságunk az újítások felé. Két cafeteria elemet is kiemelnék ezzel kapcsolatban. A lakáscélú hitelek munkáltatói támogatását, mint cafeteria elemet 2014 áprilisában - alig néhány héttel az azt szabályzó rendelet megjelenése után- vezettük be és működtetjük azóta is problémamentesen, méghozzá önállóan, banki segítség nélkül. A másik cafeteria elem, amiben az elsők között voltunk 2015. év végén az Erzsébet-kártya bevezetése volt.

FL: Hogyan áll most, április elején a 2016-os rendszer egy cafeteria díjazott munkáltatónál?

GNyE:
Azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom nincsenek óriási változások. Ahogy minden évben, tavaly év végén is áttekintettük, minimálisan módosítottuk szabályzatunkat. Az éves nyilatkoztatási hajrá a nálunk január elején már megtörténik. Az év további hónapjai már a jól működő cafeteria rendszerünk nyugodt működtetésének időszaka. A 2016-os év eddig tapasztalt érdekessége, hogy 2015-höz képest jelentősen megnőtt a lakáshitel munkáltatói támogatását választók, és az iránt érdeklődők száma. Ahogyan, gondolom, más cégek is, mi is kíváncsian hallgatjuk a híradásokat, közleményeket a 2017-ben várható változásokról. Sajnos jelenleg annyira kevés a rendelkezésre álló információ, hogy nem tudunk előre tervezni, gondolkodni.

FL: Milyen újdonságokat vezettek be 2015-höz képest? Új elem, új keretfeltétel, új munkamódszer?

GNyE:
Jelentősen nem változtattunk a 2015. évi cafeteria rendszerünkön. A munkavállalók számára a már meglévő cafeteria elemek közüli választás továbbra is adott. A szabályzatunkban szereplő cafeteriára jogosultak köre tovább differenciálódott. Bizonyos csoportoknál, emelkedett a cafeteria keretösszeg. Új munkamódszereken (pl. cafeteria szoftver), adminisztrációs könnyítéseken továbbra is gondolkodunk. Igyekszünk a céges kommunikáción fejleszteni. Minél több hasznos, cafeteriával kapcsolatos információt, újdonságot, fontos tudnivalókat, határidőket a munkavállalók felé próbálunk hatékonyan megosztani, belső intranetes csatornán, e-mailen, weboldalon.

FL: Volt- olyan juttatási elem, mely áldozatul esett az évváltásnak?

GNyE:
Az adott évi cafeteria nyilatkozat juttatási elemei mindig előző év végén felülvizsgálatra kerülnek. Ha szerepel olyan juttatási elem a nyilatkozaton, amit előző évben egyáltalán nem vagy csak nagyon kevesen választottak, akkor megvizsgáljuk, hogy van-e létjogosultsága a juttatási elemnek. Volt már olyan eset is, hogy adott évben nem választottak egy juttatási elemet, de jelezték igényüket, hogy a következő évben érdekes lehet. Egy-egy új elem bevezetésénél is minden esetben felmérjük, hogy van-e igény az adott juttatásra.

2016. évi nyilatkozatból nem került ki olyan elem, ami a 2015. évi nyilatkozat része volt. Volt ugyan néhány juttatás, amit kevesen vagy ritkán választottak, de ezek az elemek is benne maradtak a lehetőségek között, mert nem járt különlegesen nagy adminisztrációs teherrel a fenntartásuk.

FL: Ön szerint mi az a munkafolyamat (feladat), ami igazán sikeressé tehet egy cafeteria rendszert?

GNyE:
Az a kommunikáció, mely a törvényi megfelelőségen alapuló, munkavállalói igényeket szem előtt tartó, hatékony adminisztrációval működtetett cafeteria rendszert támogatja.
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A 2020-as cafeteria piacát is átírja a koronavírus-járvány

A koronavírus-járvány a cafeteria-juttatások piacán is rendkívüli helyzetet eredményezett. Teljes cikk

Rárepültek a cégek az elektromosautó-támogatásra

Közel 800 vállalkozás és mintegy 700 magánszemély pályázott környezetkímélő elektromosautó-vásárlási támogatásra. A nagy érdeklődés miatt... Teljes cikk

Változások a cafeteria juttatások számfejtésében

A SZÉP kártya juttatások munkáltatónként külön számítanak, derül ki a NEXON bérszámfejtőknek célzott jogszabály-értelmezéséből. Teljes cikk