A jó kommunikáció feltételei: csatorna és tartalom
Nagyon fontos, hogy a dolgozók mindig azt érezzék, hogy a vezetők ajtaja nyitva áll, ha kérdésük van. Értsék, amit mondanak nekik, és az őket érintő témákról beszéljenek. Sok esetben a vezetők angol szakkifejezésekkel dobálóznak, mint amilyenek például a „meeting”, a „budget”, sőt, sokszor lekezelő stílusban kommunikálnak a tájékoztatókon. Ez csak olaj a tűzre.
Miből érzik a munkavállalók, hogy a vezetők ajtaja nyitva áll?
1. Csatoljunk vissza minden megvalósult fejlesztésről!
Ehhez remek felületet jelent a belső hírlevél, vagy munkavállalói fórum, akár plakátokkal kiegészítve. Nem szabad azonban beleesünk abba a hibába, hogy csak néhány információról számolunk be ezeken a fórumokon. Igyekezzünk a már megvalósult, és a folyamatban lévő fejlesztésekről is beszélni, és hagyjunk teret a kérdéseknek is.
2. Legyünk következetesek!
Figyeljünk oda arra, hogy ha egyszer kommunikáltunk valamit, de valamilyen okból kifolyólag a dolgok másképp alakultak, arról is tájékoztassuk dolgozóinkat - időben. Ez megadhatja azt a biztonságérzetet, hogy bármi van, számíthatok arra, hogy kapok információt.
3. Jelöljünk ki egy felelőst a belső kommunikáció menedzselésére!
A felelős kijelölésének legnagyobb előnye az, hogy minden munkavállaló tudni fogja: bármilyen kérdése van, akkor hozzá fordulhat, tőle mindenképpen fog kapni információt. Ha egy ember kezében futnak össze a kommunikációs szálak, biztosan nem marad el egy-egy tájékoztatás.
Kommunikációs csatornák - mi maradt kihasználatlanul?
Ha fejleszteni szeretnénk jelenlegi kommunikációs gyakorlatunkon, vegyük fontolóra a kétirányú kommunikációs csatornák adta lehetőségeket is. A faliújság, az intranet és az e-mail a kommunikáció csak egy apró szelete. Több cégnél jól bevált módszer a dolgozók tájékoztatására létrehozott értekezletek, a születésnapok közös megünneplése, vagy épp a családi nap, amely szintén egy remek felület a kommunikációra. A lehetőségek száma szinte végtelen. A szervezeti kultúrán, illetve a munkavállalói igényeken múlik, hogy milyen felület válhat a legerősebb, bevált eszközzé.
A legfontosabb tanulság, amelyet fluktuációkezelő szakértőként látunk, hogy nem szabad alábecsülni a megfelelő kommunikáció megtartó erejét. Munkavállalókat is érintő vállalati döntések, szervezeti változások, fluktuációkezelés céljából eszközölt lépések - ezek mind-mind kommunikációt igényelnek a munkavállalók irányába. Ne várjuk meg, hogy dolgozóink biztonságérzetét megrengető pletykahullám szabotálja a megtartó programunkat!
Csikós-Nagy Katalin, fluktuációkezelő szakértő
Tóth Nikolett, junior HR tanácsadó
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Kommunikációval a fluktuáció ellen
2. oldal - A jó kommunikáció feltételei: csatorna és tartalom