Létezik-e boldog munkahely Magyarországon?
Valós lenne a hír, hogy a szállodai, az IT szektor, valamint az építőipar több ezres munkaerőhiánnyal küzd? Lehetséges, hogy 3000-5000 ember ingázik napi szinten Szlovákiából Magyarországra, hogy a budapesti szállodák, gyárak és üzemek munkaerő-kapacitását kielégítse? Peter Jones, a Nova Szállodalánc tulajdonosa beszélt erről.
Ezt a kérdést tette fel magának Peter Jones, a Nova Szállodalánc tulajdonosa, aki immár 18 éve él Magyarországon: „Hála istennek, már 3-4 éve elkezdtem több figyelmet fordítani a szobalányaimra, és emiatt egy lojálisabb csapatot építettem ki, mint más konkurensek a szállodaipari piacon” - meséli Peter Jones.
„Most sem könnyű a jelenlegi piacon, és előttünk is hosszú út áll még a fejlődésben” - mondja az ausztrál-magyar származású üzletember.
Egy cég számára a legnagyobb kiadások között szerepel a dolgozói bére, aminél az új munkavállaló felvétele, betanulása, hosszú távú beilleszkedése jelent csak nagyobb megterhelést. Nem beszélve a megtartás kockázatáról, ami jelentősen megnőtt az utóbbi években. Hiszen nincs garancia arra, hogy a munkavállaló maradni is fog, miután megszerezte a szükséges ismereteket, nem csak ugródeszkának tekinti az adott munkahelyet. Egyre rövidül ugyanis az az idő, amit a dolgozó egy adott helyen tölt el.
Vannak olyan vállalkozások azonban, akik nem nyugszanak bele ebbe a helyzetbe. Helyette tenni szeretnének azért, hogy boldog munkahelyet, lojális csapatot teremtsenek. Mert tudják, hogy a sikerük záloga is ez.
Peter Jones így gondolkodik erről: „Sok cégnél még mindig jellemző az a hozzáállás, hogy az alkalmazott van a főnökért. Én fordítva gondolkodom, szerintem nem tudunk egymás nélkül létezni, és ezt igyekszem is kimutatni az alkalmazottak felé.”
A saját példáján keresztül tanulta meg, mennyire fontos jó vezetővé válnia, az önfejlesztés útjára lépnie: „Szigorú és bunkó főnök voltam, ordítoztam az alkalmazottaimmal, kamerával figyeltem őket, és ha akár 30 másodpercet késtek, levontam az első órát a fizetésükből” - mondja saját magáról. Azonban a stressz tüneteit a dolgozóin látva szembesült azzal, hogy nem azt az eredményt éri el ezzel, amit elvárt.
A paradigmaváltásban már tudatos lépés volt egy 2016-ban Las Vegasba tett útja is, ahol a Zappos.com-nál egy alkalmazott elégedettségi képzésen vett részt, és ötleteket meríthetett a minél élhetőbb munkahely megteremtéséhez.
Nem csak a személyisége fejlődött az azóta eltelt időben, saját tapasztalata, hogy amennyiben az alkalmazott elégedettebb, a fluktuáció is enyhébb a szervezetben.
A munkaerő megtartása a szállodaipar területén pedig különösen nagy kihívás, a szobalányokat és recepciósokat reggelente buszok hozzák Szlovákiából, és este viszik haza, olyan hiány van belőlük itthon.
Peter Jones ezért rendszeres csapatépítő programokkal, valódi igényre reagáló juttatásokkal, kényeztetéssel - mint például az irodai masszázs - tesz azért, hogy elhivatott és lojális legyen hozzá a munkaerő. A nyelv- és zenetanulási lehetőséget szintén az alkalmazottak jóllétért vezette be, ahogyan a középvezetőknél is fontosnak tartja, hogy folyamatosan képezze őket.
Mindez a tudatosság szerencsére itthon is tanulható, és egyre több vállalat ismeri fel a jelentőségét annak, hogy minimális anyagi ráfordítással, odafigyeléssel fejleszthető a vállalati kultúra, ami gazdasági és emberi szempontból is eredményesebb vállalkozásokat, munkahelyeket teremt.

Nem csak a vezetők felelőssége ugyanakkor tenni ezért a célért, ugyanúgy a HR szakemberek, és maguk a dolgozók is járhatnak elől példával, és az ő számukra is élhetőbb, teljesebb életet eredményez, ha a munkájukra együttműködésként tekintenek a feletteseikkel, beosztottaikkal.
De mégis, mi kell ahhoz, hogy a gyakorlatban boldog munkahelyet teremtsünk, ahol lojálisak a munkavállalóink?
„Nagyon örülök neki, hogy a tavalyi évben találkoztam más hasonló mentalitású cégekkel, akiket foglalkoztat a szerethetőség témája, tenni akarnak érte, hogy ők maguk is azzá váljanak. A Prezi társalapítójával, a Decathlon Communications managerével és a Person Group tulajdonosaival szeretnénk a pozitív munkahelyi energiát megerősíteni itt Magyarországon. Úgy érzem, ők jó példát mutatnak mind a kis- és középvállalkozások, mind a nagy cégek számára, hogy valóban meg lehet teremteni egy boldog munkahelyet és pozitív csapatot. Ez az eredmény pedig legtöbbször a hitnek és a sok munkának az eredménye” - mondja Peter Jones.
A Dreamjo.bs, Szerethető Munkahelyek alapítója, valamint a WorkLife Company, akik mindennapos feladatuknak tekintik az egyre élhetőbb munkahelyek megteremtését, és képviselik a hasonló elveket valló vállalkozásokat.
A Boldog munkahely, lojális csapat konferencián ezeket a jó gyakorlatokat osztják meg a Peter Joneshoz hasonlóan gondolkodó munkaadók. A Nova Aparthotel mellett a Decathlon, a Prezi, a Person Group képviselői beszélnek 2019. május 27.-én hétfőn 18.00-20.30-ig a Prezi irodában a téma iránt érdeklődőknek.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A vendéglátás és turizmus évek óta komoly munkaerő-piaci nehézségekkel küzd. Az elöregedő társadalom miatt általánosságban jellemző szűkülő... Teljes cikk
Egy olyan régióban, ahol a stabilitás stratégiai előnnyé vált, a bérszámfejtés már nem csupán háttérfunkció — hanem a bizalom alapja. Teljes cikk
AI, generációk, mentális egészség. Sok téma szorongatja a HR-t. Nagy az igény olyan külső szakértőkre, akik friss szemmel és rugalmas... Teljes cikk
- A nem nappali képzésben részt vevő hallgatók számának alakulása 2 napja
- Cukorbetegek munkahelyi jólléte – egészségtámogató tanácsok 3 napja
- Sokan titokban használják az AI-t, ez az oka 4 napja
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 6 napja
- A Lidl kommunikációs vezetője a Yettelnél folytatja 1 hete
- The show must go on! 1 hete
- Mennyiség helyett minőség - Ezek a jó állás titkai az amerikai munkavállalók szerint 1 hete
- Tanulmány: nem elég befogadóak a céges csapatépítő programok? 2 hete
- HR kiégés: így teszi tönkre magát és a szervezetet is a HR-es 2 hete
- Transport Coordinator 2 hete
- HR Tehetségek 2025: Bakro-Mohácsi Krisztina 2 hete
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja