Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 12 éve

Létezik elsősegély a munkahelyi kiégés esetére

Gyakori fáradtság, levertség érzése a munkahelyen, kedvetlenség, depresszió, teljesítménycsökkenés - ezek a munkahelyi kiégés legbiztosabb tünetei. Mivel súlyosabb esetekben akár visszafordíthatatlan is lehet, így jó ha tudjuk, hogy van elsősegély a kiégés kezelésére!

Teljesítmény-centrikus világunkban nem csoda, ha fáradtnak érezzük magunkat. Kevesen ismerik azonban azokat a tüneteket, melyekről egyértelműen felismerhető a munkahelyi kiégés megjelenése és még annál is kevesebben, hogy hogyan előzhetjük meg a nagyobb bajt.

Orvosi kimutatások szerint a munkahelyi kiégés bármely ágazatban dolgozóknál előfordulhat kiváltképp akkor, ha valaki erején felüli célt tűz ki magának, vagy saját magával szemben túl nagy követelményt állít fel. A kiégés tényleges felismerését az nehezíti meg leginkább, hogy nem egyik napról a másikra alakul ki, hanem lassú lefolyású.

Ezért nagyon fontos, hogy beazonosítsuk a kezdeti jeleket. Ezek az alábbiak:

1.Idealizmus és túlzott céltudatosság: minden energiát egyetlen, legfőbb munkahelyi cél elérésére fordít.

2.A saját határainktól való túlzott félelem különösen
egy adott cél elérhetetlensége kapcsán.

3.A főnök, kolléga, üzleti partner egyre gyakoribb -túlnyomórészt indokolatlan- felelőssé tétele. Egyre gyakoribb hajlam az agresszió bizonyos formáira.

4.A teljesítőképesség rohamos csökkenése, melynek során az elvégzett munka minősége, a pontosság és az önálló munkavégzés mennyisége is érezhetően romlik.

5.Addig nem tapasztalt viselkedési forma felvétele - cinizmus, mások semmibevétele.

6.Migrén, alvászavar és hasonló fizikai állapotromlás.

7.Túlzott kételkedés önmagunkban, vagy adott helyzetünkben: kilátástalanság érzése, erős depresszió.

A fizikai tünetek között leggyakoribb a fejfájás, az alvászavarok, a hirtelen kedélyváltozás, vagy az érezhető izomfeszülés-, tompa fájdalom, gyengeség érzése. Ha egyre gyakrabban érzi, hogy "ereje végén van", rohamosan romlik a munkahelyen az addig minden erőfeszítés nélkül nyújtott teljesítménye, ha elvesztette kreatív énjét, ha úgy érzi hogy már motiválhatatlan, itt az ideje, hogy jobban odafigyeljen magára!


Fogadja meg a következő tanácsokat amelyek elsősegélyt nyújthatnak a kezdődő kiégés esetén:

1.Mindig figyeljen a szervezetére! Aludjon annyit, amennyire szüksége van, de ne felejtse az egészséges
táplálkozást és a szabadtéri mozgást sem. A legjobb felüdülés lehet egy kiadós sétát lezáró piknik!

2.Hagyjon naponta elég időt magára, a lelkére!

3.Munkahelyén iktasson be szüneteket, ebédszünetében igyekezzen nyugodtan táplálkozni, minden zajtól és stressztől mentesen!

4.Amint kilép munkahelyéről, felejtse el a határidőket és minden mást! Tanulja meg élesen elkülöníteni szabadidejét a munkahelyen eltöltött idejétől!

5.Szabadidejében ne sűrítse az elvégzendő dolgokat, törekedjen inkább lazább időbeosztásra!

6.Az egyik legfontosabb szabály: Tanuljon meg 'nem'-et mondani mások kérésére!


Amikor már nem tudunk kiszállni a "mókuskerékből"...
Előfordulhat, hogy a fenti szabályokat minden erőfeszítésünk ellenére sem tudjuk betartani, mert munkánk már a szabadidőnket is elveszi. Nem tudjuk elfelejteni a munkahelyi gondokat, nem vehetünk ki szabadságot, miközben percről-percre stresszben élünk. Ne feledjük, hogy ilyenkor is van segítség! Keressünk fel egy pszichoterapeutát, akinek segítségével újra visszatérhetünk régi önmagunkhoz!

Jó tudni, hogy még a komolyabb kiégés esetén is vannak homeopátiás és speciális pszichológiai kezelések, melyekkel hamar orvosolhatjuk a bajt. Ennek ellenére tartsuk szem előtt, hogy egyes esetekben a már visszafordíthatatlanná vált kiégés pszichés elváltozásokhoz és tényleges fizikai megbetegedésekhez is vezethet. A legfontosabb tehát: figyeljen magára, testi-, lelki egészségére és törekedjen a lehető legharmonikusabb életvitelre!


Garai Katalin
Follow hrportal_hu on Twitter

Büntetést kaphat a sofőr, aki a kamionban alszik

Május 25-én lépett életbe az a német rendelkezés, amelynek értelmében bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a rendszeres heti vagy kétheti 45 órás, megszakítás nélküli pihenőidőt nem szállodában, hanem a kamion fülkéjében tölti. A rendelkezést korábban Belgiumban és Franciaországban is bevezették. Néhány hete Belgiumban egyetlen hétvége alatt 113 ezer euró bírságot szabtak ki azokra a sofőrökre, akik a járművükben töltötték az éjszakát. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a lépést a burkolt piacvédelmi intézkedések újabb elemének tekinti, számos fórumon tiltakoztak ellene. Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg a rendelet - írja a Magyar Nemzet.tovább..

További cikkek
Csak a versenyképességet növelő külföldi beruházásokat fogja támogatni a cseh kormány

Bohuslav Sobotka szociáldemokrata miniszterelnök hétfőn Prágában, a külügyminisztérium gazdasági tanácsosainak értekezletén kijelentette: csak az... Teljes cikk

Csődbe megy a Takata - mi lesz a miskolci gyárral?

A légzsákokat gyártó japán Takata hétfőn csődvédelmet kérhet Japánban és az Egyesült Államokban - értesült az AP hírügynökség.... Teljes cikk

Állj fel munka közben!

Ma már sokan az ülést tartják az új dohányzásnak. A mozgásszegény életmód és a többórás ülés veszélyeire egyre többször hívják fel a... Teljes cikk

A Brexit után is maradhatnak az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok

Theresa May brit kormányfő az uniós vezetők csütörtöki brüsszeli találkozóján megígérte, hogy az Egyesült Királyság kilépése után is az... Teljes cikk

A jövő munkatársait képzi a Praktiker

Több mint 250 tanuló választotta gyakorlati helyéül a napokban véget ért tanévben a Praktikert. Az elmúlt évek során az egykori gyakornokok közül... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár