Megjelent: 10 éve

Megbukhat a lean rendszer!

Copy-Paste, avagy ha csak másolunk

Nem számít honnan, melyik cégről másoljuk le a megoldásokat, a jó út is végződhet rosszul. Az ideális megoldás az, ha saját ötletekkel és nyitott gondolkodással próbáljuk megtalálni a helyes utat. Nem kell természetesen újra feltalálni a spanyolviaszt, de nem árt, ha máshol már bizonyított eszközöket is bevetünk a folyamatfejlesztés során. Ha megtaláljuk a szükséges és megfelelő, célravezető eszközöket ebben a rendszerben, akkor bizonyára eredményesen rá tudjuk húzni a folyamatainkra. Más cégek megoldásainak egyszerű másolása egyszerűnek tűnhet, de valószínűbb, hogy nem vezet eredményre, ráadásul nem hosszú távú eredményre. Nem keverendő össze ez a copy-paste megközelítés a benchmarking-al, a látott megoldásokat saját folyamatainkra értelmezve és átgondolva szabad csak átvenni. Fontos, hogy ügyeljünk a kapcsolódási pontokra, nehogy egy adott területen bevezetett eszköz máshol okozzon problémát, fennakadást (következő folyamatlépés a vevő!).

Ha nem vagyunk elkötelezettek

Saját céljainkkal, terveinkkel szemben elkötelezettnek kell lennünk a siker érdekében. Ez természetesen nem csupán a lean menedzsmenttel kapcsolatban van így, minden elhatározás egyben elkötelezettség is! Ha nem vagyunk biztosak a megoldásban, akkor nem fog működni. A kifogások vagy a hibás személyek keresése a hibák helyett nem jó megoldás, akkor rossz helyre mennek az energiák és félreviszik a céloktól a szervezetet. Ne fogadjunk el kifogásokat a szervezeten belül, de hallgassuk meg a visszhangokat. Ügyelni kell arra is, hogy az elkötelezettség és a megkezdett út helyességét kézben tartsuk.

Ha nem tanulunk a hibáinkból

A tanulás a lean működésének fontos eleme. Tapasztalatainkból tanulva későbbi hibáinkat megelőzhetjük, feltéve, ha ezeket a tapasztalatokat jól (megfelelő fórumon, formában, csoportban) osztjuk meg egymással. Rá kell szánni az időt a tájékozódásra, utána kell járni a kérdéses pontoknak, és ugyanígy idő kell arra is, hogy átgondoljuk az aktuális működést, és a hibák lehetséges okait. A szervezet egyértelműen megbukik a lean menedzsment alkalmazásában, ha nem tanul a saját hibáiból.

Feljebb olvashattuk, hogy mások hibáiból is tanulni kell, így természetes, hogy a sajátunkból is. A lean működés maga is egy folyamat. Folyamatosan változik, fejlődik végtelenül. Persze nem mindent a saját bőrünkön tapasztalva kell megtanulni, ezt nem várhatjuk el magunktól, nem is lenne értelme. Ez ebben a formában rengeteg időbe telne, az pedig veszteség (muda).

Ha mindenki mást akar

Mást akar a vezető és mást akar a dolgozó. Mindenki félti a munkahelyét, főként a jelen gazdasági helyzetben, ugyanakkor mindenki félti azt a tudást, amit az adott munkakörben évek alatt összegyűjtött. Senki sem szereti, ha a munkáját, a személyes környezetét megbolygatják. Mások a céljai egy operátornak és mások egy vezetőnek. Az egyes szintek ötletei, melyek a másik csoportot szeretnék megváltoztatni, nem feltétlenül segítik a lean működést. A szervezet más résztvevőinek megváltoztatása helyett először magunk felé kell fordulni, és a saját folyamataink működését kell megvizsgálni. Vajon azt kapjuk-e, amire szükségünk van és azt adjuk-e tovább, amire a következő folyamatlépésnek szüksége van.

Kicsiben kezdve és fokozatosan haladva kell felkészíteni és bevonni a szervezet minden szintjét, hisz ha látják a fejlődést más területeken, akkor maguk is hajlandóak lesznek fejlődni, változni.

Mi más okozhat még bukást?

A fenti három lehetőségen felül természetesen léteznek még buktatók. Ilyen lehet az is, ha egyszerű projektként kezeljük a lean-t. Van egy nagyon fontos jellemzője a projekt működésnek, ami a lean menedzsment rendszerére egyáltalán nem értelmezhető: a projekt véget ér, a lean soha!

Megfelelő kommunikáció és PR nélkül szintén megbukik a rendszer, hisz munkatársaink nem értik mit csinálunk, miért csináljuk, és kinek a felelőssége az egész. Egyformán kell látni a célt, és ehhez a kommunikáció elengedhetetlen!

A lista persze még nem ér ezzel véget. Hibázni emberi dolog, a lényeg, hogy tanuljunk belőle, és megelőzzük a hiba újbóli előfordulását. Ha tanulunk és együtt haladunk szervezetként, akkor sikerre juthat a lean alkalmazás.

Tömpe László
LeanCenter

www.leancenter.hu

  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minőség vagy mennyiség?

Mondják, hogy megváltozott a munkaerőpiac - legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a munkaerőpiac, de a munkaerő is alaposan megváltozott. Már... Teljes cikk

Mivel csábítható el a munkavállaló?

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő... Teljes cikk

Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában

A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről... Teljes cikk