Merjünk hibázni! - avagy milyennek kell lennie egy bátor vezetőnek
Vajon milyen helyzetekben, mit jelent a bátorság? Manapság, úgy tűnik, nem csak a vezetőknek, hanem mindenkinek szüksége van bátorságra ahhoz, hogy a felgyorsult világban a helyzetnek megfelelően tudjon reagálni, döntést hozni, felelősséget vállalni és még sorolhatnánk. Ki merünk-e állni, fel merjük-e vállalni a véleményünket? Merünk-e hibázni? Ha bátorságról gondolkodunk, nem kerülhetjük el a hibázáshoz való hozzáállásunkkal való szembenézést sem. Így ezek mentén a fogalmak mentén kezdtünk el foglalkozni saját magunkkal a Business Coach Kft. által szervezett, Bátor vezető - elkötelezett csapat című workshopon Juhász Tünde, tréner, coach vezetésével.
Alapvető kérdés, hogy a hiba átkeretezhető-e fejlődésbe?
Ráadásul megfelelő hozzáállás esetén, ha valakit nem frusztrálunk azonnal megszégyenítéssel, büntető reakcióval, ha hibázik, a hibákból tanulni lehet, és a megszerzett tapasztalatok nyomán fejlődni. Ahogy Albert Einstein mondta, „ha valaki még sosem hibázott, az sosem próbált ki valami újat”. Azonban ahhoz már bátorság kell, hogy valaki fel merje vállalni, hogy a többiekkel szemben más a véleménye, reakciója. Ennek egyik oka a csoportnyomás, mert könnyebb úgy egy csoporthoz tartozni, ha megegyezik a véleményünk a többiekével. A csoporthoz való tartozás pedig az egyik legfontosabb igény, ahogy azt például Solomon Asch kísérleteiből is tudjuk. A másik, hogy az ember nem bízik eléggé saját kompetenciáiban, pláne, ha mindenki más véleményen van körülötte.
Szerencsére egyes cégeknél már elindult a hibázás kultúrájának elfogadása, egyik csoporttársam megemlítette, hogy náluk ki van írva a vállalatnál a dolgozói közös helyiségekbe , hogy „Hibázz! Hibázz nagyobbat!” - vagyis bátorítják a munkavállalókat, hogy éljenek a szabadságukkal, akkor is, ha esetleg hibáznak. A hibából nyilván tanuljanak, mert a szabadság felelősséggel is jár. Ez az elfogadás pedig jelentősen növeli a dolgozói lojalitást. Míg egy másik résztvevő azt a tapasztalatát osztotta meg, hogy náluk azt kommunikálják a kollégáknak, hogy nem baj, ha hibáznak, csak jelezzék időben, ha baj van. Vagyis merjék felvállalni a hibájukat, mert akkor tudnak közösen lépni, korrigálni a tévesztést.
A bátor vezető eszközei
A vezetők számára is nehéz - éppen a szocializáció miatt - felvállalni saját sebezhetőségüket. Ez az egyik legnagyobb bátorság. Ha valaki a sebezhetőségtől való félelmét erőként tudja felhasználni, az komoly vezetői értéket jelent. Hiszen a kollégák sokkal jobban tudnak kapcsolódni valakihez, aki ugyanúgy felvállalja, hogy hibázhat, sebezhető, vagyis „emberből van”, mint bárki más.
Az már komoly eredmény, ha valaki vezetőként is mer önmaga lenni. Összeszedtünk a többi résztvevővel együtt néhány jellemzőt, ami szerintünk a bátor vezetőt írja le: szívesen követem, nyitott, határozott, céltudatos, nem vakmerő, lehet rá számítani, meghallgat, mer kérdezni, bevonó, felhatalmazó, felvállal nehéz döntéseket is, energikus.
Az elvárás tehát összetett, de vajon mi kell hozzá, hogy valaki ezeknek a kritériumoknak meg tudjon felelni?
A bátor vezető eszköztárának elemeit három kategóriába lehet sorolni. Ennek egy része az attitűd, amelyből már megemlítettük a sebezhetőség és a tévedés elfogadását, de fontos az is, hogy egy vezető tisztában legyen azzal, hogy milyen hatást vált ki. Tudja-e, hogy akár a testbeszédével mit kommunikál a csapata felé, mondjuk vészhelyzetben? Tud-e a partnerére fókuszálni, és elvonatkoztatni saját magától. Mert ha képes erre, akkor hitelesebben tud kommunikálni, valamint a stresszt is tudja csökkenteni, ha a másikra figyel.
Kommunikáció szempontjából fontos, hogy asszertíven tudjon kommunikálni, empátiával a kolléga felé fordulni, aktívan figyelni és kapcsolódni, nem pedig valamilyen pózban vagy szerepben bent ragadni. A bátorság azonban nem csak érzelmekből és attitűdből, hanem cselekvésből is áll. Vagyis fontos, hogy a vezetőnek legyen célja, vezetői filozófiája és tegyen konkrét lépéseket is ennek megvalósítása érdekében.
Kipróbáltuk
Mindannyiunknak vannak „mumusaink”. Tartunk a velük való találkozástól, közös munkától, tárgyalástól. Vagy, ha olyan szerencsések vagyunk, hogy nincsenek az életünkben ilyen emberek, lehetnek olyan helyzetek, amelyeket egyszerűen nehezen tudunk kezelni.
A délután folyamán a csoporttal összeszedtük azokat a szituációkat, viselkedés-típusokat, amelyek nehézséget okoznak a mindennapokban és kezelésükhöz bátorságra van szükség. Személyre szabva, rövid szituációs gyakorlatban „eljátszottuk” a helyzetet. Az igen tanulságos „jelenetek” után az adott résztvevő tovább, vagy újragondolta a helyzetet, a csoport pedig hasznos visszajelzésekkel segítette a bátrabb kommunikációt. Remélhetőleg, mindannyian egy kicsit bátrabban, a saját és mások hibáihoz másként viszonyulva távoztunk a workshopról.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
Ahogy a bank toborzási szlogenje is mondja: „a te karriered a mi utunk”, és ezt komolyan is gondolják: elég csak a 400 fős gyakornoki programból 100... Teljes cikk
- Ő kapta az Év Menedzsere Díjat 3 hete
- Új vezérigazgató a Citroennél 4 hete
- Íme 10 aljas módszer, mellyel kikényszeríthető a felmondás 1 hónapja
- Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak 1 hónapja
- Hogyan támogassa a vezető a stresszel küzdő munkavállalókat? 1 hónapja
- Felmérés: a felsővezetők jobbra értékelik saját teljesítményüket iparági versenytársaiknál 1 hónapja
- Főnök, gyere le a gembára! 1 hónapja
- Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR? 1 hónapja
- 5 inspiráló vezetői útmutatás Ferenc pápától, amit érdemes megfogadni 2 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 2 hónapja
- Felmérés: csökkent az elkötelezettség, különösen a vezetők körében 2 hónapja