kapubanner for mobile
Megjelent: 10 hónapja

Miért mondanak fel, és hogyan tarthatjuk meg őket?

Gazdaságilag nehéz időkben különösen fontos a kulcspozíciókban lévők megtartása és az ottmaradó kollégákkal való bánásmód. Ha nem figyelünk oda azokra a kollégáinkra, akikre hosszú távon számítunk, később kihívásokkal szembesülhetünk, hiszen amikor a gazdaság újra fellendül, a toborzás és a megfelelő munkaerő visszaszerzése nem lesz egyszerű. Hogyan lehet ebben az időszakban is jól kezelni a megtartást? Erről beszéltek Csikós-Nagy Katalin és Tóth Nikolett, a Megtartás című könyv szerzői.

Csikós-Nagy Katalin és Tóth Nikolett megtartás-
images

Miért hagyják el az emberek a munkahelyüket?
Csikós-Nagy Katalin: A legtöbb vezető, amikor a munkavállalók távozásáról, a kulcsemberek megtartásáról vagy az elégedettség növeléséről van szó, azonnal a béremelést tartja a legjobb megoldásnak. A bér valóban fontos, különösen inflációs időszakban, de nem ez az elsődleges ok, ami miatt az emberek felmondanak vagy épp hosszú távon elköteleződnek. Reprezentatív kutatásunk szerint a csalódás vezet a legtöbb távozáshoz – a be nem tartott ígéretek fájnak a legjobban. Több ezer kilépő interjú tapasztalata azt mutatja, hogy mindig egy sor kisebb-nagyobb csalódás és negatív élmény vezet a végső döntéshez.

Miért fontos a vezetői felelősség a megtartásban?
Csikós-Nagy Katalin:  A kutatásaink és projekttapasztalataink azt mutatják, hogy a vezetők szerepe kulcsfontosságú. Ha egy munkavállaló nem érzi magát megbecsülve vagy nem kap elegendő támogatást (különösen igaz ez a nehéz gazdasági környezetre vagy krízis helyzetekre), hamar elveszítheti a motivációját. A jó vezető odafigyel, visszacsatol és valódi kapcsolatot épít ki a csapatával, irányt mutat a nehéz időszakokban is.

Láttak-e olyan esetet, amikor egy cég rosszul kezelte a megtartást?
Csikós-Nagy Katalin:  Igen, és a jelenlegi gazdasági helyzetben különösen fontos megérteni, hogy a megtartás témájával való foglalkozás nem csak a dübörgő gazdaság időszakában fontos. A leépítések és a bizonytalanság miatt most sok munkavállaló óvatosabb, kevésbé mer váltani – de ez nem jelenti azt, hogy elégedettek lennének. Ilyenkor könnyen kialakulhat egyfajta látens fluktuáció, akárcsak a Covid-időszakban: a felszínen úgy tűnhet, hogy stabil a csapat, hiszen alacsony a fluktuáció, de valójában sokan már belsőleg elköteleződtek a távozás mellett, és amint a gazdasági helyzet javul, gyorsan lépni fognak. Ha most nem figyelünk oda a kulcsemberekre, könnyen elveszíthetjük őket, amikor a munkaerőpiac újra élénkül.

Még minimális költségvetéssel is sokat tehet egy vállalat a munkavállalói élmény fenntartásáért. Ha leépítésre kényszerülnek, egy jól megtervezett outplacement program – például álláskeresési támogatás, tanácsadás vagy átképzési lehetőségek – hosszú távon is megtérülhet. Nemcsak a távozó munkavállalók későbbi jó hírnevét és ajánlásait segítheti, hanem a bennmaradók elköteleződését is megőrizheti, hiszen látják, hogy a cég felelősségteljesen és emberségesen kezeli a helyzetet.

Mennyire jelentenek kihívást a generációs különbségek?
Csikós-Nagy Katalin: Nagyon is! Az idősebb és fiatalabb generációknak teljesen más elvárásaik lehetnek. A „Z” generáció például rugalmasságot és gyors visszajelzést vár el, míg az „X” generáció számára a stabilitás fontosabb. Ha a vezetők ezt nem ismerik fel, nehezen tudják motiválni a csapatukat.

Milyen tanácsot adna a vezetőknek a lassuló gazdasági környezetben 2025-ben?
Csikós-Nagy Katalin: A gazdasági lassulás következtében sok vállalat kénytelen szűkebb erőforrásokkal gazdálkodni, ami csökkenti a bérfejlesztés mozgásterét, miközben a belső megtartás szerepe még inkább felértékelődik. Ilyen környezetben a vezetőknek olyan alternatív eszközökre kell támaszkodniuk, amelyek nemcsak költséghatékonyak, hanem hosszú távon is erősítik a munkavállalói elköteleződést. A szakmai fejlődés támogatása, a munkaszervezés rugalmasságának növelése és a bizalmon alapuló, közvetlen vezetői kapcsolatok kiépítése mind hozzájárulhat ahhoz, hogy a csapat stabil maradjon még bizonytalan helyzetben is.

Ha pedig elkerülhetetlenné válik a létszámcsökkentés, akkor kulcsfontosságú a törődő elbocsátás elve. Egy jól felépített outplacement program – például álláskeresési támogatás, tanácsadás vagy átképzési lehetőségek – nemcsak az elbocsátott kollégák számára nyújt segítséget, hanem a bennmaradók számára is világos üzenetet közvetít: a vállalat felelősségteljesen bánik az embereivel. Ez a hozzáállás hosszú távon megőrzi a munkáltatói márka hitelességét és a meglévő csapat elköteleződését is.

Nikolett, mennyire fontos az első benyomás az új belépők számára?
Tóth Nikolett: Úgy gondolom, hogy elengedhetetlen. Az első néhány hét meghatározó abban, hogy valaki hosszú távra tervez-e a cégnél. Ha nincs megfelelő beillesztési folyamat, a frusztráció gyorsan növekedhet, és előfordulhat, hogy azzal szembesülünk, hogy a kolléga a próbaidő végére már máshol keres új munkalehetőséget.

A könyvben esettanulmányokat is bemutattak. Van kedvenc példájuk a sikeres megtartásra?
Tóth Nikolett: A könyvben bemutatott esettanulmányok közül egy különösen inspiráló példa egy nyugati határmenti gyártócégtől származik. Ez a vállalat évekig magas fluktuációval küzdött, amely jelentős költségeket és folyamatos munkaerőhiányt eredményezett. A diagnosztikai folyamat során három kulcsfontosságú fejlesztendő területet azonosítottak:

Vezetői fejlesztés - a diagnózis eredményei alapján egyértelművé vált, hogy a vezetői kultúra megerősítésére van szükség. A gyárigazgató heti kétórás gyakorlati érzékenyítést tartott a műszakvezetőknek, amelyeken esettanulmányokon keresztül dolgozták fel a vezetői kihívásokat és a megoldási lehetőségeket.
A munkavállalói élmény átalakítása - különös figyelmet fordítva a befogadási folyamatra és az elköteleződés kialakulására. Az új kollégák számára személyre szabott beillesztési programot hoztak létre, amely segített csökkenteni a korai lemorzsolódást.
Munkavállalók bevonása és visszajelzések kezelése - a vállalatnál rendszeres visszajelzési rendszert alakítottak ki, amelynek része lett a nyílt kommunikáció, a munkavállalói elköteleződést elősegítő fórumok és az egyéni fejlődési lehetőségek biztosítása.

Az intézkedések hatására a fluktuáció egy év alatt jelentősen, 20 százalékponttal csökkent, miközben a munkavállalói elégedettség érezhetően növekedett. Ez a példa jól mutatja, hogy a megtartás nem csupán béremelésekről szól – különösen most, amikor a cégek költséghatékonyságra kényszerülnek. A tudatos vezetői fejlesztés, a munkavállalók bevonása és a jól felépített belső kommunikáció mind olyan eszközök, amelyek a gazdasági lassulás idején is biztosíthatják a stabilitást és a hosszú távú eredményességet.

Milyen szerepe van az elismerésnek a megtartásban?
Tóth Nikolett: A visszajelzés és az elismerés az egyik legerősebb megtartó erő. Egy egyszerű "köszönöm" vagy egy jól időzített dicséret is csodákra képes. A munkavállalók nemcsak a pénz miatt maradnak, hanem azért is, mert érzik, hogy értékelik őket.

Mit tanácsolna azoknak a vezetőknek, akik most kezdenek el tudatosan foglalkozni a megtartással?
Tóth Nikolett:  Először is, ismerjék meg a csapatukat! A nyílt kommunikáció, a rendszeres visszajelzés és a valódi törődés a legjobb kezdet. Jelenleg a munkavállalók stabilitást és biztonságot keresnek. Ha a dolgozók érzik, hogy számítanak, és van jövőképük a vállalatnál, sokkal lojálisabbak lesznek, függetlenül attól, hogy milyen külső körülmények befolyásolják a munkaerőpiacot.

Milyen megtartási stratégiát javasol 2025-ben a gazdasági kihívások közepette?
Tóth Nikolett:  A bizonytalan helyzetben a stabilitás és a kiszámíthatóság kulcstényező lesz. Ha a cég nem tud extra juttatásokat adni, akkor fontos, hogy más eszközökkel építse a lojalitást: transzparens kommunikációval, fejlődési lehetőségekkel és egy támogató vezetői hozzáállással.

Az interjút Mundweil Melinda HR szakértő készítette

A nyitóképen balra Csikós-Nagy Katalin, jobbra Tóth Nikolett

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Akcióban tanulnak be az újonc rendőrök

Akár lehetne egy szokványos rendőr-sorozat is, ahol sorjáznak az esetek, a központi karakterek pedig megoldják őket. Ez részben így is van, de van egy... Teljes cikk

Hogyan hagy nyomot a munka a testen – fotósorozat egy pincérnő mindennapjairól

Eleonora Agostini olasz fotográfus Tanulmány a pincérkedésről című kiállítása látható a budapesti Mai Manó Ház PaperLab Galériájában. A... Teljes cikk

HR standup - Litkai Gergely: Személyzeti ügyek

Értelmes munkát végzünk-e? Elvesszük-e majd a robotok munkáját? Litkai Gergely humorista a HR területére merészkedik Személyzeti ügyek című önálló estjén. Teljes cikk