A munkaerő elvesztése - az érem két oldala
A fluktuációval csak akkor tudjuk felvenni a harcot, ha felismerjük, hogy az éremnek mindig két oldala van. Valóban a munkaerő elvándorlása az, ami mint tünet megjelenik, de a probléma gyökerét nem biztos, hogy a fluktuáló munkatársakban kell keresni. Lehet, hogy a vezető úgy érzi, mindent megtesz a munkatársak megtartásáért, ennek ellenére viszont mégis olyan hibákat vét, amelynek következtében elveszítheti munkatársait. A következő történet a vezetői felelősség szerepére hívja fel a figyelmet.
Egy 17 éve a piacon lévő, 30 fős nyomdaipari vállalkozás, ami folyamatosan prosperál váratlan pofonként élte meg egyik kulcsemberének elveszítését. Ha azonban megvizsgáljuk a történet előzményeit, az ide vezető folyamatok rögtön nyilvánvalóvá válnak. Az ügyvezető és egyben tulajdonos egy rendkívül korrekt, higgadt üzletember, nevezzük őt Gyurinak. Az évek során 2 kulcsembert nevelt ki maga mellé: a termelés vezetőt és a kereskedelmi vezetőt. Ők hárman jól együtt tudtak működni. A kereskedelmi vezető, a példa kedvéért nevezzük Karolinának, nyitott volt a fejlődésre, nemcsak szakmailag, de vezetőként is meg szeretett volna felelni - ennek érdekében folyamatosan fejlesztette magát. 2016 novemberében Karolina egy komoly krízis szituációval találta szembe magát: 3 kollégája felmondott. Karolina Gyurihoz fordult segítségért, ő viszont arra hivatkozva, hogy Karolina egy jó vezető, és képes mindezt egyedül is kezelni, magára hagyta a problémával. A 2016-os év kiemelkedően jól zárult a cég számára, sok új megbízást kaptak, óriási volt a hajtás. Karolina, aki egy lojális és elkötelezett munkatárs, aki korábban soha nem akart váltani, szerette a munkáját és jó volt a viszonya a felettesével, ennek az időszaknak a kihívásai alatt szinte összeroppant. A teljes csapata napi szinten 2-4 órát túlórázott, nem tudták tartani a határidőket a partnereik felé, ezt a stresszt pedig már nem tudta elviselni. Gyuri nem figyelt rá, nem kapott kellő támogatást, a következmény pedig talán már egyértelmű. Karolinát rövid időn belül 3 konkurens cég is megtalálta ajánlatával - ezek közül az egyik lehetőség pedig elég meggyőző volt ahhoz, hogy otthagyja a céget, ahonnan egyébként egyáltalán nem tervezett elmenni.
Gyuri cégének története egy fontos üzenetre világít rá: sokszor az orrunk előtt zajlik a folyamat, ami végül a felmondáshoz vezet.
Mit tanulhatunk Gyuri cégének történetéből?
A motivált, lojális munkatársakról se feledkezzünk meg! - Vezetőként fel kell ismernünk, ha munkatársaink túlterheltek. Ha egy munkatárs segítséget kér, akkor biztosítsuk a támogatásunkról. Ellenkező esetben úgy érezheti, nem fontos a cég számára. Ne hagyjuk odáig fajulni a dolgot, hogy egy korábban lojális kulcsemberünk jó ötletnek tartsa a váltást.
Ne hagyjunk magára senkit, aki segítséget kér! - A segítségkérésnél nincs nyilvánvalóbb jele annak, hogy emberünknek szüksége van ránk. Lehet, hogy egy kiemelkedően jó munkaerőről van szó, és mi úgy érezzük, egyedül is képes megoldani a problémát, de ilyenkor gondolkodjunk a munkavállaló fejével. Ha segítséget kért és visszautasítást kapott válaszul, annak az üzenete a következő: magamra hagytak.
Gondoljunk bele, mennyibe kerül egy kulcsemberünk elveszítése! - Ha úgy érezzük, túl sok időt és energiát emészt fel a munkatársak megtartásának kérdése, tegyük mérlegre a megtartás és az elveszítés „árát”. Gyuri cégének esetében a felmondott kolléga utódjának megtalálása kb. 3 hónapba kerül, a betanítása pedig további legalább 6 hónap. Mindez legalább 9 hónapos kiesést, azaz veszteséget jelent. Ezt nem lehet összehasonlítani azzal, amit a kért segítségnyújtás megkívánt volna időben és pénzben.
Ha már megtörtént a baj, tárgyaljunk! - Erre azért van szükség, hogy a felmondás során ne a dac és a harag irányítsa a feleket. Adjunk időt egymásnak, nézzünk magunkba, keressük meg, hogy hol van a mi részünk mindebben. Kérdezzük meg, tudunk-e tenni valamit annak érdekében, hogy maradjon.
Összességében tehát azt mondhatjuk, hogy a kulcs a rendszeres odafigyelésben rejlik. Ez segíthet abban, hogy időben felismerjük azt, hogy mire van szüksége munkatársainknak ahhoz, hogy továbbra is elkötelezettek, motiváltak és lojálisak legyenek. Gyuri cégének esetében a vezetői felelősségvállalás kulcskérdés lett volna a felmondás megelőzésben. Egy több éve kimagaslóan jól teljesítő és motivált kolléga esetében sem engedhetjük meg magunknak azt a kényelmet, hogy elfelejtünk odafigyelni rá.
Csikós-Nagy Katalin Fluktuációkezelő szakértő és Tóth Nikolett pszichológus, HR gyakornok
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Egyre gyakoribb, hogy az állásra pályázók mesterséges intelligencia segítségét veszik igénybe az önéletrajz megírásához. Nem ördögtől való,... Teljes cikk
A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk
Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk
- Igaz, hogy fogyatékossági támogatottaknak plusz juttatás is jár? 4 napja
- Megvonható a munkaközi szünet a megváltozott munkaképességűektől? 4 napja
- Felmondási idő 2025 1 hete
- Új HR igazgató a Process Solutions-nél 2 hete
- Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók 2 hete
- Felmondott a BKK vezérigazgatója: "Nem lehet hatalmi játszmák eszköze" a vezetői kiválasztás 1 hónapja
- Íme 10 aljas módszer, mellyel kikényszeríthető a felmondás 2 hónapja
- Aki hazamegy időben és nem túlórázik, fizetésemelést kap – figyelem, igaz történet! 2 hónapja
- AI-szakértők és orvosok előnyben, másoknak szigor: jön az új bevándorlási rend 2 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja