Milyen lesz a jövő irodája?
Nem lesz kisebb, hanem funkcionálisan alakul át - mondja az irodatrendekről Medvedovszky Gergely, az irodabútorok kereskedelmével és irodák auditálásával foglalkozó Ahrend hazai vezetője. Növekszik a kollaborációs terek aránya az egyéni munkaállomások kárára. Az irodát ötletelésre, tárgyalásra, tréningre használjuk, míg fókuszált egyéni munkára tartósan maradhat a home office.
Milyen fázisokon mentek keresztül a cégek az utóbbi egy évben az irodához való viszonyt tekintve?
-A tavaly márciusi lezárások és a munkavállalók home office-ba telepítése először a bizalom kérdését hozta előtérbe. “Vajon tényleg dolgoznak a kollégák otthonról?” - tette fel jónéhány menedzser kétségbeesve a kérdést. Aztán ahogyan teltek a hetek, és látszott a teljesítmény, úgy tűnt el ez a dilemma.
A következő fázis arról szólt, hogyan tudja egy munkaadó a legjobban támogatni dolgozóit, miben tudja az ideális munkakörülmények kialakítását segíteni. Akadt olyan cég, amely engedte, hogy az irodabútorok egy részét hazavigyék a munkavállalók. Máshol home office csomagot alakítottak ki, amelyben új bútorokat - ergonomikus asztalt, széket - szereztek be az otthonról dolgozóknak.
Majd jött a harmadik szakasz, ami a második hullám elindulására tehető. A vezetők elkezdtek a jövőről gondolkodni. Hiába vonul le a járvány valamikor, nem lehet ugyanott folytatni, mint előtte.
A felmérés még folyamatban van, kíváncsian várjuk minden irodai alkalmazott és vezető véleményét.
Aki pedig követi az Ahrend és a ReSearch social media felületeit, az hamarosan értesül a kérdőív adatait is felhasználó elemzés részleteiről, a megváltozott irodahasználati igények hazai trendjeiről.
Mi a fő irány? Kisebb irodába költözünk? Vagy a meglévő teret másként használjuk ki?
- Aki legalább öt évre tervez és nincs a cég létét veszélyeztető pénzügyi nehézségekben, neki esze ágában sincs kisebb irodába költözni. Egyrészt most a bérbeadóval jó pozícióból tárgyalhat, másrészt a váltásnak rossz az üzenete, bizonytalanságot is okozhat a munkavállalókban. A legtöbben a munkaállomások számát csökkentenék és az így felszabaduló teret a megbeszélésekre, a tréningekre, a brainstormingokra, az együttműködésre alakítanák át. Úgy látom, hogy sok cég a heti 3 nap iroda - 2 nap home office vagy fordítva irányba tart hosszú távon.

Hogyan néznek ki majd ezek a közösségi, illetve az együttműködést segítő terek?
- Ahogyan csökkennek a kifejezetten munkahelynek dedikált területek, úgy nőnek a kollaborációs és tárgyaló zónák. A tárgyalókat cellásan alakítják ki magas oldalfallal, akusztikus bútorokkal, hogy védetten és koncentráltan tudjanak ott projektcsapatok dolgozni. A kollaborációs zónákat szellősebben és ülőbútorokkal rendezik be. Terjednek még a magas oldalfalú, akusztikai kárpitozású ülőbútorok, ami a fókuszált munkavégzést segíti, ha éppen napközben arra van szükség.
Nem az lesz a cél, hogy minél több időt töltsön bent a dolgozó az irodában, hanem az, hogy azt produktívan töltse, a többit pedig home office-ban elintézi.
A változások már a recepciónál is láthatóak lesznek, átalakul a vendégfogadás. A cégek nagyobb teret szánnak a beérkező vendégeknek és teljesen elkülönítik az iroda többi részétől, még a recepciós munkatárstól is leválasztják.
Az irodai étkező szellősebbé és többfunkciós szociális térré válik. Azonos területen kevesebb kolléga ül majd, ők rotációban ebédelnek. Az asztalok legalább három magasságba lesznek állíthatóak, így csevegőasztalként, étkezőasztalként és bárszékkel kávézásra is alkalmasak lesznek.
Megmaradnak az egyszemélyes vezetői szobák?
- Valaki ragaszkodik majd hozzá, de úgy látom, hogy ezt a átalakítást nem ússzák meg a vezetői irodák sem. Nincs jó üzenete a munkáltatói márka és az innovatív szervezeti image szempontjából, ha egy vezetőnek megmarad a nagy szobája, míg mindenki más fix asztalok nélkül rugalmasan dolgozik.
Milyen típusú irodabútorokat keresnek a cégek?

Hogyan vágjon bele egy cég, ha az iroda átalakításán gondolkodik? Miben segítenek önök?
- Auditot készítünk, ha kell mérőeszközöket telepítünk, hogy felmérjük, hol vannak az iroda gócpontjai, hol tartózkodnak a legtöbben, mennyi ideig, mi kihasználatlan. Érdekesség, hogy sok esetben a vezetés által fontosnak gondolt térről derül ki, hogy nincs funkciója és egy jelentéktelen hely a valódi gócpont.
A dolgozói létszám, a cég profilja és a munkakörök alapján felmérjük a munkaállomásigényt, a tárolóméretet. Csak egy apró példa: a pénzügy és az értékesítés teljesen ellentéte egymásnak a kommunikáció, a telefonálás és a tárolóhelyigény alapján. Az auditon rávilágítunk arra, mire koncentráljunk az átalakításnál, mi az, ami optimális, mi nem annyira. Javaslatot készítünk, milyen eszközökkel, milyen változtatásokkal lehet megvalósítani a kényelmesebb és hatékonyabb munkatér kialakítását.
Ha szívesen megosztaná véleményét a megváltozott irodahasználati szokások kapcsán, akkor az interjúban említett, a ReSearch Consultancy által végzett felmérés kérdőívét itt találja.
- támogatott tartalom -
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
2025-ben már tizenötödik alkalommal hirdettek győzteseket Az Év Irodája versenyen. Ráadásul idén nem csak magyarországi, hanem külföldi irodák is... Teljes cikk
Mérnök leszel vagy kutató? Sajnos, ez a kérdés még mindig ritkán hangzik el a pályaválasztás előtt álló fiatal lányok körében. A Lányok Napja... Teljes cikk
A fogyasztói benyomás kulcsszerepet játszik az üzleti sikerben, a legtöbb cég azonban mégsem rendelkezik erre vonatkozó átfogó stratégiával; az... Teljes cikk
- Miért szünteti meg a Mol a home office-t? 1 hónapja
- Itt vannak az Év Irodái 2 hónapja
- Egyre kevésbé gondolkoznak home office-ban a munkahelyek 3 hónapja
- Ezek a legfontosabb készségek a munkaadók szerint 3 hónapja
- Ezek lehetnek a sikeres toborzás titkai 2025-ben 4 hónapja
- Hol a lendület? - gyorsabb tempót várnak el a vezetők az irodai visszatérés után 4 hónapja
- A Google vezér szerint csak akkor lehet "áttörés", ha a dolgozók bejárnak az irodába 4 hónapja
- A home office stigmájának eltörlése: a hibrid és a távmunka előnyei 4 hónapja
- Nem kertelt a vezérigazgató: akinek az irodai munka nem tetszik, mehet amerre akar 5 hónapja
- Home office hatása a digitális munkakörökre 5 hónapja
- Építési és Közlekedési Minisztérium: továbbra sincs home office a MÁV-csoportnál 5 hónapja