kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Min múlik, hogy sikeres-e a beilleszkedés?

A kiválasztás akkor sikeres, ha a szervezetbe belépést követően az új munkatárs a tervezett időn belül beilleszkedik. A szervezeteknek különböző programokat kell kialakítaniuk az új munkatársak számára ahhoz, hogy tervszerűen felkészülhessenek nem csak a szervezeten belül elvégzendő szakmai feladataikra, hanem arra is, hogy minél előbb megismerjék a szervezet működési rendszerét, kultúráját, az elvárt magatartási szabályokat.

Miért kell támogatni a beilleszkedést?

Az új munkatárs beilleszkedésnek több szempontból is nagy a jelentősége. Egyrészt a munkatárs megőrzése szempontjából: ha nem fordít a szervezet kellő figyelmet és erőforrásokat a beilleszkedés támogatására, nagyobb a veszélye annak, hogy rövid időn belül távozik a szervezetből. A gyorsabb beilleszkedés egyben azt is jelenti, hogy az új munkatárs képes megfelelni a vele szemben támasztott teljesítményelvárásoknak, előbb járul hozzá a szervezet eredményességéhez.

A beilleszkedési folyamat lehetőséget ad a munkahelyi vezetőnek arra is, hogy megalapozottabb képet kapjon új munkatársa kompetenciáiról, viselkedéséről. A kiválasztásnál erre korlátozottan és nem a legnagyobb megbízhatósággal van csak mód. A beilleszkedés során az új munkatárs megmutatja kompetenciáit, ismereteit, valójában mit tud a konkrét faladatok megoldásában megtenni, és az is kiderül, milyen kapcsolatot tud kiépíteni munkatársaival, vezetőjével, általában milyen viselkedési normákat követ.

A beillesztés akkor sikeres, ha az új dolgozó nemcsak a vele szemben támasztott teljesítmény-követelményeket teljesíti, hanem kialakul elkötelezettsége, a szervezet céljaival való azonosulása, és ennek megfelelő magatartást tanúsít. Ehhez lehetőséget kell adni számára, hogy pozícionálja magát új helyzetében, környezetében, kapcsolatrendszerben, kialakuljon munkájáért, szervezeti egységért a felelősségérzete.


A beilleszkedés egyedi és sajátos helyzet



Az új dolgozó – különösen akkor, ha előzetesen más szervezetben még nem dolgozott – várakozó és felhangolt (stresszes) állapotban van. Személyiségtől függően előfordulhat aggodalom, szorongás, bizonytalanság. Azonnal még nem alkalmas a vele szemben támasztott követelményeknek teljesen megfelelni. Tapasztalatok híján önértékelése a jövendő munkájával kapcsolatosan erősen szubjektív. Egyaránt előfordulhat önbizalomhiány, és ennek az ellenkezője is, vagyis alulértékelés, illetve túlzott önbizalom. Olyan kérdések foglalkoztatják, mint például

  • Befogadja-e a szervezet, az a közösség, ahol dolgozni fog?
  • Képes lesz a feladatokat elvégezni?
  • Kielégíti-e a szervezet az ő elvárásait (kompenzáció, fejlődési lehetőségek, karrier)?

    A beillesztés során figyelembe kell venni a felnőttkori személyiségfejlődés főbb jellemzőit:

  • Már kialakult személyisége. Már rögzült ismeretekkel, tapasztalatokkal rendelkezik.
  • A felnőttkor fejlődést meghatározó tevékenysége a munka, illetve a foglalkozásbeli szerep magatartások elsajátítása. A felnőttnél a többnyire már kialakultak a munkavégzéshez kötődő különböző kompetenciák. Ezért ezek továbbfejlesztése és megszilárdítása kerül inkább előtérbe.
  • Ha szükség van új ismeretek megszerzésére, ez legyen gondolkodtató, érdeklődést felkeltő, adjon lehetőséget az önálló feladatmegoldásra.
  • A felsőfokú végzettségűek esetében figyelembe kell venni, hogy
    - felkészültebbek, fogékonyabbak, nyitottabbak, érdeklődőbbek az új ismeretekre
    - nagyobb az önismeretük, illetve túlzott önértékelés is megjelenhet náluk,
    - fontosnak tartják a karrier építését.


    Merevség esetén nehéz a beilleszkedés



    Szinte minden szervezet rendelkezik jól megfogalmazott küldetéssel, stratégiai célokkal, valamint belső értékrenddel. Az egyedi sajátosságok mellett szinte mindenhol megtaláljuk alapvető értékként a szervezet tagjaitól elvárt felelősségvállalását, kezdeményezőkészségét és lojalitását. Ahhoz, hogy ezen értékek a munka természetes velejárói legyenek, a legcélravezetőbb, ha a munkatársaknak a belépésük pillanatától megismerkednek a szervezet belső értékeivel.

    Minél merevebb a dolgozó személyisége, illetve minél merevebb a szervezet kultúrája, szabályozottabb a munkahely eljárás-rendszere, annál inkább számolni kell a beilleszkedés nehézségeivel. Ezért is van nagy jelentősége a kiválasztásnak, hogy az össze nem illést már előre meg lehessen becsülni.

    Feltételezhetően az új munkatárs elvárásokkal, lendülettel és bizonyítási vággyal kezdi el a munkát. Ez a nyitottság lehetőséget ad arra, hogy a dolgozó a saját előző tapasztalatai szerint a szervezet értékrendjét megismerje és elfogadja. Az értékek, célok elfogadása, hosszú távra elkötelezheti az új dolgozót a szervezet irányában.


    A beilleszkedés folyamatának szereplői



    A beilleszkedés egy többszereplős folyamat. A szerepek, és ebből adódóan a feladatok is, eltérőek. Az új munkatársát fogadó vezető, a szervezetben kijelölt mentor, a szervezet tagjai, illetve az új dolgozó együttműködése biztosítja azokat az interakciókat, amelyek elősegítik nemcsak a gyors beilleszkedést, hanem a mielőbbi érdemi munkakezdést is.

    A beillesztési folyamatban az alábbi szereplőknek jut fontos szerep:
    1. a közvetlen munkahelyi vezetőnek, akinek kiemelt felelőssége és feladatai vannak az új munkatárs
  • fogadásában,
  • a felkészítés feltételeinek megteremtésében,
  • a beillesztési program megtervezésében,
  • a beilleszkedés értékelésében,
  • a munkatársak támogató magatartásának kialakításában.

    2. a mentor, aki segít megismerni a szervezet működési sajátosságait, az alapvető eljárási szabályokat, a velük szemben támasztott követelményeket,
    3. az új munkatárs, aki érdeklődésével, nyitottságával, tanulási képességeivel mielőbb meg kell, hogy ismerje a szervezet működési sajátosságait, az alapvető eljárási szabályokat, a vele szemben támasztott követelményeket.
    4. a közvetlen munkatársak, akik nagymértékben megkönnyíthetik, vagy – kellő felkészítés hiányában – akár meg is nehezíthetik a beilleszkedés folyamatát,
    5. a személyügyi szakterület a szükséges anyagok kidolgozása, az adminisztrációs és munkaügyi feladatok ellátásában, a képzések megszervezésében.


    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - Min múlik, hogy sikeres-e a beilleszkedés?
    2. oldal - A kollégák szerepe a beilleszkedésben
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

    Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

    Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

    Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

    Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

    A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk