kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

A kollégák szerepe a beilleszkedésben




A munkacsoport kiemelt jelentősége, szerepe



A szervezetbe belépő, ha kellően figyelmes, hamar rájön arra, hogy milyen a szervezeti kultúra, milyen vezetési stílus jellemző a vezetőkre, mi az, amit feltétlenül elvárnak a beosztottaiktól, miért jár jutalom, mi az ajánlatos és követendő szervezeti magatartás és mi nem.

A jól működő munkacsoportban, ahol az új dolgozónak is egyértelműen meghatározott feladata, szerepe, felelőssége van, könnyebb a beilleszkedés, mint ellenkező esetben. Ha az új belépő a beilleszkedés időszaka alatt ellentmondásos helyzetekbe kerül, ha nem kap segítséget, ha magára van hagyva, várhatóan

  • beilleszkedése is nehezebb lesz, vagyis
  • elhúzódik az az időszak, ami után a szervezet teljes értékű tagjának tekinthető,
  • nem az elvárt viselkedést, teljesítményt nyújtja,
  • egy olyan magatartás rögzülhet nála, amely ellentétes a vezető által elvártakkal.

    Megfogalmazhatók a beilleszkedés elősegítéséhez a munkacsoporttal szembeni elvárások is:

  • A beilleszkedés nyílt kommunikációjú csoportban könnyebb, mint a konfliktusokkal terheltben.
  • A szervezet érdekeit támogató átlátható kultúrájú csoport elvárásai jobban megismerhetők. (Előfordulhat, hogy az ilyen kultúrájú csoportok magasabb követelményeket támasztanak az új taggal szemben, nehezebben fogadják be őt. Ha már befogadja, az mélyebb, tartósabb kapcsolatot jelent, a csoport megadja a támogatást, megvédi a csoport tagjaként!)
  • A munkacsoportban előfordulhatnak olyan események, amelyek negatívan befolyásolhatják az új belépő csoportba való beilleszkedését, munkahelyi szocializációját, későbbi munkahelyi magatartását. Ezek akár kellő indokot is adnak a szervezet elhagyására. Ilyen lehet a pletyka, a bűnbakképzés, a kirekesztés. Ezek következtében kialakulhatnak vélt vagy valódi sérelmek, amelyek akár konfliktusokhoz, mobbinghoz vezethetnek.

    A fenti beilleszkedést nehezítő események előfordulása, hatása függ a csoport értékeitől, erejétől. Egy olyan csoportkultúrában, ahol a problémák megoldásának módszerei között nem szerepel a nyílt, szemtől szembe kommunikáció, ott bárki áldozattá válhat. A vezetőnek határozottan közbe kell avatkoznia, ha a fenti események elmérgesednek, különösen akkor, ha az új belépővel szemben mobbingra utaló jelet észlel.


    A beilleszkedésnél figyelembe veendő események



    Az eredményes beillesztéshez tudatosan előre meg kell tervezni azokat az eseményeket, amelyek az új munkatárs beilleszkedése során előfordulnak. Ehhez meg kell határozni a beillesztés feladatait, módszereit, felelőseit.
    1. Belépés adminisztrációs lépései:

  • munkaszerződés megkötése
  • munkaköri leírás átadása, megbeszélése
  • munkahely átadása (hol ül, melyik szobában van a helye, étkezési lehetőségek stb.)

    2. A szervezet megismertetése:

  • a szervezet felépítése
  • iratkezelés, ügykezelés folyamata
  • szolgálati út ismertetése
  • intranet és használatának ismertetése

    3. A személyes kapcsolatok kialakítása

  • kihez milyen ügyben lehet fordulni (közvetlen munkatársak, vezető, HR munkatársak)
  • első beszélgetés a felelős vezetővel annak érdekében, hogy meg lehessen ismertetni a szervezeti szokásokat, elvárásokat, a vezető egyéni elvárásait

    4. A munkafeladatok megismertetésére vonatkozó betanítási program egyeztetése

  • a feladatok megismeréséhez szükséges időütemezés ismertetése
  • hogyan történik a felkészülés a későbbi munkafeladatra,
  • a feladatokat mikor, mit, hol, kinek a felügyeletével kell elvégezni
  • beszámolás időpontjai és felelősei

    5. Hogyan történik a beilleszkedés értékelése

  • Mik lesznek az értékelés szempontjai?
  • Ki fogja az értékelést végezni és mikor?
  • Milyen következményei lesznek az értékeléseknek?

    És végül: Fel kell készíteni az új munkatársat - különösen a pályakezdőt -, hogy nem fogja mindig megkap azt a figyelmet és törődést, amit a beilleszkedése során esetleg megszokott. Fel kell ismernie, hogy a beilleszkedés kölcsönös alkalmazkodás, neki is ügyelnie kell arra, melyek azok a viselkedések, amelyeket a vezetője, illetve a csoport elfogad, és melyek azok, amelyeket elutasít.

    Dr. Nemeskéri Gyula
    ügyvezető
    Ergofit Kft

    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - Min múlik, hogy sikeres-e a beilleszkedés?
    2. oldal - A kollégák szerepe a beilleszkedésben
    • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?

    A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk

    Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára?

    Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk

    Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat

    Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk