Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 3 éve

Mit csinál a HR Specialista?

Az elmúlt évtizedekben alaposan átalakult a munka világa. A gazdasági vezetőkben egyre inkább tudatosul, hogy a munkaerő épp olyan fontos eleme a termelési folyamatoknak, a szolgáltatásnak, mint az acél, amiből a szerszám készül, vagy a drágán kialakított infrastruktúra.

Egyre kevésbé tűnik magától értetődőnek, hogy csak feladunk egy hirdetést, és már özönlik is a jól képzett munkaerő. Ez bizony nem így van! A munkaerővel gazdálkodni kell, jó gazda módjára. Ez a felismerés vezetett oda, hogy felértékelődött a "személyzeti" munka. A "személyzetis" gondolkodást felváltotta valami új, valami más. A rettegett személyzetis helyére HR Specialista került. Ez a változás nem csak a pozíció megnevezésében mutatkozik meg. A személyzetisek feladata leginkább az új dolgozók kiválasztására, megbízhatóságuk felügyeletére korlátozódott. A képzés akkoriban meglehetősen marginális terület volt.

Aztán változott a világ. Igaz, az automatizálásnak köszönhetően több ágazatban jelentősen csökkent az élőmunka igény, viszont ma már egyáltalán nem ritka, hogy egy-egy dolgozó több tízmillió forint értékű berendezést üzemeltet, vagy felügyeli annak biztonságos működését. Sok múlik azon, hogy ezekre a feladatokra megfelelő embert találjon a munkáltató, vagy, ha nincs ilyen a munkaerő piacon, akkor kiképezze, gondoskodjon szakismeretei frissítéséről, a továbbképzésről.

Kell egy szakember, aki a humánerőforrást hatékonyan kezeli. Ez a szakember a HR Specialista. A HR Specialista egy vállalkozás fontos szereplője. Ezt ma már egyre több gazdasági vezető felismeri. A HR igazi interdiszciplináris terület. Még ma is sokan gondolják úgy, hogy a HR-es csupán felveszi, vagy éppen "kirúgja" a dolgozókat. Nem csoda, hiszen csak az új dolgozók felvételénél - vagy éppen a munkaviszony megszűnésekor - találkoznak közvetlenül a HR specialistával. Pedig ez nem így van. Minden egyes új pozíció kialakítását komoly előkésítő munka előzi meg. Kiszámolják a pozícióhoz kapcsolódó költségeket (bér, közterhek, képzési költség, munkaruha, védőeszköz stb.), elkészül a munkaköri leírás, ami a későbbiekben igen fontos dokumentumként szolgál. El kell helyezni a pozíciót a vállalat szervezetében. Határozni kell a munkaszerződés típusáról, és így tovább. Csak ezt az alapos előkészítési szakaszt követi a pozíció meghirdetése. Ez egy újabb fontos munka fázis. Hol és hogyan kerüljön ki a hirdetés? Elegendő a vállalat honlapján elhelyezni, vagy érdemes igénybe venni egy nagyobb közvetítő portál szolgáltatásait? Különleges esetekben szükség lehet fejvadász közreműködésére.

Ebben a fontos tervezési folyamatban a kulcs a HR Specialista. Az ő felkészültsége garantálja, hogy minden tekintetben megfelelő döntés születik majd. Ugyanis a HR Specialista nem döntéshozó. Ő "csak" előkészíti a döntéseket. Sokszor úgy, hogy több lehetséges alternatívát dolgoz ki. A menedzsment nem lenne képes megfelelő döntéseket hozni a HR Specialista több szakmai területet átfogó ismeretei nélkül.

De ki is tulajdonképpen a HR Specialista? Mondhatnánk, hogy az, aki ilyen képzést kapott. Igaz, ma már van kifejezetten HR-es képzés. Nem volt ez mindig így. Az igény kicsit megelőzte a képzés beindulását. Sok jogászból, közgazdászból, pedagógusból lett kitűnő HR szakember. A konkrét szakismeretek megszerzésén túl szükség van egy speciális szemléletre. Meg kell érteni, kezelni kell tudni, hogy az emberi munka - legyen az egyszerű kézi anyagmozgatás, vagy sok millió forintos ügyértékű szerződések előkészítése – igen fontos erőforrás. Emellett meg kell érteni, hogy ennek az erőforrásnak megvannak a maga sajátosságai. „Gondozása”, „karbantartása” különös figyelmet, ismeretet igényel. A nagy gonddal kiválasztott kollégákat meg kell őrizni, motiválni kell. Nem teljesíthetetlen normákkal, vagy fegyelmi büntetések kilátásba helyezésével, hanem korrekt értékelési, minősítési rendszer kidolgozásával. Éreztetni kell minden egyes munkavállalóval, hogy az ő munkája nélkül a vállalkozás nem lehet sikeres. És ez így is van.

A HR specialista amolyan összekötő kapocs a menedzsment és a dolgozók között. Tervez, toboroz, motivál és ha kell akkor közreműködik a konfliktusok oldásában. Teszi ezt a széleskörű szakmai ismeretek és speciális empatikus érzéke birtokában.

Rakovics Éva - HR Specialista Tréner
Follow hrportal_hu on Twitter