Megjelent: 9 éve

Munka-magánélet kismamaként: jó és rossz stratégiák

Katrina Leupp, a Washington University kutatója ezerhatszáz, 40 éves, házasságban élő gyermekes édesanyát kérdezett. Mindebből kiderült, hogy az otthon lévő, munkát nem vállaló kisgyermekesek között magasabb a depressziós tüneteket felmutatók aránya, mint a gyermeknevelés mellett dolgozóknál. Intő jel azonban, hogy a "szupermamák" (azok, akik a gyermeknevelésben és a munkahelyen is tökéletességre törekszenek) körében ugyancsak több a pszichés gonddal küszködő. Top téma Magyarországon is Ez a kutatás is jelzi, mennyire nehéz kisgyermekes anyaként a munka és a magánélet közti egyensúly megtalálása. Bármelyik irányba is leng ki az inga, pszichés zavar lehet a következmény. "Az alapítványunkhoz forduló édesanyák szinte egytől egyig megemlítik ezt a problémát és naponta küzdenek is a kihívással" - erősíti meg Svéda Dóra, a Jól - LÉT Közhasznú Alapítvány ügyvezetője, akinek stábja az alapítványon keresztül jelenleg 1400 édesanyával áll kapcsolatban. "Félre kell tenni a tökéletességre törekvést" "A tanácsadásainkon is mindig elmondjuk az édesanyáknak, hogy félre kell tenni a tökéletességre törekvést. Jó tudatosítani magukban, hogy nincs tökéletes édesanya, legfeljebb elég jó. Nem szégyen tehát segítséget kérni, bevonni a környezetünket a gyermekkel kapcsolatos teendőkbe és alkalmanként, ha szükséges, bébiszittert is hívni. Emellett jó ötlet a lakókörnyezetünkben összefogni az édesanyákkal, és közösen megoldani a gyermekek bölcsődébe és óvodába vitelét, hazahozatalát - ha sikerül beosztani, hogy egyik nap egyik, másik nap másik édesanya megy el egy-egy csemetéért, máris könnyebben egyeztethetjük össze a gyermeknevelést a munkahelyi feladatokkal." A cégek egy része is rájött erre A munka-magánélet egyensúlyának megtalálása többszereplős feladat, amelyre egyre több munkaadó rájön. "Egyre több cég hajlandó bizonyos engedményekre és segítséget nyújtani a kisgyermekes kollégák munkájának és mindennapjaik megszervezéséhez. Kapcsolatban állunk például olyan pénzintézettel, ahol a gyermekek nyári táborozásának finanszírozásába segít be a cég, de tudunk olyan multiról is, ahol épp kismamaklubot létesítenek annak érdekében, hogy kezdve a napi munka megszervezésétől a gyermekekkel kapcsolatos teendőkig az édesanyák átbeszélhessék a problémákat és hatékonyan találjanak közösen megoldást." Speciális munkaidő az UPC-nél "Az ügyfélszolgálaton speciális munkarendet alakítottunk kisgyermekesek számára. Ők korábban kezdenek és korábban is fejezik be a munkát, hogy időben odaérhessenek a bölcsődébe, óvodába, iskolába" - mondta el Friedl Zsuzsanna, a cég HR-vezetője. Mindemellett egyre több a 4-6 órás munkahely a cégnél és a munkahelytől távolabb lakó ügyfélszolgálatosok és back office munkatársak számára adott a távmunka lehetősége. "Személyes jelenlétet nem igénylő munkakörökben a cég számítógépes rendszere rendelkezésre áll a távmunkához-a dolgozóknak kéthetente kell megjelenni a cégnél egy megbeszélés erejéig." A munkaidő átcsoportosítása is ésszerű megoldás lehet a feladatok összehangolásában. "Egyre több cég teszi ezt is lehetővé. A munkaidő átcsoportosításával lehetővé válik, hogy az édesanya például a munkahét 4 napján fél órával előbb távozhasson és a különbözetet majd egy másik munkanapon a munkaidőhöz hozzátoldva kompenzálja"- mondja Svéda Dóra. Fokozatos visszailleszkedés a Kürtnél Segíthet az egyensúly megtalálásában a fokozatos visszailleszkedés. "Az első szakaszában lehetővé tesszük a távmunkát, majd a részmunkaidőt, és csak ezt követően kell visszatérnie a rendes kerékvágásba"- magyarázza Gergácz Lili, a Kürt Zrt. HR-vezetője. Ezzel a lehetőséggel egyébként azok is élhetnek, akiknek épp be kell szoktatniuk az óvodába a gyermeküket. A Budapest Banknál is jól működik a munka-magánélet egyensúlyának kialakításában segítséget nyújtó munkaszervezés. A törekvések persze nem véletlenek - a bankcsoport 3000 fős dolgozói létszámának 71 százaléka nő. A munkavállalók közel 10 százaléka dolgozik valamilyen atipikus konstrukcióban. Job sharing a Budapest Banknál Medvey Leila, a bank szervezetfejlesztési és képzési vezetője elmondta az egyik lehetőség ezek közül a job sharing. "Ez azt jeelenti, hogy két munkatárs tölt be egy munkakört, megosztva. Remekül működik a modell, ha két, azonos végzettségű és kvalitású pályázót sikerül találni egy-egy posztra. A bank fiókhálózatában dolgozóknak ideális választás lehet a részmunkaidős állás -távmunkában és fél távmunkában már inkább a magasabban kvalifikált munkatársak dolgoznak. Utóbbi esetben főként az IT, pénzügyi és szakértői munkát végzők tehetik meg, hogy néhány munkafázist vagy akár egy teljes munkakört is otthonról töltsenek be. E munkaszervezés esetében viszont figyelembe kell venni a bank ügyfél- és adatbiztonsági előírásait, ugyanis a feladatok egy része ezen okok miatt nem vihető ki a biztonságos banképületből és nem kockáztatható az internetes hálózat feltörése" - mondja a szervezetfejlesztési vezető.
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Gépjárművezető feladatai

A gépjárművezetők a FEOR besorolás alapján vagy személygépkocsit vagy tehergépjárművet vezetnek személy- vagy áruszállítási céllal. Teljes cikk

A pedagógusok töredéke kapja meg a teljes táppénzt, ha covidos

A pedagógusok kicsit több mint fele érzi úgy, hogy elégségesek az informatikai kompetenciái a digitális oktatáshoz. Többségük nem érzi magát... Teljes cikk

Háromgyermekes édesanya az év taxisofőrje

A Főtaxi sofőrjeinek szavazatai alapján Váradi Zsuzsanna kapta meg Az év taxisofőrje díjat. A háromgyermekes édesanya 5 éve taxizik és azt tervezi,... Teljes cikk