Ne akarjon négy dolognál többel foglalkozni egyszerre
Az agyunk egyszerre négy dologgal tud foglalkozni, ha ennél többel próbálkozunk, az rontja a teljesítményt, ráadásul növeli a stresszt. David Allen, a GTD („Get Things Done”) az új időhatékonyság módszerének kidolgozójával a megoldásról beszélgettünk Budapesten. Ha a kulcsemberek átalakítják gondolkodásukat, és használják a jó gyakorlatokat, akkor a módszer gyorsan elterjed a szervezetben. A módszer gyakorlása az egyénen keresztül a szervezet teljesítményére is kihat.
Az agy kitisztításához a GTD módszer szerint, nagyon röviden öt lépést kell tenni: ehhez egy lista írása a leghatékonyabb módszer
1. „Megfogni” - vagyis összegyűjteni, lehetőség szerint leírni mindent, ami foglalkoztat. Ez akár egy 1-6 órás időtartamot is igénybe vehet. A lista készülhet papírra vagy jegyzetfüzetbe, de akár digitálisan is. Ma már számos applikáció létezik, rengeteg helyre vezethetjük a tennivalóinkat, ugyanakkor a netes tárolás akár „fekete lyukká” is válhat, azzal a boldog tudattal, hogy rögzítettük a teendőt, amit aztán sosem látunk viszont. Annak érdekében, hogy ne váljunk „kényszeres listakészítőkké”, minden 24-48 órában érdemes újranézni a felírtakat. Ahogy érdemes arra is figyelni, hogy projekt formában rögzítsük a feladatot, ne csak úgy, hogy „szülinap”, hanem azt is, hogy mi a teendő vele, mi lesz a cselekvés, amit el kell végeznünk vele kapcsolatban.
2. „Tisztázni” - feldolgozni, hogy melyik feladat mit jelent.
3. „Rendszerezni” - mi vele a teendő, beletenni a megfelelő fakkba, folderbe
4. „Felülvizsgálni” - rendszeresen felül kell vizsgálni a listát - mert egyébként abba a hibába eshetünk, hogy lesz számos párhuzamos listánk, amelyeknek nincs valódi haszna, mert elfelejtődik.
5. „Elvégezni” - tegyük meg a szükséges lépéseket.
(A módszer részleteiről korábban ITT írtunk.)
Egy héttel szabi előtt vagyunk a legrendszerezettebbek
Használjuk az agyunkat, hogy rendet tegyünk az elménkben, és ne felesleges dolgok foglalják el a gondolatainkat. David Allen feltette az előadás hallgatóságának a kérdést, hogy általában mikor elégedettek leginkább a munkájukkal. Az egyik időpont, ami felmerült az a szabadság előtti egy hét időszaka, amikor az ember rendszerez, tisztáz, hogy mi az, amivel még a pihenés előtt végezni kell, mi az, amivel elég foglalkozni utána is, mit kell átadni a kollégáknak elintézésre.
Sokat segít a tisztánlátásban, és könnyít is a mentális terheken, ha kívülre kerülnek a dolgok, vagyis nem az agyat terheli tovább az összes információ, hanem a fent leírt folyamat után már egy rendszer szerint tudunk vele foglalkozni.
Sokaknak kell a krízis, hogy valamire fókuszálni tudjanak, így az is előfordulhat, hogy akár nem is tudatosan, de ők maguk kreálnak maguk körül krízishelyzeteket, hogy az adott dologra tudjanak koncentrálni.
Lehet-e egy szervezet „elméje” olyan sima, mint nyugodt a vízfelület? El lehet-e érni azt az állapotot? - merül fel a logikusan következő kérdés, hiszen a szervezet sok emberből áll, akik közül nem bizonyos, hogy mindenki képes gyakorolni ezt a módszert. David Allen szerint azonban, ha valaki elkezdi csinálni, akkor az a körülötte lévőkre is hatással lesz, a jó példa pedig lehet ragadós, hiszen biztosan jó mintát venni egy olyan kollégáról, akinek szemmel láthatóan rendben vannak a dolgai (nincs elhavazva, nem borítják el a teendők, vagy legalábbis nem veszik át felette az uralmat).
A rendszerezettség az új dolgok megragadása szempontjából is sokat jelent, hiszen ha nincs állandó lemaradás, akkor az új dolgokra, új impulzusokra, amelyek manapság a versenyképességet jelenthetik, nem újabb teherként és nyűgként, hanem valódi lehetőségként tekinthet az ember.
Persze ahhoz, hogy a jó gyakorlat minél jobban terjedjen a szervezetben, az kell, hogy meglegyen a bizalom. Kell, hogy legyenek kulcsemberek, akik elkezdik beépíteni ezt a gondolkodásmódot a szervezetbe. Megváltoztatják a szókészletüket és használni kezdik a jó gyakorlatokat munka közben. Ez mindenkire hatással van, akivel kapcsolatba kerülnek, végiggyűrűzik a „táplálékláncon”, legyen szó akár koncentrációról, elkötelezettségről, átláthatóságról. Fontos kérdés abból a szempontból is, hogy hol vannak a felelősségek? Ha egész csoportok, csapatok kezdik alkalmazni ezt a gondolkodásmódot, az komoly változást jelenthet. Nem merülnek feledésbe dolgok, átláthatóbbá válnak a feladatok, a „mit, miért csinálunk” stb., hangsúlyozta a HR Portalnak adott interjújában David Allen.
A táplálékláncban bárhol elindítható ez a változás, hiszen a szervezeten belül úgyis mindenkinek egyénileg alkalmaznia kell a módszert, ahhoz, hogy működni tudjon. Persze, ha azt szeretnénk, hogy minél gyorsabb legyen a változás, akkor annál jobb, minél magasabb beosztású emberek teszik meg az első lépéseket, és várják el azokat másoktól is.
A szervezetek gyakran azért akarnak teljes rendszereket kiépíteni, mert az egyénben nem bíznak. Itt az egyén nélkül a dolog nem működik, így muszáj, hogy meglegyen a bizalom. Fontos, hogy átlátható legyen a szervezet struktúrája, hogy milyen információknak, kikhez kell eljutniuk, hogyan maradjon az az információ friss, kinek kell látnia, mikor stb., de minden a folyamatban résztvevő személynek működtetnie kell a jó gyakorlatokat, hogy az egész működőképes legyen. Ahol elkezdik, azokból lesz gyakran a leghatékonyabb csapat vagy részleg, és általában az emberek, akik gyakorolják, jóval kevésbé érzik magukat stresszesnek.
Mi a legnehezebb a megvalósítással kapcsolatban?
Megváltoztatni a szokásokat, hogy szokássá váljon ez a tevékenység, gondolkodás - mondta David Allen a HR Portalnak. Ehhez erős céltudatosság, fókusz kell. Ha leírjuk, amit fontosnak tartunk, hogy mit kell tennünk vele kapcsolatban, mi a következő lépés, akkor automatikusan úgy érezzük, hogy jobban tudjuk irányítani a szituációt. El kell érni, hogy már attól érezzük magunkat kényelmetlenül, ha nem vesszük végig a módszer lépéseit. Legyen akár szó a meetingen készített jegyzetekről, vagy egy beszélgetés leiratáról. Hogy minden kötelezettségnek, projektnek nyoma legyen, hogy lekövethető legyen, hogy hol tartunk az adott dologgal.
David Allen Einsteint idézte, aki azt mondta, hogy mindent annyira egyszerűvé kell tenni, amennyire csak lehet, de annál nem egyszerűbbé.
A stressz is csökkenthető ezzel a módszerrel
David Allen kifejtette lapunknak, hogy a stressz elsősorban abból származik, hogy az emberek nem tartják be a magukkal kötött megállapodásokat. Ez egy automatikus ár, amit fizetünk, ha nem csinálunk meg valamit, amit úgy érezzük, hogy meg kellene. Vagyis a megoldás, hogy vagy ne szülessen ilyen megállapodás, vagy tartsuk be, vagy harmadik lehetőségként tárgyaljuk újra. Ha megnézzük, hogy ezt, ezt és ezt most nem tudjuk végrehajtani, de ezt az egyet megcsináljuk, akkor máris újratárgyaltuk a feltételeket, így egy időre ki tudjuk küszöbölni az elménkből. Ha minden ott van benne egyszerre, akkor állandóan azt érezzük, hogy folyamatosan foglalkoznunk kell velük. Nincs tennivalókban múlt és jövő, hanem azzal hoznak létre stresszhelyzetet, hogy „most” kellene velük foglalkozni. Ha csak a fejünkben van meg, akkor állandóan idegesíteni fog.
Egy példát is hozott erre: ha kiírtuk a hűtőre, hogy macskakaját kell venni, akkor tudjuk, hogy következő alkalommal, ha vásárolni megyünk, valaki vinni fogja a cetlit, és bekerül a kosárba a macskaeledel. Így nem ébredünk fel miatta az éjszaka közepén.
Ugyanez a helyzet egy folyamatban lévő projekttel, ha tudjuk, hogy mi a következő lépés, amit végre kell hajtanunk, hogy kinek lett kiadva a feladat, ha tudjuk a haladását a megfelelő időközönként ellenőrizni, akkor nem fogunk miatta nyugtalanul forgolódni. A stressz gyakran abból származik, hogy nem a megfelelő módon köteleződünk el egy-egy feladat felé - mondta a HR Portalnak David Allen.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
2500 Z generációs megkérdezésével készült átfogó kutatás a mostani huszonévesek munkavállalói attitűdjéről, motivációjáról, elképzeléseiről. Teljes cikk
Egy kutatás szerint a vállalatok ma már nem csupán szakmai tudást, hanem egyre inkább speciális személyes készségeket és kompetenciákat keresnek a... Teljes cikk
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
- Losonczi Dávid: "Hétfőn műtöttek, kedden már felsőtestre edzettem" 1 éve
- Kiderült, ki lesz a Boeing új vezérigazgatója 1 éve
- Új HR vezető a MOL Magyarországnál 2 éve
- A 10 leggyorsabban növekvő HR toborzási szolgáltató - MP Solutions Kft. 2 éve
- Bauer Dávid, HR igazgató: Ki kell tölteni a tereket megfelelő tartalommal - élet az új MOL Campuson 2 éve
- Gigantikus elbocsátásba kezd a Goldman Sachs 3 éve
- Nem támogatja a kormány a munkavállalók rezsitámogatását 3 éve
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető - Bauer Dávid, MOL Nyrt. magyarországi HR igazgatója 3 éve
- Itt a lista! Közel 60 államtitkára lesz az új kormánynak 4 éve
- Havi 4 nap home office a MOL-nál a Covid után - interjú Bauer Dávid HR vezetővel 4 éve
- Guy Libot került a K&H Csoport élére 5 éve

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja