kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Megjelent: 10 éve
A szerzőről ▼

Este az ajtóba készíti a holmikat, amiket másnap magával kell vinnie? - ez a cikk Önnek szól

A közelmúltban két előadást tartott Budapesten David Allen, a Getting Things Done módszerének kidolgozója. Az előadás apropóját újra kiadott, átszerkesztett könyvének hazai megjelenése adta, a szerzőt a Hamar Productivity Consulting, a GTD-módszer egyetlen nemzetközileg minősített magyarországi partnerének meghívására érkezett Magyarországra. Rengetegen voltak kíváncsiak arra, hogy miként csikarhatnak ki több feladatra időt a nap 24 órájából. Holott a szerző már az előadás elején elmondta: hiába lenne 25-30 óránk egy nap, akkor azt ugyanúgy megtöltenénk azzal a stresszel amiben élünk. Nem több időre van szükségünk, hanem a feladatainkhoz való megfelelő kapcsolódás kialakítására.

Számomra az előadás legmegdöbbentőbb pontja az volt, amikor az egyik slide-on egy ajtó volt látható, előtte egy táska és egyéb holmik – nálunk minden este az ajtó előtt halmok várják a reggeli indulást: az egyik gyereknek diót kell bevinnie, a másiknak falevelet, én hazafelé visszaviszek pár könyvet a könyvtárba, és kikészítem a befizetendő csekkeket is. Reggel már nem kell gondolkozni, csak felkapkodni a cuccokat és indulni. Valamiért azt gondoltam, hogy ez a látvány csak a mi lakásunkra jellemző, erre kiderül, hogy sokan űzik ezt a sportot. Ehhez hasonlít a GTD módszer: Megtanítja, hogy hogyan rakjuk ki a feladatainkat a fejünkből úgy, hogy biztosak lehessünk benne, hogy a megfelelő időpontban emlékeztetni fognak majd minket.

„Az elménk azért van, hogy ötleteket gyártson, nem azért, hogy az így születő teendőket tároljuk benne” /David Allen/


Leülni egy papírral és mindent kivezetni a fejünkből


A módszer lényege tehát a mentális kisöprés: le kell ülni egy papírral és felírni minden, de minden rövid- és hosszú távú feladatot, projektet, tervet, ami a fejünkben van. David Allen szerint a stresszt már a feladatok leírása is csökkenti. Tényleg mindent le kell írni: a jövő hónapban tervezett szőnyegvásárlást, a másnapi iskolai gyümölcsnapot, egy új munkatárs felvételét, a jövőre vetni kívánt zöldségeket, a nyaralási célpontunkat, a lemerült elemek pótlását vagy épp a csapatépítés megszervezését. Mindent, ami megragadja a figyelmünket – ez a rögzítés fázisa. Így kezdjük a rendrakást a gondolataink között, ezáltal növelhetjük a hatékonyságunkat az élet minden területén, és elérhetjük, hogy minden feladatunkkal megfelelő, stresszmentes kapcsolódás alakuljon ki.

A rögzítés után tisztáznunk kell, hogy melyik tétel pontosan mit jelent és mihez kezdjünk velük. Az első kérdés amit fel kell tennünk magunknak, hogy van-e vele teendőnk. Ha nincs, akkor három csoportba sorolhatjuk:

1. Kuka, delete: nem kell, nincs rá szükség, azonnal kidobható

2. Referenciaanyagok: most nincs rá szükségünk és nem is kell vele semmit csinálnunk, de tudjuk, hogy el kell tennünk. Ilyen lehet egy garanciajegy, egy jelentkező önéletrajza (ha épp nem hirdettünk), adópapírok, kipróbálandó receptek, utazási katalógusok.

3. Pihentetendő feladatok: ezekkel valamikor, talán majd kell valamit csinálnunk, de most nincs vele dolgunk. Ilyen például egy konferencia, amire még nem döntöttük el, hogy szeretnénk-e jelentkezni, de talán elmennénk. Ezeket tároljuk a pihentetendő mappában.
David Allen szerint hiába lenne több időnk, akkor is stresszelnénk

Ezután vegyük kézbe azokat a tételeket amelyekkel van teendőnk. Itt pár kérdést fel kell tennünk magunknak:

1. Két perc alatt elvégezhető? Ha igen, csináljuk meg.

2. Ha nem, akkor nézzük meg, hogy tudjuk-e delegálni. Ha tudjuk, akkor adjuk oda a megfelelő embernek a feladatot, mi pedig tegyük egy „várok rá” nevű (virtuális vagy valós) mappába – hogy később ellenőrizhessük, el lett-e végezve.

3. Ha pedig nem tudjuk se két perc alatt megtenni se delegálni, azaz nekünk van vele valamilyen hosszabb teendőnk, akkor határozzuk meg, hogy mi lenne a konkrét következő lépés, amit tennünk kellene a feladattal és ezt írjuk fel egy listára, amin ezeket gyűjtjük. Ennek a neve Következő lépések lista.

David Allen szerint sok ember készít listákat a napi teendőiről, de nem jól csinálják: az olyan általános dolgok, hogy „anyu szülinap”, „gyerek iskolája” vagy „prezi” csak tovább növelik a stresszt. Ezek a feladatok ebben a formában tisztázatlanok és halogatáshoz vezetnek. A GTD szerint minden feladatnál meg kell határozni a következő lépést. Azaz

„felhívni a bátyámat, hogy megbeszéljük az időpontot”,
„emailt írni Annának, akinek a kiszemelt iskolába jár a gyereke” vagy
„internetről kikeresni egy prezentációkészítő tanfolyamot”


Így mindig lesz előttem legalább egy-egy apró lépés, amit ma megtehetek a távoli célokért. Illetve, ha egy lépéssel nem sikerülne végleg megoldani a feladatot, akkor fel kell írnunk azt is, hogy mi lenne az az eredmény, amit el szeretnénk érni, hogy ne tévesszük szem elől a feladatot. Ezt a listát hívjuk projektlistának. Azaz:

„Anyu születésnapját megszervezni”
„Gyereket beiratni az új iskolába”
„Elkészíteni a prezentációt”


A listáinkat természetesen frissen, naprakészen kell tartani. Ezért hetente át kell nézni a projektektlistánkat és a „várok rá” listát, naponta át kell vizsgálni a következő lépések listáját és a naptárunkat. A naptárt egyébként David Allen nem a napi teendők írására javasolja használni. Inkább naphoz kapcsolódó információkat („ekkortól letölthető ez a magazin a netről”, „innentől lehet jelentkezni a pályázatra”) valamint időponthoz/naphoz kötött teendőket vezet bele. Minden más tevékenység a következő lépés listán kap helyet.

Két perc, két nap, két év

David Allen szerint ennek az első ránézésre rém egyszerű módszernek a megértése két percet, a rendszer felállítása két napot, de a tökéletes elsajátítása akár két évet is igénybe vehet. Egyszerűnek tűnik, de a több évtizedes beidegződéseket nem könnyű levetkőzni – akik elköteleződtek a módszer mellett azt mondják, hogy a fejükben uralkodó káoszt sikerült teljesen rendszerezni, ezáltal csökkent a stressz az életünkben, megváltozott a feladataikhoz és a projektjeikhez fűződő viszonyuk, így sikeresebbnek és szabadabbnak érzik magukat.


Fotó: Sebestyén Gábor
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé

A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk

Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek

Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk

Rémisztő számok: a magyar iskolások nyelvtanulásban sereghajtók

2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk